KTM 990 med insprut eller 950 förgasare?

i8lusaka

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
ZX10R 2009
Jag har precis testat en 990s 2006 med insprutning och jag undrar således om förgasarmodellen är lika bra?
Jag undrar också vilken som är mest pålitlig efi eller förgasar på en långtur typ Afrika eller liknande teräng?

Det lilla jag har hört (från en mc-säljare) så ska de ha grejat en del mindre problem från gamla 950'n till 990 med sprut.

...Dock så upplever många problem med att insprutningen är ryckig. Har en kompis som köpte en 990s i våras och han har samma problem.

Vad jag vet är det ingen som hittat en lösning på detta problem (iofs borde lösningen vara att programera om insprutningen, men KTM verkar blunda för detta och någon powercommander finns ej till 990 ännu).

Det påstås att systemet skall vara "självlärande" och att ryckigheten skall försvinna. Konstigt nog har inte alla detta problem.

Jag tänkte också köpa en 990 då jag inte är så sugen på förgasare, dock lutar det mot en "vanlig" 990 och inte en S.

Jag har en 990 sedan några månader. Har rullat ca 700 mil nu.
Visst är den ryckig vid påslag på gas från noll. Eller då man kör på väldigt lite gas.
Det är näst intill omöjligt att köra långsammare än 50 i ett jämt tempo.

Men så länge man kör aktivt med den så märks det inte av. Och vem köper en sådan hoj för att slököra under 50?

/Anders

Cosmo skrev:
2319104 Jag har en 990 sedan några månader. Har rullat ca 700 mil nu.
Visst är den ryckig vid påslag på gas från noll. Eller då man kör på väldigt lite gas.

Men så länge man kör aktivt med den så märks det inte av. Och vem köper en sådan hoj för att slököra under 50?

/Anders

Kör du modellen med ABS ? Är du nöjd hittills? Alla verkar ju köpa S-modellerna, men jag ahr svårt att tänka mig att den vanliga modellen inte skulle fungera precis lika bra. De få cm som skiljer i höjd gör nog varken till eller från.

Jag köpte S-modellen.
Mest för att den var snyggare. ABS gör varken från eller till tycker jag.
Jobbigt att koppla ut när man kör grus. Lätt att glömma och då blir det snabbt ett besök i diket.
Fjädringen är lite annorlunda på S'en. Mer progressiv och gjort för mer off-road och inte touring.

Är jäkligt nöjd med den. Bästa hojjen jag har haft hittils.
Mycket effekt när man behöver det. Bekväm att köra långt. Dock mycket vindbrus runt hjälmen om man är lång. Går att åtgärda med extra vindavvisare.
Går att köra allt ifrån enklare enduro till sportig körning på kurviga vägar. Kan kräva olika däck.

Cosmo skrev:
2319104 Jag har en 990 sedan några månader. Har rullat ca 700 mil nu.

/Anders

Jag kommer bla att använda den i London och då kör man under 50 i rusningstrafick, men kan man inte lösa detta med att derva så att ettan inte blir så hög?

Kan du säkert göra.
Men så länge man gasar på lite mellan rödljusen så är det inget problem. Det är när jag ska hålla jämn låg fart som problemen uppstår.
Det är ju ändå bara ett I-landsproblem.

Du kommer nog inte ångra dig om du skaffar en. Vilken hoj i den här storleken är rolig inne i en stad? Den är dock rätt smidig trots sin storlek och den gör sig mest rätt på kurviga vägar och grusvägar.

Hur är det med tillförlitligheten mellan insprut och förgasare?
Man vill ju inte stå där i ödemarken om det strular

Cosmo skrev:
2319204 Kan du säkert göra.
Men så länge man gasar på lite mellan rödljusen så är det inget problem. Det är när jag ska hålla jämn låg fart som problemen uppstår.
Det är ju ändå bara ett I-landsproblem.

Du kommer nog inte ångra dig om du skaffar en. Vilken hoj i den här storleken är rolig inne i en stad? Den är dock rätt smidig trots sin storlek och den gör sig mest rätt på kurviga vägar och grusvägar.

Har iofs inte provkört en 990s men väl en 950s av en annan polare (finns 4st 950s/990s) i min klubb. Och som du säger så är hojen jävligt smidig även fast den väger en hel del.
De kompisar som kör 950s alltså med förgasare har problemet att motorn tjuvstannar i lägre farter, detta problem finns inte på 990 mig veteligt.

Konstigt att inte butikerna börjat rea ut sina 990 eller erbjuda ett "9000:- paket" till hojen. 2007orna släpps väl i höst någon gång, ska bli skoj att se om de gör något med 990 förrutom färgsättningen.

Ska dock höra mig för hos några handlare för de måste kunna göra ett bra pris vid renköp som i mitt fall.

i8lusaka skrev:
2319224 Hur är det med tillförlitligheten mellan insprut och förgasare?
Man vill ju inte stå där i ödemarken om det strular

Insprutningen är ju ny så den har ju inte visat riktigt var den går för. Lite ryckig gång mm. Men många hojar med insprutning verkar ju ha det problemet.

Förgasaren krånglar inte så vit jag vet. Kolla SOE, där finns en LÅNG tråd om 950 (numera 990).

Om det nu skulle krångla i ödemarken är det nog ganska svårt att föra nåt åt problemet. Spelar ingen roll om det är insprutning eller fugge. Det är en MASSA kåpor i vägen. När dom är väck så är det bara att börja meka :tummenupp

enduroemil skrev:
2319240 Insprutningen är ju ny så den har ju inte visat riktigt var den går för. Lite ryckig gång mm. Men många hojar med insprutning verkar ju ha det problemet.

Förgasaren krånglar inte så vit jag vet. Kolla SOE, där finns en LÅNG tråd om 950 (numera 990).

Om det nu skulle krångla i ödemarken är det nog ganska svårt att föra nåt åt problemet. Spelar ingen roll om det är insprutning eller fugge. Det är en MASSA kåpor i vägen. När dom är väck så är det bara att börja meka :tummenupp

Kolla SOE? vad är det :confused:

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back