Ktm 950 sm

95 eller 98 ger ingen skillnad kör inte 98 för de ger inga fördelar alls. Jag skulle vilja höra farten på startmotorn så gör en film.

De kan även vara skit i lågfartsmunstyckena eller feljusterade lågfartsbränsleskruvar.

Tomgångens varvtal är viktigt testa både högre och lägre tomg ,,tomgskruven är ju lättåtkomlig. 1750 varv är bäst.
 
Vill du att jag filmar när jag startar?

Drop a gear and dissappear!

Ja........... Innan vi bytte batteri på kompisarens 950 startade den inte när motorn gick runt för sakta. Men o andra sidan tog batteriet helt slut efter ca 15 motorvarv. Blir ditt batteri helt slut fort? Du kan även ohm mäta batteriet samtidigt som du startar den ,,,,om volten sjunker under 10,5 volt är batteriet väck eller så laddar den för dåligt.
Mät även laddningen/batteriet när den går på tomg de bör visa 14,5 volt på tomg.
 
Om jag mäter batteriet när hojen inte är igång, vad ska jag ha för volt då?

Drop a gear and dissappear!

14,5-14,8 volt har jag på min kotte. De laddar väldigt bra trots låg tomg. Men om den laddar typ 13v på tomg gasa upp den lite till ca 3000rpm där ska dden absolut ladda 14,5-14,8v.
 
Ok då kan du tala om fördelen med 98 okt i en KTM 950 eller 990. Du gör de bra om du hittar en fördel lycka till :tummenupp

Ja, tex det där om mindre etanol i 98 oktan.
Det borde räcka med det. Det är en sk deal-breaker.

95 oktan duger säkert bra i bilen, men små högkompade motorer går bättre på högoktanigt bränsle.
Åtminstone har mina senaste fem gathojar gjort det. Dessa har varit både insprutare och förgasarmotorer. En av insprutarna har haft en Power Commander monterad.

Kinaquaden, med en liten 110cc förgasarmotor, jag hade som vinterpendlare ett tag, gick knappt att starta när jag hade i 95 oktan. Efter en del huvudbry tankade jag en full tank 98 oktan och hade inga problem mer.
Jag konstaterar samma sak med min nuvarande vinterpendlarquad med en 450cc insprutningsmotor.

Fruns V70 gick märkbart bättre efter att jag av misstag haft i en full tank med 98 oktan.
Men vem sjutton tankar 70 liter 98 oktanigt bränsle en gång i veckan typ...

En anekdot från en svunnen tid; tankade 92 oktan (det enda som fanns där och då) i min BMW R100RS i Tjeckoslovakien för ca 25 år sen. Hällde i en skvätt okanbooster, men räknade fel och hade i för mycket så att det blev ca 103 oktan. Den hojen gick som ett spjut sen jämförelsevis...

Vad för upplevelser har du haft då, Boost, då du tycker som du gör?
 
Hej!
Hade liknande problem tidigare.
Köpte ett sånt här batteri för ett par år sedan, har Sumon i kallutrymme på vintern, startar direkt även om det är 10 grader kallt
http://www.mcweb.se/ktm-1/950-super-enduro/mc-batteri-ytz14-s

Coolt!

Litiumjonbatterier blir försvagade när det är kallt och behöver lite belastning för att vakna.
Underhållsladdar du det på något sätt under vintern?

Har iaf tänkt tanken också, men vet inte om mina tidiga (och kalla) vårar, samt sena (och kalla) höstar går ihop med ett sånt batteri.
 
Nej! Startar bara någon gång i månaden.
Jag börjar arbetspendla på våren när det blir rent på asfalten, ofta -grader på morgonen, inga problem.:tummenupp
 
Ja, tex det där om mindre etanol i 98 oktan.
Det borde räcka med det. Det är en sk deal-breaker.

95 oktan duger säkert bra i bilen, men små högkompade motorer går bättre på högoktanigt bränsle.
Åtminstone har mina senaste fem gathojar gjort det. Dessa har varit både insprutare och förgasarmotorer. En av insprutarna har haft en Power Commander monterad.

Kinaquaden, med en liten 110cc förgasarmotor, jag hade som vinterpendlare ett tag, gick knappt att starta när jag hade i 95 oktan. Efter en del huvudbry tankade jag en full tank 98 oktan och hade inga problem mer.
Jag konstaterar samma sak med min nuvarande vinterpendlarquad med en 450cc insprutningsmotor.

Fruns V70 gick märkbart bättre efter att jag av misstag haft i en full tank med 98 oktan.
Men vem sjutton tankar 70 liter 98 oktanigt bränsle en gång i veckan typ...

En anekdot från en svunnen tid; tankade 92 oktan (det enda som fanns där och då) i min BMW R100RS i Tjeckoslovakien för ca 25 år sen. Hällde i en skvätt okanbooster, men räknade fel och hade i för mycket så att det blev ca 103 oktan. Den hojen gick som ett spjut sen jämförelsevis...

Vad för upplevelser har du haft då, Boost, då du tycker som du gör?

Motorer som har aktiv bränsle/tändjustering typ vissa nyare/vassare bilar och ev hojar har fördel av 98 okt för då backar den inte tändläget så motorn får full effekt. Ktm 950 och 990 har ingen aktiv tändjustering och motorn är gjord för att inte spika på 95 okt så den vinner man inget på 98 okt.
Numera så har 98 okt lika mycket etanol i sig sedan några år tillbaka.
Att v70 och kinaquaden gick bättre på 98 okt va väldigt orimligt för dem har inge högt kompförhållande och elak tändning.

Tillverkarna skriver i handboken som följer med bilen/hojen om motorn går bättre på 98 okt.

Jag därimot har fördel av 98 okt på min ktm 990 men då har jag ställt på vassare tändning,,jag har tillockmed fördel av de lilla etanol som är i bensinen.
 
Nej! Startar bara någon gång i månaden.
Jag börjar arbetspendla på våren när det blir rent på asfalten, ofta -grader på morgonen, inga problem.:tummenupp

Samma temperatur-omständigheter här.
Ska kanske överväga ett litiumbatteri ändå.

Vore juste med lite viktbesparing på heffaklumpen också...
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top