KTM 990 SM hugger/dör när den blir varm

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
På väg till jobbet idag så ballade hojen ur totalt. Efter en 40 mils repa i helgen så kände jag tendenser två gånger till att hojen ville dö när jag pressade den lite mer. Ungefär som att man slår av på gasen i en halv sekund och sen slår på igen.
Detta försökte jag inbilla mig berodde på en dålig batch soppa (trots att jag tankat v-power...) Men idag så gick det från att rycka 2-3 gånger i 0.5 sekunder, till att dö i 2-3 sekunder till senare att dö helt. När jag stod vid p-fickan vid vägkanten och startade hojen igen så gick den igång utan problem, dock så dog den efter 10 meter.
Jag provade då att hålla den på konstant varv (stillatående) och då fluktuerade mätaren lite smått mellan 4-5k varv. Jag provade sen att dra den upp till varvstoppet, men den visade då inga tendenser till att dö.
Därefter beslutade jag mig för att prova köra hem den igen, vilket gick med nöd och näppe. Höll jag mig på ~4 000 varv så rullade den på fint, men när jag accelererade så dog den i lite längre intervaller.
FI lampan ger inga synliga felkoder, men skulle detta ändå kunna vara soppapumpen? Jag får förhoppningsvis min ECU kabel i dagarna, om nu posten inte bestämt sig för att jag har flyttat igen, så då borde jag kunna läsa ut eventuella felkoder (även dolda). Dock hade det ju varit önskvärt att redan nu ha en aning om vad det kan vara.

Last edited:
Jag tror att den får för lite soppa. Sitter det något filter på vägen mellan tanken o spridarna?

Ja, det sitter ett i soppapumpen att döma av sprängkisserna. Så jag tog ut pumpen och kikade, men ville inte börja riva isär den när jag inte har hundra koll. Det satt dock en vit påse i något finmaskigt tyg på ena sidan, men där såg det rent och fint ut.

Jag har nu även kunnat koppla in datorn då jag fick låna en kabel, men det visades inga felkoder där. Jag tog dock tillfället i akt och synkade trottelhuset, samt finjusterade tps:n. Tog sedan en testrunda där jag gasade ur cykeln rätt bra, och nu visade sig felet "bara" tre gånger under ca en halv sekund. Denna förbättring kan dock ha berott på att motorn gick mycket svalare nu på kvällen än den gjorde på morgonen när det var varmare ute.

Inte så att det är glapp i tändningen? Kan ju hända att det är det som jävlas vid vissa varvtal.

Haft samma problem fast på 950in, har för mig att det satt nån halv jobbigt koppling på soppa slangen som inte va fullt intryckt, behöver ju inte vara det men låter ju soppa relaterat iaf.

Gunther: Ja, när kabeln mellan cdi och svänghjul var avgnagd på min 640 så hade jag exakt samma symptom... Men det gjorde varken till eller från om motorn var varm eller kall.

Roadkill: Den slangen sitter som den ska, så är det sopparelaterat är det nog någon annan del i maskineriet :)

Och för att fortsätta på soppaspåret, det jag såg när jag tog ut pumpen var bevisligen filtret iaf, se här:
http://www.ktmforum.co.uk/supermoto/58622-990-sm-problem-pls-help.html
Mitt filter var dock kritvitt, så det är nog knappast det som strular heller...

Last edited:
Finns det någon guide till hur man felsöker på enklast sätt? Typ i stilen "Gör såhär för att utesluta elfel etc 1. Mät här 2. Mät här" osv.
Just nu känns det som att leta efter en nål i en höstack, och det första steget borde vara att utrönna om det är ett elfel eller om det är ett fel i bränsletillförseln (som förvisso kan bero på ett elfel).

/Edit

I och med att felet är intermittent och verkar förvärras av värme, borde det då inte vara en idé att dra en repa med tuneecu inkopplad och ha en screen recorder igång på datorn? Men vilken av vyerna Test/Diagnostic är det då som är mest intressant att ha uppe?

/Edit 2

TuneECU tappar kontakten så fort jag lägger i ettan och ska åka iväg, så den idén gick mindre bra.
En annan tanke som slog mig nu är; Om det skulle bero på taskig bränsletillförsel, borde den inte börja bluddra lite först och inte bara dö rakt av? Eller är det allt eller inget som gäller när det är insprutning?

Last edited:
Har liknande fel på min DR650, har du fått nå'n klarhet i vad det var?

har du/ni kollat en simpel (men vanlig sak) som stödbrytaren? om t.ex. stödet har en lite slapp fjäder så kanske stödet ligger och vibrerar vid vissa varvtal och den brytaren bryter tändningen ifall en växel ligger i, och det gör att det känns som att hojen stängs av för att sen startas igen.
jag tycker att det låter mer som ett elfel än bränslerelaterat då det tydligen endast uppkommer när motorn är varm iaf

MVH Phille

Snuddat vid stödtanken... Får väl sätta dit en starkare fjäder så får vi se...

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!