KTM 990 -08 Rasslande ljud från koppling/kedja

ktm990

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2012
Hoj
KTM 990 SM 2008
Hej!

Har ett rasslande ljud i min hoj som någon av er andra kanske kan känna igen.. :)

Hojen är en Ktm 990 sm årsm. -08. Vid gaspådrag "rasslar" det någonstans från koppling/kedja (svårt att lokalisera exakt vart).. Mestadels på låga varvtal.
Om jag startar motorn och med neutralen i drar in kopplingshandtaget uppstår de första centimetrarna ett rasslande ljud för att senare tystna när handtaget är helt indraget.
Min fråga är då om detta fenomen är normalt för dessa modeller eller om det helt enkelt föreligger ett fel någonstans?! Har fått lite olika meningar om detta men tänkte höra eter här då det kanske är någon annan 990-åkare som haft likanande ljud i sin cykel..

Ha det gött..

//LA

Kan vara de fjäderbelastade skruvarna som håller kopplingen/lamellerna som skruvat upp sig. Skruva loss kopplingskåpan och se efter. Kommer inte ut någon olja om du lutar hojen lite åt andra hållet. står den rakt upp kommer det ut någon deciliter bara. Finns fall där dessa skruvar lossat och fått kopplingsras till följd. Mitt tips som tar 5 min att kolla.
/PT

Kan vara de fjäderbelastade skruvarna som håller kopplingen/lamellerna som skruvat upp sig. Skruva loss kopplingskåpan och se efter. Kommer inte ut någon olja om du lutar hojen lite åt andra hållet. står den rakt upp kommer det ut någon deciliter bara. Finns fall där dessa skruvar lossat och fått kopplingsras till följd. Mitt tips som tar 5 min att kolla.
/PT

Jag plockade ner kopplingen nu ikväll men ser inget konstigt med den. Allt satt fast och ser ut att vara i god kondition.. :va

Va bra att det inte var det! Är en bra och lätt grej att göra (att känna att skruvarna inte skruvat ut sig). Om jag försöker att komma på ytterligare saker det kan vara efter att ha läst din beskrivning igen är att det kan vara sliten/ skadad lamell som låter när den slirar mot varandra, för att sluta låta när du tryckt in handtagen och de gått isär helt. Plocka ur lamellerna och kolla. tar ca 10 min om du reden öppnat upp kåpan. Sätt dock tillbaka dem i samma ordning och håll (tror att stålskivorna är rundade på ena sidan och alla dessa skall vara åt samma håll).
Testa också att höja oljenivån då detta kan få visa klickande och klonkanden att försvinna.
Hade en 950 som betedde sig konstigt i kopplingen när den var kall. (högg och läte knasigt ibland). Detta försvann när jag bytte tillverkare på oljan. Tror att de tidiga 950 motorerna hade för små oljemunstycken som smörjde kopplingen och skapade detta problem.

Last edited:
Va bra att det inte var det! Är en bra och lätt grej att göra (att känna att skruvarna inte skruvat ut sig). Om jag försöker att komma på ytterligare saker det kan vara efter att ha läst din beskrivning igen är att det kan vara sliten/ skadad lamell som låter när den slirar mot varandra, för att sluta låta när du tryckt in handtagen och de gått isär helt. Plocka ur lamellerna och kolla. tar ca 10 min om du reden öppnat upp kåpan. Sätt dock tillbaka dem i samma ordning och håll (tror att stålskivorna är rundade på ena sidan och alla dessa skall vara åt samma håll).
Testa också att höja oljenivån då detta kan få visa klickande och klonkanden att försvinna.
Hade en 950 som betedde sig konstigt i kopplingen när den var kall. (högg och läte knasigt ibland). Detta försvann när jag bytte tillverkare på oljan. Tror att de tidiga 950 motorerna hade för små oljemunstycken som smörjde kopplingen och skapade detta problem.

plockade också ner lameller och mellanlägg för kontroll, men allt såg bra ut där också.. eftersom det är ganska svårt att lokalisera ljudet medans man kör är jag ju inte säker på att det kommer från kopplingen heller för den delen. Kan kanske vara kedjan lik förbannat som rycker och skapar detta "oljud" i mina öron. Sitter nya drev och kedja på nu, justarat kedjespelet till 7mm som det står i specen. Men ljudet finns fortfarande kvar.
Kan det vara ett normalt beteende på dessa cyklar ändå kanske? Är ju ganska bra tryck i maskin i dessa cyklar vilket kanske orsakar detta symptom :va Jag kan testa fylla upp oljenivån till max-nivån imorgon så får vi se.. Tack så mycket för snabba bra svar förresten!! :tummenupp

Last edited:
Sitter nya drev och kedja på nu, justarat kedjespelet till 7mm som det står i specen. Men ljudet finns fortfarande kvar.

Fast du har väl mer kedjespel än 7mm? Det låter väldigt lite och när jag kollar i manualen så står det ju att slacket ska vara så att kedjan är 7mm från svingens undersida i sitt högsta läge. Väldigt märkligt sätt att justera slacket kan jag tycka, men det kanske är lika standard som andra metoder.

Är det bara låga varv och försvinner sedan skulle jag säga kedjan, jag har rassel innan kedjan blir redigt belastad på min 690 enduro.

Del 7 CHAIN SLID. GUARD SWINGARM och 12 CHAINGUARD på bilderna i länken nedan slits och då kan det bli rassel.
http://ktmshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=289&c=C086260490

Min kedja är slut efter jag högtryckstvättat sönder den men kedjeskydden ger rassel.
Kedjan svajar en del innan du belastar den.

Fast du har väl mer kedjespel än 7mm? Det låter väldigt lite och när jag kollar i manualen så står det ju att slacket ska vara så att kedjan är 7mm från svingens undersida i sitt högsta läge. Väldigt märkligt sätt att justera slacket kan jag tycka, men det kanske är lika standard som andra metoder.

KTM är lite smartare, man mäter vid en fast punkt och där ska det vara ex antal mm till svingarmen.

KTM är lite smartare, man mäter vid en fast punkt och där ska det vara ex antal mm till svingarmen.

Verkar ju onekligen enklare att få ett exakt mått på det viset, så jag är benägen att hålla med.

Var lite otydlig när det gäller kedjan där! Givetvis menade jag att avståndet mellan kedja och svingarm är 7mm och inte att det totala spelet är 7mm :tungan Kedjan är ju i princip ny, rullat max 50mil. KTM original också för den delen. Kanske inte betyder att det är bra grejer för det :/

Var lite otydlig när det gäller kedjan där! Givetvis menade jag att avståndet mellan kedja och svingarm är 7mm och inte att det totala spelet är 7mm :tungan Kedjan är ju i princip ny, rullat max 50mil. KTM original också för den delen. Kanske inte betyder att det är bra grejer för det :/

Att jag skriver kedjan var för att jag tror det är kedjan som rasslar, inte att din kedja är slut eller fel :hej

Kan ju vara så enkelt att det är kedjan som glider mot swingen. Har man bytt till ett mindre drev fram så blir denna effekt större. Finns ju en glidskena som skall skydda. Har inte varit med om att kedjan gått igenom denna men kika på det.

Jag har ett knäppande ljud när jag svänger vänster och gasar från låga varv.. Ska kolla över lagret i drevhubben. Håller tummarna att det inte är lager på utgående axel..

Har du samma ljud när hojen står stilla i neutralen? Isf är det nog inte kedjan ;)

Har du samma ljud när hojen står stilla i neutralen? Isf är det nog inte kedjan ;)

Om svaret var till mig så nej. Det låter bara när motorn arbetar lite mer ryckigt (låga varv) och jag lutar den till vänster. Dvs jag måste köra den för att framkalla ljudet. Jag har bytt ett lager i drevhubben på min gamle cbr efter det valt att sluta arbeta och trilla isär och det högg och levde rövare på ungefär samma sätt.

Har inte kollat än. Det sägs att vintern är lång :)

Jag har åxå ett skitjobbigt ljud på min 950 sm som liknar det ni nämner. Tror det kommer från kedjan men jag kan inte få bort det hur jag än justerar kedjan.

Denna förklaring på ljud är exakt som jag upptäckt på min nyköpta SMT -10, lite över 1000mil, det låter även när man står still och varvar till, men försvinner med kopplingen inne!
Det borde inte vara ett normalt ljud!? Någon som vet mer exakt?

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP