KTM 990 SMT, ägandekostnader?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Tjena,

Som några av er antagligen sett så börjar jag fundera på att byta hoj, och siktet börjar fastna på en 990 SMT.

Men hur är ägandekostnaderna på den?

Försäkringen verkade allt annat än billig, varför kan jag inte förstå... Hur ser det ut för er andra som åker SMT eller liknande 990?

Kommer nog försöka serva själv då det är rätt täta intervaller, men vad kostar en ventilkoll/justering om man lämnar in?

Kör på bara, tar gärna emot all info jag kan få :Bugar
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Bilsport o MC offroad-försäkring.

Den drar ju lite soppa, men det är ändå ett nöje att tanka.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Ja de har slutat med offroadförsäkringen. Vi som fortfarande har den kan fortsätta ett tag till. Problemet med den är att självrisken liger på 10000 oavsett vad och skulle du utnyttja den och det händer något igen inom 2(?) år så blir det 20000..
När man fyller 30 så går deras vanliga försäkring ner till nästan samma nivå men med normala självrisker.
Kolla runt på alla bolag.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Ja de har slutat med offroadförsäkringen. Vi som fortfarande har den kan fortsätta ett tag till. Problemet med den är att självrisken liger på 10000 oavsett vad och skulle du utnyttja den och det händer något igen inom 2(?) år så blir det 20000..
När man fyller 30 så går deras vanliga försäkring ner till nästan samma nivå men med normala självrisker.
Kolla runt på alla bolag.

Skulle vara nice om deras försäkringar var avställningsbar.
Fick en rätt bra premie hos dem, men frågan är ju... Ska man verkligen gå på helförsäkring eller ska man ta halv?

Vet någon vad som händer om hojen skulle bli stulen när den står ute, låst, men då det finns krav på att hojen ska vara inlåst?
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Dom sänker ersättningen med minst 25% utöver självrisken för dig om den inte varit inlåst på natten vid stöld
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Dom sänker ersättningen med minst 25% utöver självrisken för dig om den inte varit inlåst på natten vid stöld

Borde vara ganska självklart men vill dubbelkolla, om hojen utsätts för stöld dagtid, låst på annan plats - då gäller full ersättning?
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Jag tycker också det här med "inlåst" skapar stor förvirring.

Ska ringa dem på måndag, uppdaterar här sen!
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Tror att på bas-försäkringeb så kan man ha den stående utomhus.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jag köpte min pga att försäkringen just blivit billigare. Jag betalar ca 4300kr hel/helår Svedea, för min 2010! tycker det helt ok.
 
Last edited:

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Skulle vara nice om deras försäkringar var avställningsbar.
Fick en rätt bra premie hos dem, men frågan är ju... Ska man verkligen gå på helförsäkring eller ska man ta halv?

Vet någon vad som händer om hojen skulle bli stulen när den står ute, låst, men då det finns krav på att hojen ska vara inlåst?

Kravet gäller ju bara nattetid på hemadressen, och där har man ju förhoppningsvis garage!

Jag skulle inte vilja ha bara halv, det är för mycket värde i hojen!
 
Last edited:

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
Har roat mig med att skriva upp samtliga utlägg på alla hojar o bilar jag haft de senaste 10-12 åren.
Med facit i hand brukar faktiskt utfallet stämma rätt bra med vad man antog innan köp.
Innan köp brukar jag stolpa upp kostnaderna så här.

- Värdeminskning
- Service/underhåll
- Försäkring/skatt
- Kapitalkostnad
- Bränsle

Skulle jag köpt en ny 990 SMT skulle jag räkna så här - på 3 års sikt.

- Värdeminskning, ny hoj sjunker, ca 15000 kr/år
- Service/underhåll, varannan service 3500/7000 kr plus däck/drivpaket/belägg. Snitt kanske 8000 kr/år
- Försäkring/skatt, beror på, i mitt fall runt 6000 kr/år
- Kapitalkostnad, lån på hojen, räntor snitt kanske runt 5000 kr/år

Summa: 34000 kr/år = drygt 2800 kr/mån plus soppa

//F
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Kravet gäller ju bara nattetid på hemadressen, och där har man ju förhoppningsvis garage!

Jag skulle inte vilja ha bara halv, det är för mycket värde i hojen!

Någonstans har jag för mig att jag läste hemort. Vet ej om det gäller Svedea som jag har nu, men hemadress låter vettigare. En ort kan ju vara rätt stor, och vill man övernatta hos en kompis på andra sidan orten, så måste man alltså åka hem och ställa hojen i garaget.

Kanske kan vara klokt att kolla upp detta innan man tecknar, så att det inte blir fel.
 

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Hisings-Kärra
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
Ska du serva själv behöver du bara :
3.8L 10w50 Jaso MA te x motorex (eller hellre MA2 tex motul 7100), plus ktm filter = 60038015000 är allt du behöver för oljeservicen, gör rent silarna så behöver du inte köpa KTMS servicekit för SMT (kostar ca 300kr, filtret löst är en hundring. Bättre att lägga pengarna på en bra av tillverkaren rekommenderad olja.

Länkar:

Servicekit KTM orginal
Löst oljefilter KTM orginal
Motorex 10w50

Servar alltid mina KTM själv, just oljeservicen är viktigt att göra på dessa då de är rätt bra effektuttag i deras motorer. Hör gärna av dig om du har fler frågor :)
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Någonstans har jag för mig att jag läste hemort. Vet ej om det gäller Svedea som jag har nu, men hemadress låter vettigare. En ort kan ju vara rätt stor, och vill man övernatta hos en kompis på andra sidan orten, så måste man alltså åka hem och ställa hojen i garaget.

Kanske kan vara klokt att kolla upp detta innan man tecknar, så att det inte blir fel.

Du har rätt. Så här står det (hos Svedea):

Motorcykeln ska vara inlåst på natten när du förvarar den på din hemort. För att den ska räknas som inlåst ska den förvaras på en plats som omsluts av fyra väggar med en låst dörr eller port. Det innebär att det är godkänt att ha sin motorcykel på en innergård så länge det krävs nyckel eller kod för att komma in.

Så vet man att man ofta ställer den utomhus på natten på hemort så kanske man ska höra närmare med dom!
 
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Har dom slutat med offroadförsäkring? Ku*en!!:mad: Den e ju asbra, betalar 5k hel/hel för min smr-07 . Hur länge till får man nyttja denna försäkringen innan den försvinner nån som vet? Har inte läst nått om detta.
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Har dom slutat med offroadförsäkring? Ku*en!!:mad: Den e ju asbra, betalar 5k hel/hel för min smr-07 . Hur länge till får man nyttja denna försäkringen innan den försvinner nån som vet? Har inte läst nått om detta.

Gissar på förfallodagen.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Någonstans har jag för mig att jag läste hemort. Vet ej om det gäller Svedea som jag har nu, men hemadress låter vettigare. En ort kan ju vara rätt stor, och vill man övernatta hos en kompis på andra sidan orten, så måste man alltså åka hem och ställa hojen i garaget.

Kanske kan vara klokt att kolla upp detta innan man tecknar, så att det inte blir fel.

Ort = Samma postnummer - enligt uppgift från nyss nämnda bolag...
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Jag köpte min pga att försäkringen just blivit billigare. Jag betalar ca 4300kr hel/helår Svedea, för min 2010! tycker det helt ok.


Va gammal är du?

Mig skulle det kosta styvt 13.000 för min 09a, ja e 28. Göteborg har säkert sämre statistik också...
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Va gammal är du?

Mig skulle det kosta styvt 13.000 för min 09a, ja e 28. Göteborg har säkert sämre statistik också...

Jag har passerat 30 sträcket (snart 34), det gör ju en del. Haft körkortet sedan -09, och bor utanför Halmstad.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top