Ktm 950 sm

Jahapp nu har man återigen köpt ny knarr, i år blev det en 950SM, dock upptäckte jag ett smärre problem: den låter för j*vla gott men snäppet för högt för grannarna. 20tals-hus och garaget ligger precis intill surskallarna.
Sitter ett Akra-system på och jag undrar om någon möjligtvis har ett par dB-killers till salu?:Bugar
 
Jahapp nu har man återigen köpt ny knarr, i år blev det en 950SM, dock upptäckte jag ett smärre problem: den låter för j*vla gott men snäppet för högt för grannarna. 20tals-hus och garaget ligger precis intill surskallarna.
Sitter ett Akra-system på och jag undrar om någon möjligtvis har ett par dB-killers till salu?:Bugar

Hade en sådan innan och kan berätta att du förmodligen kommer att vara hatad med eller utan DB-Killers. Visst dämpar dom lite men det är ändå marginellt så du får nog sätta orginalpipor eller byta grannar :/
 
Hade en sådan innan och kan berätta att du förmodligen kommer att vara hatad med eller utan DB-Killers. Visst dämpar dom lite men det är ändå marginellt så du får nog sätta orginalpipor eller byta grannar :/

Jahapp, detta svar väntade jag på tyvärr mig efter provstarten igår.
Får väl skaffa mig ett flås och putta upp den från garaget, urk.
Intresset för db-killers står kvar då det är bättre att sänka lite än inte alls, orginal kommer inte på fråga.
 
Jahapp, detta svar väntade jag på tyvärr mig efter provstarten igår.
Får väl skaffa mig ett flås och putta upp den från garaget, urk.
Intresset för db-killers står kvar då det är bättre att sänka lite än inte alls, orginal kommer inte på fråga.

Tyvärr "nackdelen" med ett jävligt mäktigt ljud. Men testa iaf med DB killers. Jag löser det genom att ta fart, lägga i neutral och fimpa motorn sista biten. Beroende på vad klockan var såklart. Bor i lägenhet och före 22 skiter jag fullständigt i om jag dundrar in i cirka 10 sekunder med tanke på att ungarna(jävlarna) utanför skriker 4-5 timmar i streck utan att någon bryr sig. Men efter 22 brukar jag rulla sista biten i friläget samt efter 00.00 så brukade jag rulla sista 100-150m. Går alltid att lösa.
 
Tyvärr "nackdelen" med ett jävligt mäktigt ljud. Men testa iaf med DB killers. Jag löser det genom att ta fart, lägga i neutral och fimpa motorn sista biten. Beroende på vad klockan var såklart. Bor i lägenhet och före 22 skiter jag fullständigt i om jag dundrar in i cirka 10 sekunder med tanke på att ungarna(jävlarna) utanför skriker 4-5 timmar i streck utan att någon bryr sig. Men efter 22 brukar jag rulla sista biten i friläget samt efter 00.00 så brukade jag rulla sista 100-150m. Går alltid att lösa.

Tack för tipset och snabba svar!
Får väl se hur stor uppståndelse det blir idag när jag kör ut besten för första gången:banana.
 
Fortsatt tomgångs problem

Ja mitt problem med segt sjunkade tomgång fortsätter.

Igår så provade jag att lägga in mappen en gång till (Akra All years), provkörde men problemet kvarstår.

Idag så skruvade jag ner hojjen igen för att se vad jag missat, blev dock besvikien då jag inte hittade något alls som verkade fel:/ Alla slangar sitter där dom ska samt sitter fast.

Fortfarande inga fel koder i Tune Ecu...

Ringde min kompis som jobbar som KTM mek, han trodde att det var mappen som spökade och bad mig lägga in en annan så ska nu gå ut och skruva ihop den igen och testa med Akra mappen för 2011.

Jag tar tacksamt emot flera förslag från er, mina egna ideér börjar ta slut:confused:

Hur hög tomgång har ni med varm respektive kall maskin?
 
SAS fråga.

Jag hade tänkt att helt ta bort detta och undrar då vad som behöves. Jag hade alltså inte bara tänkt stänga av det i TuneEcu utan plocka bort det helt.

Det jag har i nuläget är "SAS Plates" för att stänga igen hålen samt lite andra "gummidelar/kit" för att stänga igen hålen som blir av slangar osv. Är detta allt som behövs? satt och surfade och hittade någors "eliminators" i form av 2 vita kontaktstycken och blev lite fundersam över detta.

Tips?
 
Ja mitt problem med segt sjunkade tomgång fortsätter.

Igår så provade jag att lägga in mappen en gång till (Akra All years), provkörde men problemet kvarstår.

Idag så skruvade jag ner hojjen igen för att se vad jag missat, blev dock besvikien då jag inte hittade något alls som verkade fel:/ Alla slangar sitter där dom ska samt sitter fast.

Fortfarande inga fel koder i Tune Ecu...

Ringde min kompis som jobbar som KTM mek, han trodde att det var mappen som spökade och bad mig lägga in en annan så ska nu gå ut och skruva ihop den igen och testa med Akra mappen för 2011.

Jag tar tacksamt emot flera förslag från er, mina egna ideér börjar ta slut:confused:

Hur hög tomgång har ni med varm respektive kall maskin?

Har ingen svarat innan i morgon så kan jag kolla. Står i ett garage för närvarande.
 
Last edited:
Det jag har i nuläget är "SAS Plates" för att stänga igen hålen samt lite andra "gummidelar/kit" för att stänga igen hålen som blir av slangar osv. Är detta allt som behövs? satt och surfade och hittade någors "eliminators" i form av 2 vita kontaktstycken och blev lite fundersam över detta.
Tips?

De eliminatorerna som du hittat är antagligen bara för att lura ecu'n och släcker FI-varningslampan. Eftersom du stänger av systemet i TuneECU behöver du inte dessa!
 
Jahapp nu har man återigen köpt ny knarr, i år blev det en 950SM, dock upptäckte jag ett smärre problem: den låter för j*vla gott men snäppet för högt för grannarna. 20tals-hus och garaget ligger precis intill surskallarna.
Sitter ett Akra-system på och jag undrar om någon möjligtvis har ett par dB-killers till salu?:Bugar

Kan kolla i garaget om jag har kvar mina. Bor i södra Sthlm så då kan man mötas upp å du kan få dom. Annars är ett hett tips å kolla på ebay. Har för mig att jag sett sådana dyka upp vid ett antal tillfällen. (Även stålull funkar för att få ner db lite)
 
Å herregud ! :banana

Jag har åkt 625 ett tag men bytte i vintras upp mej till en 990 smt. Köpte den på auktion osedd och ställde direkt in den i garaget efter att jag fått den.
Men så i Fredags... solen skiner, himlen är blå, vägarna runt mitt arbete torra.

Ni må tro att jag undrade hur den skulle kännas.
Smidig? Stark? Tung - lätt?
Ergonomi - motor.... man har ju ägnat en hel vinter åt att undra.

625an blev efter några år lite trist.
Vibrationerna, fartvinden, den lilla motorn, behovet av att växla 100gr innan man nådde 100km/h gjorde att jag började titta efter en ny pendlarhoj.
En hoj som vibrerar mindre, går lugnare, tystare och som man inte behöver växla HELA tiden.
En hoj för den gubbe jag börjar bli :tungan

Men samtidigt vill jag inte missa möjligheten att ha en smidig, snabb och ROLIG hoj som ger ett leende på läpparna när jag så vill.

Frågan var helt enkelt kommer min nya 990 SMT klara av balansen mellan bus och pendling bättre än min 625 smc.

Så med detta i huvudet tryckte jag på startknappen.

På 7 minuter, vilken min första tur var, hann jag få en del svar och jag GILLAR hojen stenhårt.
Jag tror det kommer bli skitbra och jag tror vi kommer att komma väldigt bra överens.

Chassi:
Kändes väldigt smidig, inte som en 625a men ändå väldigt smidig.
Den kändes lätt helt enkelt.
Motor:
Ett helt annat ljud var faktiskt bland det första jag tänkte på.
Sen upplevde jag karaktären mer linjär och att komma upp i över 100km/h på tvåan gillar jag.
Att sen framhjulet lättade på 3an med enbart gaspådrag utan att jag vill få upp den känns HELT RÄTT.
Så motorn blir rolig att utforska.

Övrigt:
Mindre blåst på kroppen - mycket bra!
Mindre viberationer - mycket bra!

Bromsarna:
Mycket bättre än min 625a, stenhårda helt enkelt:yoparty


Lägg därtill, packväska, larm och handtagsvärmare.
Jag tror det blev RÄTT, jag tror vi kommer gilla varandra. Jag och min SMT :tummenupp:tummenupp
 
Last edited:
Kan kolla i garaget om jag har kvar mina. Bor i södra Sthlm så då kan man mötas upp å du kan få dom. Annars är ett hett tips å kolla på ebay. Har för mig att jag sett sådana dyka upp vid ett antal tillfällen. (Även stålull funkar för att få ner db lite)

Har kikat lite snabbt på ebay dock inte hittat något extra ordinärt.
Vore fantastiskt om du hittade ett par, grannarna hade lagt av en kommentar till tjejen i lördags, både på gott och ont:)
Alternativet är att behålla griniga grannar och stålull på besiktningen.
 
Men jösses, är dom så gnälliga där uppe i fjollträsk?? Jag brötar omkring vilken tid och dag jag vill.. om jag kommer hem sent med mitt österikiska kärnkraftverk så RULLAR jag ABSOLUT inte in i garaget, jag kör in.. rullar gör jag med mountinbiken!

skiter fullständigt i att jag bor i en par hus länga med svensson grannar som kör volvodisel osv.. Jag har helöppna rör och låter ofta hojen stå på tomgång och dundra utanför kåken..
 
Men jösses, är dom så gnälliga där uppe i fjollträsk?? Jag brötar omkring vilken tid och dag jag vill.. om jag kommer hem sent med mitt österikiska kärnkraftverk så RULLAR jag ABSOLUT inte in i garaget, jag kör in.. rullar gör jag med mountinbiken!

skiter fullständigt i att jag bor i en par hus länga med svensson grannar som kör volvodisel osv.. Jag har helöppna rör och låter ofta hojen stå på tomgång och dundra utanför kåken..

Tufft...

Själv kallar jag det hänsyn.
 
Fråga till er som skruvat lite fjädring. Upplever min som att den "ålar" i bakänden då jag ligger på lite i kurvor? kör än så länge "standard" men upplevde inte detta på de jag haft innan. För hårt? för lätt?

Väger dryga 85kg med utrustning.
 
tyckte med att 990in ålade lite mycket dock hade jag en SM inte SMR, den var ställd i "sportläget" jag gillade inte fjädringen alls :(
 
Men jösses, är dom så gnälliga där uppe i fjollträsk?? Jag brötar omkring vilken tid och dag jag vill.. om jag kommer hem sent med mitt österikiska kärnkraftverk så RULLAR jag ABSOLUT inte in i garaget, jag kör in.. rullar gör jag med mountinbiken!

skiter fullständigt i att jag bor i en par hus länga med svensson grannar som kör volvodisel osv.. Jag har helöppna rör och låter ofta hojen stå på tomgång och dundra utanför kåken..




Tufft...

Själv kallar jag det hänsyn.

Lika så för mej, visar gärna hänsyn.
Backar gärna av för nån annans skull och skulle mina grannar klaga rullar jag gärna sista biten hem...
Folk är snäll mot mej i mitt område och jag med dom.

Men vi är alla olika, kan bara konstatera att jag är glad att jag inte bor där du bor. Jobbar skift och har småbarn.
 
Fråga till er som skruvat lite fjädring. Upplever min som att den "ålar" i bakänden då jag ligger på lite i kurvor? kör än så länge "standard" men upplevde inte detta på de jag haft innan. För hårt? för lätt?

Väger dryga 85kg med utrustning.

Däck och däcktryck?
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top