Ktm 950 sm

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Jag vet inte om min bluddrar än, har inte hunnit ta reda på det tyvärr. Men det skall det bli ändring på. :D

Som sagt, frågade i förebyggande syfte. Kan ju vara bra om det är någon annan som råkar ut för det. :)

Jag hade det problemet på min 950. Lämnade till Ragge å han fixade till det. Låt säsongen komma igång å dra ut å kör långa wheelies. Om du märker av att den "dör" när du ligger högt med framhjulet. Då slår du Ragge på KTM center en signal :tummenupp
 

Malt

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha FZ8 -11, Yamaha TR1 -81 (bygge)
Har funderingar på att skaffa slip-on till våren och har en liten fundering.

Man ska ju tydligen ta bort både EPC och SAS. EPC:n vet jag att man bara kan koppla ur några kablar men SAS:n då? Finns det nåt lika enkelt sätt eller måste man skruva isår halva hojen som jag sett på flertalet beskrivningar?

Anledningen att jag frågar är att vill på ett enkelt sätt kunna återställa hojen till original om så skulle behövas. Att grejerna väger si och så mycket om de sitter kvar gör mig inget. Jag vill bara koppla ur skiten för att dämparna tydligen inte ska må så bra med dessa prylar inkopplade och kattarna i originaldämparna mår inte så bra med dem urkopplade.
 

Tobbe135

kå te äm
Gick med
10 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
950 sm
Har funderingar på att skaffa slip-on till våren och har en liten fundering.

Man ska ju tydligen ta bort både EPC och SAS. EPC:n vet jag att man bara kan koppla ur några kablar men SAS:n då? Finns det nåt lika enkelt sätt eller måste man skruva isår halva hojen som jag sett på flertalet beskrivningar?

Anledningen att jag frågar är att vill på ett enkelt sätt kunna återställa hojen till original om så skulle behövas. Att grejerna väger si och så mycket om de sitter kvar gör mig inget. Jag vill bara koppla ur skiten för att dämparna tydligen inte ska må så bra med dessa prylar inkopplade och kattarna i originaldämparna mår inte så bra med dem urkopplade.

Jag pluggade bara slangarna och lät allt sitta kvar. Halva hojen behöver du inte skruva ner men tanken måste bort.
 

Malt

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha FZ8 -11, Yamaha TR1 -81 (bygge)
Så man behöver inte koppla ur några kablar eller nåt på SAS:n? Bara plugga slangarna som går ut från cylindrarna?
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Så man behöver inte koppla ur några kablar eller nåt på SAS:n? Bara plugga slangarna som går ut från cylindrarna?
Det stämmer det, men ett par snygga täckbrickor på cyllarna är ju inte fel+ att man slipper alla asa fula slangar.. för övrigt så blir det ingen effekt höjning bara för att SAS:en kopplas bort, du slipper bara smällande vid avslag när du har slip-on på-bultat:tuttar
 

Moggina

Ung och vild ^_^
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Oslo & Varberg
Hoj
Innan:Honda FMX 650, KTM 990 SM, NU: KTM 690 SMCR 2019
Tjenare!
Snart dags att ta ut hojjen tycker jag då den blev tvättad igår för man hade slarvat i höstas :)

Hur är Motohooligan boxen på 990 SM ? funderar på att skaffa till sommaren, alternativ vanligt KN filter som jag såg gick runt 1000 lappen, behövs hojjen mappas om eller bänkas efter en sådan modifiering ? hur blev effektskillnaden ni som har gjort detta ?

Har akra + akramappning nu och en kugg mindre drev fram.
,
Undrar även om ni har tips på snygga plåthållare, så man slipper den fula läppen som hänger ner där bak nu.
Tacksam för svar, interna gärna.
 

Malt

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha FZ8 -11, Yamaha TR1 -81 (bygge)
Det stämmer det, men ett par snygga täckbrickor på cyllarna är ju inte fel+ att man slipper alla asa fula slangar.. för övrigt så blir det ingen effekt höjning bara för att SAS:en kopplas bort, du slipper bara smällande vid avslag när du har slip-on på-bultat:tuttar

Tycker faktiskt inte slangarna stör nu heller så det gör inget. Bara det är enkelt ;)

Att det inte blir nån effekthöjning är jag medveten om, det är bara det att jag läst att slipons inte gillar SAS nåt vidare. Likväl som att originalburkarna inte gillar om man tar bort den.

Är det denna slangen man ska koppla ur och plugga? Räcker det? Och naturligtvis plugga hålet in i luftboxen.

sas_epc_removal_002.jpg
 
Last edited:

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Tycker faktiskt inte slangarna stör nu heller så det gör inget. Bara det är enkelt ;)

Att det inte blir nån effekthöjning är jag medveten om, det är bara det att jag läst att slipons inte gillar SAS nåt vidare. Likväl som att originalburkarna inte gillar om man tar bort den.

Är det denna slangen man ska koppla ur och plugga? Räcker det? Och naturligtvis plugga hålet in i luftboxen.

sas_epc_removal_002.jpg

Ja det stämmer fint det, SAS:en är ju bara en vakum ventil(vad jag vet) så det borde räcka att plugga boxen.
Men när du ändå håller på tar du väl bort EPC:n:tummenupp
 

Bifogat

  • strypskit.JPG
    strypskit.JPG
    82.8 KB · Visningar: 100

Malt

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha FZ8 -11, Yamaha TR1 -81 (bygge)
Ja det stämmer fint det, SAS:en är ju bara en vakum ventil(vad jag vet) så det borde räcka att plugga boxen.
Men när du ändå håller på tar du väl bort EPC:n:tummenupp

Nej, den får bli kvar. Som jag skrev tidigare vill jag enkelt kunna återställa den samt att jag inte är i närheten så bra förare så att vikten spelar nån som helst roll. :rolleyes:
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Nej, den får bli kvar. Som jag skrev tidigare vill jag enkelt kunna återställa den samt att jag inte är i närheten så bra förare så att vikten spelar nån som helst roll. :rolleyes:

alltså.. det är inte för viktens skull du ska plocka bort EPC:n.. det är för att trottlarna ska kunna öppna fullt på 1:an och 2:ans växel, om du ändå hängt på effekt dämpare så är det mer regel än undantag att plocka bort "emission power control" skräpet:rolleyes:

Vill du snabbt kunna återställa den av ngn. annledning så kopplar du bara ur kontakterna till ventilerna för att enkelt kunna koppla ihop dom igen:gnissla
 

Stefan_J

Allmän tok!!!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Kalmar/Trekanten
Hoj
BMW K1200S -2005, Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
Jag kopplade precis bort EPC:n. (pluggade ur kontakterna) Mest för att testa om det blev skillnad... Kan ju bara säga OJ! FI fan, blev som en ny hoj. bakhjul på 2,3:ans växel med enbart gas... Kan ju bara säga att det kommer att bli riktigt roligt denna sommaren. :tummenupp

Kommer att ta bort SAS:en sen när jag trycker dit slipons osså.
 

Malt

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha FZ8 -11, Yamaha TR1 -81 (bygge)
alltså.. det är inte för viktens skull du ska plocka bort EPC:n.. det är för att trottlarna ska kunna öppna fullt på 1:an och 2:ans växel, om du ändå hängt på effekt dämpare så är det mer regel än undantag att plocka bort "emission power control" skräpet:rolleyes:

Vill du snabbt kunna återställa den av ngn. annledning så kopplar du bara ur kontakterna till ventilerna för att enkelt kunna koppla ihop dom igen:gnissla

Missuppfattade dig lite där. Trodde du menade att jag skulle plocka bort alla slangar och sånt som hör till SAS. My bad.

Jo, EPC har jag koll på hur det funkar och hur man kopplar bort och så kommer också att göras, oavsett om jag skaffar slipon eller inte. Så du kan känna dig lugn :tungan
 
Last edited:

Stefan_J

Allmän tok!!!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Kalmar/Trekanten
Hoj
BMW K1200S -2005, Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
Har en liten stilla undran.
Har märkt att det finns ett litet vinande ljud när man har hojjen igång... Är det fler som har detta?
Låter nästan som ett kompressor vinande dock mycket lägre då :)
Kan det möjligen vara ett insugsljud?
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Har en liten stilla undran.
Har märkt att det finns ett litet vinande ljud när man har hojjen igång... Är det fler som har detta?
Låter nästan som ett kompressor vinande dock mycket lägre då :)
Kan det möjligen vara ett insugsljud?

är det inte trasmisionen som du hör:va
 

Stefan_J

Allmän tok!!!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Kalmar/Trekanten
Hoj
BMW K1200S -2005, Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
Mjo, kan nog ha varit det...

Nu till nästa fråga, skall köpa mig ett par barkbusters till hojjen.
Vad e det för diameter man skall köpa? 22.2mm, eller 28.6 mm ?
Tänkte mest att det e ju ett fatbarstyre... Och jag har inte hojjen så nära så att jag kan mäta det för tillfället.
 
Last edited:

ezter

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm
Mjo, kan nog ha varit det...

Nu till nästa fråga, skall köpa mig ett par barkbusters till hojjen.
Vad e det för diameter man skall köpa? 22.2mm, eller 28.6 mm ?
Tänkte mest att det e ju ett fatbarstyre... Och jag har inte hojjen så nära så att jag kan mäta det för tillfället.


22mm diameter mätt vid fästet för spegeln.

vh E.B
 

MaTtE_Å

Medlem
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 950sm
Har en liten stilla undran.
Har märkt att det finns ett litet vinande ljud när man har hojjen igång... Är det fler som har detta?
Låter nästan som ett kompressor vinande dock mycket lägre då :)
Kan det möjligen vara ett insugsljud?

Det är nog kuggarna till kamdrivningen som viner lite, rakskuret you know...
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Mjo, kan nog ha varit det...

Nu till nästa fråga, skall köpa mig ett par barkbusters till hojjen.
Vad e det för diameter man skall köpa? 22.2mm, eller 28.6 mm ?
Tänkte mest att det e ju ett fatbarstyre... Och jag har inte hojjen så nära så att jag kan mäta det för tillfället.

28.6 mm är det du ska då man fäster fast skyddet nära styröverfallet, där det är tjockare. 22.2mm (7/8") är alla styren där handtag, speglar och omkopplare sitter fast, men det är inte det måttet som avses när man köper barkbusters :fakta
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Och eftersom batterierna till våra kära hojar är så sanslöst dyra här letade jag efter ett import alternativ.

Ett Yuasa från UK- 756 kronor inklusive frakt, betalning via pajpal. Fan inte ens biltema konkurrerar med det priset!

SG Motorsport
 

ezter

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm
28.6 mm är det du ska då man fäster fast skyddet nära styröverfallet, där det är tjockare. 22.2mm (7/8") är alla styren där handtag, speglar och omkopplare sitter fast, men det är inte det måttet som avses när man köper barkbusters :fakta


Fäster man dem ända där nere?:confused:
Det var fasen.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top