KTM 990 SM 2008 - Rasslande bränslepump?

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Införskaffade mig en 990 med full servicebok som gått 870 mil i tron om att jag då skulle förskonas mot allehanda problem... Tji fick man, för nu efter 50 mil så börjar det hända grejer.

Problem 1: När jag slår på tändningen / tar dödarswitchen från off till on, så rasslar det från något som jag tror är bränslepumpen. Vad kan detta bero på och finns det något lätt sätt att åtgärda det? Video på problemet:
http://www.youtube.com/watch?v=TqXJhfVR3yw&feature=youtu.be
Kan det vara någon skruv som har vibrerat loss? Jag tycker nästan att det låter som att det är något som slinter därinne.

Problem 2: Mellan 5 000 - 6 000 varv så vibrerar det väldigt mycket i chassi, fotpinnar och styre. Är detta normalt? Jag läste att det var fler som hade dessa symptomen, men att de gått över efter ~200 mil. Vissa säger dock att det är en V-twin, och det ska vara så. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro här. Hur är det för er andra som kör 990?

Det som är gjort sen tidigare på cykeln: Motohooligan luftbox, Leo Vince pipor, 16 kuggs drev fram och Acramapp. Hojen går bra för övrigt och avgassmäller ej.

Hej. Har själv ägt en 990 sm 2008 och min erfarenhet är att pumpen låter rätt mycket när man tagit bort original luftburk. Hade svårt att avgöra i filmen när du vrider på tändning, står på jobbet med mobil nu men jag ska ta mig en kik å lyssna när jag kommer hem.

Ang. Vibrationer så har jag själv upplevt en del vid vissa varvtal, ofta strax under 5k. Tror detta kan ha med insprutningen på de tidigare modellerna (den är bättre 2011) Så mitt tips är att försöka få tag på någon med. obd2 kabel samt TuneECU och flasha om ecu'n till 2011 års mappning. Lycka till!

Den armen du filmar på, tycker att den gnisslar till för sen blir det tyst.

Öppna tanklocket & gör samma sak, borde väsnas en del.

Last edited:
Tack för infon. Jag har inte hört det här ljudet när jag vridit om tändningen tidigare (men så har jag bara kört hojen 6-7 gånger, så jag blir osäker på om jag har missat det) Men jag är 90% säker på att det inte varit där.

Angående ECU:n, är det akramappen på TuneECUs site du menar att jag ska använda? Finns det någon mer risk med att göra detta än att man kan bricka ECU:n?

Ja, det låter lite metalliskt skrap/gnissel i 2 sekunder. Typ som att mekaniken försöker dra armen förbi stoppet, och att kugghjulet börjar slira. Sen blir det tyst. När man öppnar tanklocket så blir det ingen skillnad i ljudnivå.

Fan är det med dig och Olof när det gäller hojar, ge fan i att pilla på saker ni inte förstår. :7peta

Ok, nu har jag nog gjort bort mig ordentligt... Jag hittade orsaken till ljudet, vilket var (vad jag tror är) servomotorn som styr de sekundära butterfliesen. Om den är trasig vet jag ej, jag kom så långt att jag plockade bort tps:rna för butterfliesen och sedan den svarta lilla boxen. Denna skruvade jag i sin tur isär, och därinne satt det alldeles riktigt 3 små drev varav ett av dem satt fast i en elmotor. Och det var denna som lät, ingenting såg dock trasigt ut. Jag provade att slå igång tändningen flertalet gånger och hörde hur motorn började föra väsen men beslutade mig sen för att skruva ihop allt.

Det är nu problemen kommer, för när jag satte dit allting så var det första jag märkte att det övre staget som sitter mellan de två butterfliesen, inte gick att röra. Då visade det sig att det var den sensorn som sitter på samma plastlåda som servomotorn sitter i, som det tog stopp i. Jag tog då och lossade på TPS:n helt, och tog tag i staget och drog det till ena ändläget, och sedan satte jag på sensorn igen då jag lyckades passa in det.
Nu går staget att dra fritt fram och tillbaka igen. Men det här känns inte rätt ändå, för jag har inte den blekaste om det enbart är tur att de går att röra och att de nu står helt åt helvete.

Jag har letat efter en guide för hur man ska resetta dessa då man tagit bort dem, men det verkar vara som att leta efter en nål i en höstack. Det närmast jag har kommit är någon som skrivit att de har lossat torx-skruven som håller fast TPS:n så pass mycket att de går att röra några millimeter i sidled. Det är ju inte ens i närheten av det ingreppet jag har gjort. Så har någon koll på hur man gör detta från scratch? Eller måste man köpa en helt ny Throttle Body för 12 000:-? :3freak

/Edit

Stepper motor är tydligen korrekt benämning på "servomotorn"

http://www.ktmforum.co.uk/adventure/56479-help-removing-2nd-throttle-valve-stepper-motor-990-a.html

Last edited:
Fan är det med dig och Olof när det gäller hojar, ge fan i att pilla på saker ni inte förstår. :7peta

Ja... aldrig lär man sig... Fan :(

Skruvade ihop allt och nu startar den inte... helvette, jag vill skjuta mig själv.

Hej!
Mitt tips är att ta bort dom övre gasspjällen med, spjäll,armar,motorer och justeringsarm helt! Stäng sedan av dom med tune ecu.
Därefter borde ditt problem vara löst. Om jag inte missuppfattat något i din beskrivning vill säga:rodnar

Läs här hur du gör, på köpet borde du vinna en hk eller två.:tummenupp

http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=13&t=3140

Lycka till!
// Jerker

Tack för länken! Det är nog det närmaste jag kommit en lösning hittils :) Jag vet inte om jag vill plocka bort dem helt och hållet, men det skulle ju ta bort problemet med att ställa den ena tps:en och det där förbannade ljudet. Dock verkar det som att folk har lite problem med att få hojarna att gå rent med kall motor under 4k rpm. Den där extra hk:n kan jag nog klara mig utan ;)

Det blir nog till att beställa en sån där obd2 kabel iaf så att jag har några som helst förutsättningar för att kunna ställa tps:n. Mitt enda riktiga alternativ nu känns just nu annars som att slänga upp hojen på släp och köra den till beviks i linköping...

Inga problem!
Jag kommer att plocka bort mina inom en kort framtid, samtidigt som jag monterar RC8 insug-trattar:)
Mera hk skadar aldrig;)

Skaffa en kabel, tune ecu är riktigt bra! Känns surt att behöva betala stora summor för att lösa det.

Kabel beställd :) Nu gäller det bara att hitta någon som kan tala om exakt hur förfarandet ska gå till så att jag inte sabbar något mer.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT