KTM 990 Superduke -09 Elfel

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Hoj
Superduke 990 -09
Hej.. är nybliven ägare av en duke 990 och har redan stött på problem som inte visade sig vid provkörning.
Under körning så har det nu 3 ggr hänt att hojen kan självdö, dvs hela motorn stannar upp ca 1 sec innan den går igång igen av sig själv. Det hände inte en enda gång på hela resan hem från Sundsvall till Umeå, men har hänt 3 gånger sedan dess.

Saker att notera
* Halvljuset fungerade ej heller, öppnade och ser att lampan är trasig, har beställt ny.
* Har kollat säkringarna under sadeln, alla var hela.
*Det har hänt 2 av 3 gånger då man släppt på gasen och ska bromsa in/stanna, 1 gång under relativt hög hastighet (kan ha vart samtidigt som man släpper gasen dock, lite osäker).
*Har 2 av 3 gånger bara hänt då man haft helljus på, sista gången var det då halvljuset var på (fast det inte satt en lampa i), vet inte om det har någon betydelse.

3e gången det hände var idag då jag skulle handla, stannade precis innan jag skulle svänga in på parkering och stanna själv. Då jag körde iväg så tog det ca 3-4 sec innan instrumentpanelen gick igång dessutom.

Tänkte höra med någon här om tips först innan jag kontaktar återförsäljaren. Köptes från Yamaha center i Sundsvall.

Edit: Kan också tillägga att batteriet satt riktigt och var fulladdat, har ej kollat kablar dock.

Last edited:
Låter som att något kortsluter då o då..

Inga kablar i kläm under tank o sadel samma med kabelstammen till baklampan..

Är du 100% säker på plus och minus på batteriet?
Sitter så in i helvete dåligt till men jag hade undersökt där först.

Men jag håller med om att det låter som kortsluter emellan åt... Uppdatera gärna

Låter som att något kortsluter då o då..

Inga kablar i kläm under tank o sadel samma med kabelstammen till baklampan..

Är du 100% säker på plus och minus på batteriet?
Sitter så in i helvete dåligt till men jag hade undersökt där först.

Men jag håller med om att det låter som kortsluter emellan åt... Uppdatera gärna

Alltså, då jag provkörde hojen först innan jag köpte så satt ju allt likadant, + och - sitter likdant då som nu.
Kan börja med att undersöka kablarna mellan lykta och batteri, lite drygt att behöva felsöka fel efter 20-30 mil dock.

Har hittat felet, Är någon kabel som är skadad som går till huvudsäkringen.. Kan vicka på "dosan" och orsaka felet.. mindre kul att behöva dra den genom hela hojen, funderar på om man ska ta detta på garanti om det går istället.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!