Ktm 950 Smr

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Var på Jonte Engdahls och kollade på olika KTM hojar. KTM 950 SMR var inte helt fel och nu undrar jag hur ni som kört den tycker den är. Har som sagt en R1:a nu och om jag slår till på en KTM 950 SMR säljer jag R1:an. Frågan är bara vad man kan förvänta sig av KTM:en. 98 hk på drygt 190 kg är ju en rejäl skillnad mot R1:ans betydligt högre vikt effekt förhållande. Frågan är om smidigheten kompenserar för bristen på effekt??

/D.

komma ju absolut inte vara samma sak men du får garanterat roligt på den :tummenupp

Den är faktiskt riktigt trevlig, körde en förra helgen är positivt överaskad!

Den är faktiskt riktigt trevlig, körde en förra helgen är positivt överaskad!

Vad exakt var det som gjorde dig positivt överraskad?

Är mest orolig för att den är en dålig kompromiss istället för en bra. Det jag vill åt är att få en hoj som är smidig, oöm, lätthanterad och rolig. För att den skall vara rolig måste det bara bra drag i motorn och kanske är man lite förstörd tack vare R1:ans underbara kraftpaket...

/D.

2824383 Kort och koncist svar....finns det lite mer övrig fakta omkring detta så är det kanon om du vill delge även denna.

Tack /D.
Tjao de väger inte 190kg torra. ;)

525 ligger runt 110kg torr, ungefär 50 häst på bakhjulet, och 625 och 660 ligger också runt 50 hästar på bakhjulet men väger 146 respektive 138kg.

Fast 525 har tätare serviceintervaller, 14 timmar för olja har jag gör mig, samma med ventilerna har jag för mig mot 500 mil på 625 och 660 från och med 05, de är inte skitslöa heller bara för att de har mindre kubik än en 950.

Mao ska du ha en smidig hoj så ska du nog inte köpa 950. ;)

klart att den är större än vad en liten husa är, fattar väl alla, däremot så kändes den användbar, busig, hyfsat med mos, lite oöm, känns mindre än den är när man fått snurr på hjulen. Den jag körde var 100% orginal med allt vad det innebär, dom påstår att responsen ska bli betydligt bättre när den är "fixad" med burkar, förgasarkit osv..

Ett tips är att testa en, den är skoj! Hade jag inte så mkt skit ståendes så...

Vad ska du ha hojen till??

Busa lite? Kunna ta med passagerare då då??? Åka lite lansväg??
KTM 950

Bara busa??
KTM 525/625/660

Tjao de väger inte 190kg torra. ;)

525 ligger runt 110kg torr, ungefär 50 häst på bakhjulet, och 625 och 660 ligger också runt 50 hästar på bakhjulet men väger 146 respektive 138kg.

Fast 525 har tätare serviceintervaller, 14 timmar för olja har jag gör mig, samma med ventilerna har jag för mig mot 500 mil på 625 och 660 från och med 05, de är inte skitslöa heller bara för att de har mindre kubik än en 950.

Mao ska du ha en smidig hoj så ska du nog inte köpa 950. ;)

Tack för infon!

/D.

Gör som du gjort hittills, köp den oxå:)

Jo som sagt...det har blivit 4 köp sedan november :rolleyes: men denna gången tänkte jag använda skallen och inte bara hjärtat. Min fru börjar dessutom bli lite lack på att det går mycket pengar till hojar och inte så mycket till hus och barn....

Tack för alla svar. Får se vad som händer.

/D.

Last edited:
Jag tror 950 skulle kunna passa dig:tummenupp
Den käns lite klumpig när man står still men så fort det rullar iväg är den förvånansvärt smidig med hyffsat drag och skönt twinmuller(med utbytta burkar), motormässigt självklart inte jämförbar med en R1:a men effekt är inte allt.....motard är jävligt kul att att köra med fin känsla och kontroll dessutom billig att äga.
Har precis beställt en KTM 660 (även haft en 04:a tidigare) men jag nöjesåker enbart och kör inga längre sträckor även om det går hyffsat bra.
660 är inge vidare att skjutsa och åka långt med vilket går utmärkt med 950:n
Fler och fler dumpar sporthojjarna när de bekantant sig lite med supermotard:D
Provkör och lycka till !

Den käns lite klumpig när man står still men så fort det rullar iväg är den förvånansvärt smidig med hyffsat drag och skönt twinmuller(med utbytta burkar), motormässigt självklart inte jämförbar med en R1:a men effekt är inte allt.....motard är jävligt kul att att köra med fin känsla och kontroll dessutom billig att äga.
Har precis beställt en KTM 660 (även haft en 04:a tidigare) men jag nöjesåker enbart och kör inga längre sträckor även om det går hyffsat bra.
Provkör och lycka till !

Kanske det är bättre med en 626 eller 660 ändå, jag skjutsar aldrig, kör mycket sällan långt och vill ha en prestigelös, rolig och oöm hoj. 950:an kanske är mer touring stuk och det är inget jag vill åt, då tar man bilen istället.

/D.

Provkör och lycka till !

Kanske det är bättre med en 625 eller 660 ändå, jag skjutsar aldrig, kör mycket sällan långt och vill ha en prestigelös, rolig och oöm hoj. 950:an kanske är mer touring stuk och det är inget jag vill åt, då tar man bilen istället.

/D.

Du verkar vara i behov av samma hoj som jag nyss beställt.
Då passar 660 dig perfekt:tummenupp
Billig, rolig, busvänlig, oöm....jag kan fortsätta men då blir det långtradigt.
Dessutom är det bra priser på 660 06:or just nu säljs de som finns kvar ut för 74900kr + 7 eller 9k i presentkort (kommer inte ihåg exakt).

(p.s min fru vill oxå att det ska bli pengar över till hus och barn mm, men hon vill att jag ska ha en hoj.......man e väl så sur och jävlig annars...eller:notme
Sålde precis min Superduke pga att motard e så himla kul man har jämt roligt på den)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti