KTM 990 Superduke mindre läckage kylvatten

SuperDavidDuke

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Funkabo
Hoj
Ktm 990 Superduke
Hej Alla glada!

Är ny här på forumet och har lite frågor angående min Superduke från 2009 med 2000 mil på mätaren. Hojen är utrustad med Leovince carbon slipon och är förövrigt original. Alltid servad på firma.

Läckaget​

Idag när jag kom ut till hojen så var det en lite fläck med kylarvätska (stor som en snusdosa ungefär). Jag såg en droppe på den vänstra motorkåpan och även att det fuktade lite från kylarslangarna precis över den bakre ventilkåpan. Slangklämmorna ser ej ut som att dom går att dra åt utan specialverktyg? Kanske skall nämna att hojen har stått ett par dagar.. Hojen är servad för ungefär 50 mil sedan.
Det läcker ingenting när motorn är igång vad jag kan se och temperaturen på motorn är normal och nivån i kärlet har inte sjunkit nämnvärt.
Det här är min första ktm med Lc8 motor, tänkte höra om det är vanligt på dom motorerna eller om ni varit med om något liknande?

Drevning​

Drevning, vad kör ni för drevning på era hojar? Tycker att den är lite ryckig och hoppig i låga hastigheter och man får leka en hel den med kopplingen. Min varvar c:a 4000 rpm på sexans växel i 110 km/h.

Mappning​

Ni som kör med Slipon, kör ni med olika mappningar när ni har DB killer i/ur?
Anledningen till att jag frågar är för att den låter som ett jävla monster utan db killers och jag funderar på att sätta i dom men är rädd för att den kommer gå för fett då kanske?

Fridens!
 
Min 990 droppar nån droppe ibland efter man kört. Blir varken mer eller mindre. Tur att det är lätt att kontrollera nivån i expansionskärlet :huvet
 
Vänstra i färdriktningen eller högra sidan där expansionskärlet och oljepåfyllningen finns?
Jag bytte nyss termostat på min SD, då läkte det på högra sidan om du sitter på hojjen längs efter det svarta röret och sen droppade det ned på backen.
 
Hade först -4 bak. Det var kul på kurviga småvägar, och inte minst go-cartbanan, men blev lite för surrigt på transportsträckorna. Nu kör jag med -1 bak. Funkar bra - kan fortfarande köra på 2:an i riktigt långsamma hårnålar, och den är lugnare på t.ex. motorväg (när man råkar hamna där).
 
Har tyvärr inte kört min SD orginal men ja har 16/42 drevning och tycker inte att den är speciellt jobbig på låga varv. Satte nyss på öppen luftburk o då blev den lite snällare på lägre varv men ingen jätteskillnad, men mycket trevligare motorbroms. Mappning, avgas och luftburk ska tydligen göra underverk. SAS och sekundär ventiler kanske spelar roll också.
 
Den vänstra i färdriktningen. Jag ska se hur det ser ut imorgon när jag kommer till hojen igen. Kanske får börja byta lite slangar.. Ofarligt men störande problem :)

- - - Updated - - -

Vad kör ni med för luftfilter ni som har öppet?
Vilken mappning osv?
 
har rottweiler luftburk på min nu. groteskt vilket insugsljud de vart asså. helt klart värt att byta, ingen koll på hur mycket effekt det ska ge men tycker att hojen blev starkare på låg/mellan registret nu. gasar upp den på bakhjulet mycket lättare och tidigare på 2an än förut. har inte kört speciellt mycket på de högre varven så vet inte hur skillnaden är där.

min hoj var redan laddad med "08 SD james' map for grim and motobox modified from rallsy's info.hex" när ja köpte den. har fått en annan mapp som ska va lite vassare men har inte köpt någon kabel än, de får bli i sommar. finns ju massvis med olika mapps om du kollar på superduke.net
 
Jag har inte en superduke men däremot en sm 990 med vings slipon. Jag har endast en insats i ena dämparen och den andra fullt öppen för de ger bäst allruond register och ljud. Avgasystemet är ju ihopbyggt innan dämpare så man kan korka igen ena dämparen hur mycket man vill. Jag har kört med bägge insatser i och helt utan mad samma mapp och man märker inte av någ snål/fethet med baken ivf.
Med insatser i märker man dock stor skillnad på råstyrka längre ner i regget medans fullt öppna dämpare ger bäst sluteffekt därav bra mellanting med en insats i.
En nackdel jag märker även med insatser i är att motorn rycker mer i kedjan i låg fart. Öppet luftfilter och helt öppna dämpare ger minst ryck i kedja vid farter runt 0-70kmt.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top