Ktm 950 sm

Att byta däck själv är ett elände speciellt att trycka lös bägge sidor av däcket från fälgen. De går få lös med stort skruvstycke och en massa träbitar men de är ett helvete. Sedan riskerar man repa ner fälgen med däckjärnen och i skruvstycket så de är också ett helvete att hålla på med små plastskydd på fälgen. Om du inte bryr dig i repor så är de inga problem alls att byta däck på dessa fälgar.

Köp biltemas fälgskydd. Lägg däcket på träram, ta vanliga trädgårdsspaden och sätt den mot fälgskyddet. Ställ dig på spaden, gunga till vid behov. Plättlätt och jag kommer inte köpa något annat för det momentet. Skruvstäd är krångligt tycker jag.

Mer de andra momenten tycker jag att man behöver hjälp med första gången. Är inte svårt men det är en del att tänka på. Främst att se till att däckkanten är i mitten av fälgen där diametern är minst. Mer som sagt. Kolla youtube eller ta hjälp av erfaren kompis.

Man behöver bara däckjärn och fäkgskydd samt ram att lägga fälgen på (någon cm större än bromsskivan). Diskmedel funkar som smörja.
 
Om du tycker de är enkelt trycka av däcket så är du ju hemma redan jag har numera fördelen att ha en kompis med däckmaskin.

De enda du bör tänka på är väl att hitta åt den gula pricken på däcket och sätta den vid ventilen. Gula prick = lättaste delen på däcket.
Däcket blåser man ju upp snabbt så de hoppar ut med tryckluft 4-5bar "utan ventil" köp gärna riktigt klägg för däckomläggning för de glider 7 reser bättre än diskmedel. Man behöver inte balansera dessa lågfartshojar men vill man vara noga så gör man det. Jag balanserar ibland med glaskulor genom att hälla i ca 50gram så självbalanserar sig däcket hela tiden. De funkar bra på hojdäck men inte på bildäck har jag märkt testat.
 
Hur smal måste tändstifthylsan vara? Gjorde en till 990in men har slarvat bort den. Och måste man riva mycket för att komma åt det främre?
 
Hur smal måste tändstifthylsan vara? Gjorde en till 990in men har slarvat bort den. Och måste man riva mycket för att komma åt det främre?

Max 20,6 mm tjock, annars får du inte in hylsan. Det främre tändstiftet ska du kunna byta genom att bara lossa kylaren och flytta denna framåt.
 
Max 20,6 mm tjock, annars får du inte in hylsan. Det främre tändstiftet ska du kunna byta genom att bara lossa kylaren och flytta denna framåt.
Biltemas 3/8 tändstifthylsa funka utan slipning. Men tänk den som kunde lära sig tyda stift.

001c46b8b0706eb282965bbe1f6b6517.jpg


Hojen misständer och går jätteilla på låga varv. Värst iväg från rödljus och liknande. Är väl lika bra att byta. Hojen har gått 800 mil men stått länge. Sista service vid 700 men då lär de inte bytt dessa.
 
Hojen misständer och går jätteilla på låga varv. Värst iväg från rödljus och liknande. Är väl lika bra att byta. Hojen har gått 800 mil men stått länge. Sista service vid 700 men då lär de inte bytt dessa.[/QUOTE]

Stiften visar att den går fett men man vet inte på vilket gasutslag den går fett. För att kunna avläsa och måste man köra minst 600m på de gasutslag och motstånd man vill avläsa.
Att döma av orolig tomg så tyder de på för snål gång. Prova skruva ut bränsleblandskruvarna ett halvt varv åt gången tills den går bättre på tomg och blir de värre skruva in dem istället.

Har den några trimdelar typ andra ljuddämpare eller annat luftfilter eller öppnad luftburk?
 
Är som sagt en stark motståndare till förgasare, så därför nybörjarfrågorna. Kan jag skruva ut alla nålar och rengöra dom, och skruva tillbaka utan att ändra några inställningar? Förstår att jag inte ska röra blandskruvar.

Skulle inte kört upp det sista av den gamla bensinen, skulle tömt istället för att fylla upp med nytt. Har blivit en tråkigt beläggning på allt. Jävla klant man är.

f62c97585ce50ffeb8352ce642686dad.jpg
 
Stiften visar att den går fett men man vet inte på vilket gasutslag den går fett. För att kunna avläsa och måste man köra minst 600m på de gasutslag och motstånd man vill avläsa.
Att döma av orolig tomg så tyder de på för snål gång. Prova skruva ut bränsleblandskruvarna ett halvt varv åt gången tills den går bättre på tomg och blir de värre skruva in dem istället.

Har den några trimdelar typ andra ljuddämpare eller annat luftfilter eller öppnad luftburk?

Såg inte att du svarat. Tack! Nej, inget trim. Den är helt original, och kommer att förbli så. Du tror inte det kan vara stopp i en nål? Jag tror att allt detta är helt orört jämfört med fabriksinställning. Är nog också bara på ena burken den går så. Det andra stiftet (främre) ser bättre ut.

Hojen går dock fin fint på höga trottelöppningar.
 
Trotteln såg väldigt skitig ut rengör dem men lägg inte på någon olja för de kläggar bara fast dem de ska monteras torrt. Rengör även där trotteln löper för kärvar den lilla minsta så märks de tydligt då den bara är vacumstyrd = lättpåverkad.
Den har nog slagit igen munstycken då trottlarna ser sådär ut. Plocka isär förgasarna totalt alla munstycken och även flotörnålen samt bränsleblandskruvarna. Va extra försiktig när du skruvar lös bränsleblandskruvarna för där inne sitter förmodligen en lite bricka samt fjäder och slutligen en oring som man måste pilla ut för att kunna tryckluftsblåsa den kanalen.
Rengör lågfartsmunstyckena med koppartråd eller ståltråd som du veckar så den river lite för beläggningar kan sitta som berget i dessa munstycken.
Rengör flotörnålsätet och nålen noga så inte de nålarna går trögt eller inte tätar som de ska.
Blås slutligen igenom hela förgasaren med högt lufttryck kompressor.
 
Trotteln såg väldigt skitig ut rengör dem men lägg inte på någon olja för de kläggar bara fast dem de ska monteras torrt. Rengör även där trotteln löper för kärvar den lilla minsta så märks de tydligt då den bara är vacumstyrd = lättpåverkad.
Den har nog slagit igen munstycken då trottlarna ser sådär ut. Plocka isär förgasarna totalt alla munstycken och även flotörnålen samt bränsleblandskruvarna. Va extra försiktig när du skruvar lös bränsleblandskruvarna för där inne sitter förmodligen en lite bricka samt fjäder och slutligen en oring som man måste pilla ut för att kunna tryckluftsblåsa den kanalen.
Rengör lågfartsmunstyckena med koppartråd eller ståltråd som du veckar så den river lite för beläggningar kan sitta som berget i dessa munstycken.
Rengör flotörnålsätet och nålen noga så inte de nålarna går trögt eller inte tätar som de ska.
Blås slutligen igenom hela förgasaren med högt lufttryck kompressor.
Usch. Detta lämnar jag gärna bort. Förlorar jag inte inställningar när allt rivs? Vad måste bytas till nytt när man har isär?
 
Usch. Detta lämnar jag gärna bort. Förlorar jag inte inställningar när allt rivs? Vad måste bytas till nytt när man har isär?

Inget behöver bytas bara rengöras. Inga inställningar ändras men räkna varven bränsleblandskruvarna är ute innan du skruvar ur dem.
Om du vill lämna in dem så lär de finnas massor av firmor/privat som kan detta i din närhet.
 
Inget behöver bytas bara rengöras. Inga inställningar ändras men räkna varven bränsleblandskruvarna är ute innan du skruvar ur dem.
Om du vill lämna in dem så lär de finnas massor av firmor/privat som kan detta i din närhet.

Ska förgasarna synkas något sen?

Tack för hjälpen. Ska smygstarta ikväll om grabben somnar utan bråk.

Ädit: är det några fler skruvar jag missar?
412022ad7c79ea260a60d53de5cdb66a.jpg


Nålen i trotteln ska bara vara ren va?

Oringen på blandskruven är den som syns i bild? Det är inte en till längre in?
 
Last edited:
De ser ut att vara allt såvida inte själva trottelnålens munstycke är löstagbart? Detta trottelnålmunstycke kan mycket väl vara nitat och då krafsaroch blåser du bara ur de på plats. På bilden har du blandat ihop startjet med lowspeed jet de ska ligga tvärtom. Trottelnålen rengör du bara.

Tips,,,, ta en topps med tandkräm på och rotera nere i flotörnålen säte för då blir de garanterat tätt.
 
Brukar dom vara bestyckade olika fram och bak? 160 på bakre cylindern och 155 på främre...
 
Det tar inte slut. Noterar att det finns en snorkel på reservdelsskissen från ktm. Är det någon mod folk har gjort att tagit bort den? Kan dom glömt att sätta dit den på service? Eller sitter det inte på dessa utom bara andra lc8:or? Tänkte beställa allt ikväll. Annars har jag faktiskt tänkt att det är en krånglig väg in för luften.
 
Det tar inte slut. Noterar att det finns en snorkel på reservdelsskissen från ktm. Är det någon mod folk har gjort att tagit bort den? Kan dom glömt att sätta dit den på service? Eller sitter det inte på dessa utom bara andra lc8:or? Tänkte beställa allt ikväll. Annars har jag faktiskt tänkt att det är en krånglig väg in för luften.

Om de sitter snorkel på reservdels så ska den ha det. Den tar man bort om man vill att den ska ha mer luft ,man tar även bort sidolocken på luftburken. Men förgasarna måste bestyckas om när man gör dessa moddar. De kan ev gå ta bort endast snorkeln utan att bestycka om men de är lika stor risk att den måste bestyckas upp av enbart borttagen snorkel.
Man får en betydligt rappare motor med ett av de skruvbara sidolocken borta samt snorkel borta men som sagt de kräver helt annan bestyckning.
Jag kör med helt ombyggd luftburk och snorkel borta samt ett lock borta. Jag har kapat bort hela överdelen på luftburken och ersatt det med ett stort skumfilter samt att jag har skumfilter där org filter sitter. Men till min ktm 990 är de bara mappa om så går den bra.
Min magkänsla säger att du bör sätta dit snorkeln såvida du inte heller väljer att gå fullt ut med öppen burk samt ombestyckning. De finns bestyckningskitt på ebay som innehåller andra trottelnålar samt en massa munstycken. De följer även med en guide som visar vilka munstycken som ska in vs olika moddar.
Detta kit nedan länk har en på SOE forumt testat på sin 950 och han va nöjd den gick skitbra och utan avgassmällar. Köper du detta kit kan du ta bort snorkel och sidolock samt ha vilket filter du vill och öppna ljuddämpare.
Annars får du köpa min snorkel och återställa den till helt org.

http://www.ebay.com/itm/KTM-950-cc-...ash=item3a96b26fe3:g:Tp8AAMXQxKxSBE95&vxp=mtr
 
Om de sitter snorkel på reservdels så ska den ha det. Den tar man bort om man vill att den ska ha mer luft ,man tar även bort sidolocken på luftburken. Men förgasarna måste bestyckas om när man gör dessa moddar. De kan ev gå ta bort endast snorkeln utan att bestycka om men de är lika stor risk att den måste bestyckas upp av enbart borttagen snorkel.
Man får en betydligt rappare motor med ett av de skruvbara sidolocken borta samt snorkel borta men som sagt de kräver helt annan bestyckning.
Jag kör med helt ombyggd luftburk och snorkel borta samt ett lock borta. Jag har kapat bort hela överdelen på luftburken och ersatt det med ett stort skumfilter samt att jag har skumfilter där org filter sitter. Men till min ktm 990 är de bara mappa om så går den bra.
Min magkänsla säger att du bör sätta dit snorkeln såvida du inte heller väljer att gå fullt ut med öppen burk samt ombestyckning. De finns bestyckningskitt på ebay som innehåller andra trottelnålar samt en massa munstycken. De följer även med en guide som visar vilka munstycken som ska in vs olika moddar.
Detta kit nedan länk har en på SOE forumt testat på sin 950 och han va nöjd den gick skitbra och utan avgassmällar. Köper du detta kit kan du ta bort snorkel och sidolock samt ha vilket filter du vill och öppna ljuddämpare.
Annars får du köpa min snorkel och återställa den till helt org.

http://www.ebay.com/itm/KTM-950-cc-...ash=item3a96b26fe3:g:Tp8AAMXQxKxSBE95&vxp=mtr
Tack. Har redan funderat på en sån mod men det får bli efter lite mer köra om jag behåller den. Tack för tipset om bestyckningen.

Hur ofta tvättar du filtret? Ska iofs mrst köra asfalt så jag klarar mig nog ett tag mellan tvättarna.

Pma vad du ska för snorkeln. Annars slår jag ihop den som den är och testar. Tills jag vet vad jag ska satsa på.
 
Tack. Har redan funderat på en sån mod men det får bli efter lite mer köra om jag behåller den. Tack för tipset om bestyckningen.

Hur ofta tvättar du filtret? Ska iofs mrst köra asfalt så jag klarar mig nog ett tag mellan tvättarna.

Pma vad du ska för snorkeln. Annars slår jag ihop den som den är och testar. Tills jag vet vad jag ska satsa på.

De finns risk att den går för tunt någonstans i registret utan snorkel och utan ombestyckning så sätt helst dit snorkeln även om den upplevs gå bra. Problemet med vacumfuggar som tappar vacumsuget om man öppnar burken mer än org är att de inte orkar hissa trottlarna fullt även om man slår full gas!! Man kan tappa många kusar med andra ord.
Så jag rek starkt att du kör med snorkel och org luftfilter om du inte ska bestycka om.
Jag kan sälja min snorkel för under halva priset 150kr + 50kr i frakt. De är samma bes nr på alla Ktm 950-990 Adeventure som motard/duke.
Pma med adress om du vill ha den.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top