Ktm drar iväg med kopplingen intryckt

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Det är så att en kompis har en ktm 125cc -01 som drar iväg med kopplingen intryckt, det jag tänkte är att lammellerna kanske är slitna. Han har nyss bytt olja och det slirar mer nu än innan fast problemet fanns redan med gamla oljan.

Så vad kan felet vara tro:va

mellanplattorna är skeva. byt dom. kostar runt 200 kr.
Förutsätter att han hällt i rätt olja.

sitter väl hydralkoppling på dom?

mellanplattorna är skeva. byt dom. kostar runt 200 kr.
Förutsätter att han hällt i rätt olja.

Det har jag aldrig hört talats om att det kan bli så, hur blir det så och varför om du vet det vill säg:tummenupp

Kanske värt att tillägga är att det är hydralisk koppling och ej vajer. Han har provat att spänna kopplingen med den lilla plast skruven vid handtaget utan resultat.

Det har jag aldrig hört talats om att det kan bli så, hur blir det så och varför om du vet det vill säg:tummenupp

Kanske värt att tillägga är att det är hydralisk koppling och ej vajer. Han har provat att spänna kopplingen med den lilla plast skruven vid handtaget utan resultat.

blir de bättre lr sämre när den blir varm?

Har liknande problem på min ktm (620) och de blir värre när den blir varm. Har kommit i samband med att den har börjat slira lite när man ska koppla upp den på bakhjulet så antar att mellan skivorna har slått sej pga värmen när den slirat.

7 år gammal 125a cross= Hack i kopplingskorgen så att lamellerna inte kan flyta i sidled ordentligt.

som ovan. min ktm var oxå så. Det är antingen dålig kopplingskorg eller att mellanskivorna slagit sig. på min hoj så försvann problemen om man hade ny o fräsch olja i.

Är nästan likadant på min -03:a fast bara när jag kickar igång med växeln i (ja, kopplingen är intryckt oxo :P). Vore spännande och få svar om det inte är för mkt problem dvs. Hoppas inte min blir värre som din kompis.

P.S. KTM 125 exc -03 säljes omgående! :D D.S.

Är nästan likadant på min -03:a fast bara när jag kickar igång med växeln i (ja, kopplingen är intryckt oxo :P). Vore spännande och få svar om det inte är för mkt problem dvs. Hoppas inte min blir värre som din kompis.

P.S. KTM 125 exc -03 säljes omgående! :D D.S.

så är dom flesta offroadmaskiner jag har erfarenhet av när dom är kalla. starta hojen i neutral o pumpa med kopplingen så är det inte några problem sedan, o 1:an går i ljudlöst.

För det mesta är det som sagt mellanskivorna som blivit skeva pga endera enduroåkning med kopplingslirande eller lameller som startat slira och på så sätt värmt skivorna för mycket. Vilken sorts olja man kör är ju väldigt viktigt också!! När man liks byter lameller eller skivor ska man ta sig en titt på hur mycket slitagevågor det blivit på korgen, dom kan man slipa till med en vanlig fil om man slipar lika mycket på alla!!

så är dom flesta offroadmaskiner jag har erfarenhet av när dom är kalla. starta hojen i neutral o pumpa med kopplingen så är det inte några problem sedan, o 1:an går i ljudlöst.

Skönt att veta! Har som sagt inga probs att stå stilla med växel i när den väl är igång utan bara om jag kickar med växel i och koppling intryckt.
Tack för infon. :tummenupp

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...