Ktm 990 smt

Försökte googla lite men hittade inget konkret. Känns som att den ska vara rund men blivit missformad. Ska försöka komma ihåg att kolla imorgon på min!

Ja det var det jag tyckte var lite märkligt. Ja kolla gärna på din hoj.

Okej, nu ser jag lite tydligare hur den ser ut. Som Impact skriver verkar det ju nästan som om den ska vara rund, men att den blivit blivit missformad. Kolla på bilden i den här länken t.ex.: https://www.ams4ktm.co.uk/12210

Jag har tyvärr inte kvar min 990, annars hade jag kunnat kika hur det ser ut på den.

Precis den ser jäkligt märklig ut och på din länk så är den ju helt klart rund.

Gick ut och kollade på min rulle, den är rund. Rätt säker på att den är original.

Tack gfra!
 
Sulor på era 990´s ?

Yes som rubriken säger, vad har ni för sulor på era hojar?

På min är det som satt på när jag köpte den nån variant av Metezer varav framdäcket är helt slut och baksulan är platt vilket ger lite obehagliga känslor i t.ex. rondeller...

Funderar ev. på denna uppsättning:

120/70 ZR17 (58W) ROAD 5 / MICHELIN
180/55 ZR17 (73W) ROAD 5 / MICHELIN
 
Satt Michelin Road 4 på min när jag köpte den och har inte provat nåt annat, men jag är nöjd med dessa för min typ av körning, dvs mest landsväg av varierande kvalitet. Lutar nog åt road 5 när fyrorna är slutkörda.
 
Yes som rubriken säger, vad har ni för sulor på era hojar?

På min är det som satt på när jag köpte den nån variant av Metezer varav framdäcket är helt slut och baksulan är platt vilket ger lite obehagliga känslor i t.ex. rondeller...

Funderar ev. på denna uppsättning:

120/70 ZR17 (58W) ROAD 5 / MICHELIN
180/55 ZR17 (73W) ROAD 5 / MICHELIN
Jag har alltid kört denna serien för min gatkörning och de funkar fint!

Nu ska jag nog prova sätta på tkc80 fram och motoz tractionator gps bak.

Har haft Avon AV53 Trailmax som skulle vara lite bättre på grus, men de sladdar lika mycket som road 5...

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Ja då kanske det blir till att köra på Road 5órna.

Hyffsat bra pris på MyNetMoto 2879.00 kr inkl. frakt
 
Någon som vet om SMR bromsoken fram passar rakt av på SMT ? Mina har problem med kärvande kolvar, och läser man runt lite på nätet verkar det som de behöver regelbunden renovering eller iaf underhåll nästans årligen. Inte riktigt vad jag väntat mig av Brembo.
 
Någon som vet om SMR bromsoken fram passar rakt av på SMT ? Mina har problem med kärvande kolvar, och läser man runt lite på nätet verkar det som de behöver regelbunden renovering eller iaf underhåll nästans årligen. Inte riktigt vad jag väntat mig av Brembo.
Har inte haft några problem med mina bromsar, men mer prestanda kommer ofta med mer service (kolla Öhlins rekommendationer tex).

Hur som helst, gå in på Ktmshop.se och jämför artikelnummer från smr/smt.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Jag tänkte slänga upp lite bilder allt eftersom det moddas för att få hojen som jag vill.

Orörd original förutom 16 T framdrev, handtagsvärmare och en touring ruta som togs bort efter premiär turen hem.

2020-05-10 09.56.39-2 - kopia.jpg


Ja då börjar prylarna rulla in som det ska nu...

2020-07-31 20.21.36-2 - kopia.jpg
 
Ready to spruta grus!
ac809f53f043db3531007962c395c068.jpg
6d7f54872c30e4bec7a97a86d1b7a20c.jpg


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Tog en 10-minutersrunda och jäklar vilken skillnad det är mot vanliga gatdäck! Jag får lära mig lita på de, framförallt vid hård inbromsning. Framhjulet låser betydligt lättare nu än innan!

Brassade på den minut-långa traktorväg vi har här intill och där var det typ lika stor skillnad fast åt andra hållet. Blir spännande däck det här!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Last edited:
Tog en 10-minutersrunda och jäklar vilken skillnad det är mot vanliga gatdäck! Jag får lära mig lita på de, framförallt vid hård inbromsning. Framhjulet låser betydligt lättare nu än innan!

Brassade på den minut-långa traktorväg vi har här intill och där var det typ lika stor skillnad fast åt andra hållet. Blir spännande däck det här!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Jäklar, det var grovt mönster på de där du... Hur känns dem i övrigt på asfalt? Ljud? Vibrationer?
 
Jäklar, det var grovt mönster på de där du... Hur känns dem i övrigt på asfalt? Ljud? Vibrationer?
Ska återkomma när jag kört en riktig runda, men enkelt beskrivet är det lite som att sätta på vinterdäck på bilen; det kränger till precis när man lagt ner hojen. Jag hade bara shorts så jag körde inte tokhårt i svängarna men gasade friskt. Ljudet hörde jag inte av mer förutom vid hård inbromsning, då hörde man att framdäcket protesterade.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
De verkar helt klart ogilla fullgas/maxbroms i alla fall.. Var ute 2h varav 1h grus.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
f26be39d96ae38e31c469feefc1623af.jpg
9ee240fb3f2d673e43efdb20ed1aa966.jpg
2bb31c63fbe1d76ab7b9376a8caa2684.jpg
 
Jag tyckte däcken var riktigt roliga, speciellt framdäcket ger väldigt mycket mer förtroende och inbromsningsmöjlighet på grus. Däremot skar det inte igenom "rullgrus" på grusvägarna så man får passa sig i de kurvorna.

Angående bakdäcket så hade jag tidigare läst om att den där mittremsan skulle vara ett problem gällande fästet på grus och jag kan bara instämma. Bakdäcket ställer ut så fort man ger gas, men sen greppar det igen när man lutar lite (som Boost skrivit om scout tror jag).

Jag provade att köra lite runt 190 km/h och inget vobbel, men jag kände att den var lite mer instabil. Bromsade så hårt jag kunde (upprätt) och kunde höra småsläpp från framdäcket.

Gasar man till hårt med bakdäcket ut ur en kurva släpper det lite. Låter man det först sätta sig går det bra att gasa till och rycka upp den på bakhjulet.
Vanlig, upprätt, bakhjulsåka var inga konstigheter.


En annan tanke jag fick var att TC och ABS hade varit skönt och att 150 hk 1190 med "rally däck" hade varit... Intressant.. Hehe.



Edit: hojen blir också något mindre kvickstyrd.


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Last edited:
Vad är det för däck egentligen? Inte för att jag tänkt pröva, men man blir ju nyfiken.
 
Vad är det för däck egentligen? Inte för att jag tänkt pröva, men man blir ju nyfiken.
Oj, det hade jag kanske glömt skriva!

Continental TKC80 120/70-17 fram (ett av de få grova som finns för 17 tum).

Motoz Tractionator GPS 170/60-17 bak. Egentligen ska det vara 180/55-17 men detta har funkat fint! :)

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Last edited:
Olja i trattarna och insug. Något jag behöver åtgärda? Är det normalt eller "ganska mycket"?
43c9f072d68931b9f5b48ebe5bd87a77.jpg
973815e21c4aebb232c8104554487e91.jpg
5751ec0eaa5751b3da7125b8f34dbfd8.jpg

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Insidan av luftburens lock. Förhoppningsvis kan man se var det är blankt.

Det känns som att det kommer mycket olja från vevhusventilationen... Tankar kring det?
f253c3adbab4f72e5aadd1fea8df76c6.jpg


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Någon som vet om SMR bromsoken fram passar rakt av på SMT ? Mina har problem med kärvande kolvar, och läser man runt lite på nätet verkar det som de behöver regelbunden renovering eller iaf underhåll nästans årligen. Inte riktigt vad jag väntat mig av Brembo.

Tjena
Vet inte om du fått svar på dina funderingar kring bromsoket till SMr på SMt.

Det första jag gjorde på min SMt 2010 om/när det började 'gnissla' vid tvär svängning när jag rullade hojen (särskilt tydligt bakåt), var att rengöra de s.k. nitarna i bromsskivorna. Sätt i en M10-skruv och lås lagom hårt med en mutter på andra sidan. Snurra på skruven med hylsa och spärrskaft samtidigt som du sprutar ordentligt med bromsrengöring. Blås gärna bort ev. torkat damm med tryckluft.

Det jag känner till är att bromsoken till 990 Superduke är samma till SMt, och det förvånar mig om det inte är samma bromsok till alla de modellerna.
MEN, kom ihåg att Superduke och SMr har 320 mm bromsskivor, inte 305 mm som SMt har. Det betyder att du måste köpa längre fästskruvar och distanser om du ska montera ett bromsok från SMr/Superduke på SMt.

Beträffande renovering av bromsoken;
det skrivs ofta att de måste göras rent med jämna mellanrum, helst 2 ggr/år. Det är under förutsättning att de kör året runt och på saltade vägar. I så fall behöver du rengöra ordentligt efter vintersäsongen. Kanske även att du behöver byta tätningar (och i värsta fall kolv/ar).
I annat fall, dvs. vanlig svensk landsvägskörning under sommartid räcker det med ordentlig yttre rengöring 1 ggr/år.

Det är inte 'bara' att ta isär ett bromsok, eftersom det kräver en del arbete. Skruvarna som håller ihop bromsokens båda halvor brukar kunna sitta ORDENTLIGT fast, pga./tack vare gänglåsning.
Värme innan demontering brukar kunna underlätta.

/H
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top