Ktm 950 sm

Igår efter 3år av lycka bytte man in Superduke 07an mot en SMR 2010, fan va najs det är med en bushoj igen :banana
första tanken när man körde, riktigt skönt att sitta upprätt igen, mer kontrol och helvete vilka bromsar :D

Passar bra med ett citat ur The Bourne Ultimatum:
"Funny how different things look pending on where U sit..."

Gjorde exakt samma sak som du i våras fast tvärtom:

Sålde Sumon efter 3 sjukt kul säsonger och köpte en SD 07a och tycker precis som du fast tvärtom:

100% bushoj, ännu mer håll-käften-attityd, lättare och tydligare, sittställning med ruggigt cool hojkontakt, mer direkt och distinkt chassi, björnkoll på minsta tendens till drift/släpp (hittills;-), jevflars rappt gas-svar, smacktajt känsla i bromsarna etc etc:tummenupp:D

Slutsats: Ingen hänger läpp. Ha kul:yoparty!
 
Passagerare?

Nu är det väldigt nära köp av en 950 SM! Kollade upp reg.numret på vägverket och såg att modellen endast är avsedd för 1 person!?
Kan nån snälla bekräfta eller dementera...:confused:
 
KTM 950 SM-tråden

Kollade upp reg.numret på vägverket och såg att modellen endast är avsedd för 1 person!?
Kan nån snälla bekräfta eller dementera...:confused:
På transportstyreldens web står det antagligen att antalet passagerare får vara 1? Det räcker väl? Någon ska ju köra också.
 
Passar bra med ett citat ur The Bourne Ultimatum:
"Funny how different things look pending on where U sit..."

Gjorde exakt samma sak som du i våras fast tvärtom:

Sålde Sumon efter 3 sjukt kul säsonger och köpte en SD 07a och tycker precis som du fast tvärtom:

100% bushoj, ännu mer håll-käften-attityd, lättare och tydligare, sittställning med ruggigt cool hojkontakt, mer direkt och distinkt chassi, björnkoll på minsta tendens till drift/släpp (hittills;-), jevflars rappt gas-svar, smacktajt känsla i bromsarna etc etc:tummenupp:D

Slutsats: Ingen hänger läpp. Ha kul:yoparty!

Vet inte riktigt hur det är med chassit på den gamla sumon som du hade, kanske skiljer mot nyare 990smr(kortare fjädrar,mindre svampig etc?)
superduken känns stabilare eller kanske inte stabil, mindre kvick att svänga med.
nått som jag aldrig fick bra känsla av var kontaken med tanken när man kör sportigt, ta tex cbr600rr som jag hade innan SD, på den så satt man inte på sadeln när man körde sportigt, utan mer fastlåst med benen runt tanken, hade jag haft kvar SD så hade jag fixat högre fotpinnar för att få tillbaka den kontakten,(180cm lång)
Nått som dom verkar ha fixat på SMR är den ryckiga gången runt 3500varv, SD var inte direkt kul att ligga på 1an med och trixa sig fram.

btw snackade med ragnar om det var några skillnader mellan 990smr -09 och -10, tydligen så sitter det andra cylindrar och kolvar i -10an
 
Vet inte riktigt hur det är med chassit på den gamla sumon som du hade, kanske skiljer mot nyare 990smr(kortare fjädrar,mindre svampig etc?)

hade jag haft kvar SD så hade jag fixat högre fotpinnar för att få tillbaka den kontakten,(180cm lång)
Nått som dom verkar ha fixat på SMR är den ryckiga gången runt 3500varv, SD var inte direkt kul att ligga på 1an med och trixa sig fram.

Jomenvisst, din nya SMR har mycket skarpare chassi/fjädring än min fd SM 06a, det har du helt rätt i.

Jag är lika lång som du och har oxå funderat på högre pinnar, men tycker att skillnaden i körställning är GULD, särskilt på bana:D
 
Jomenvisst, din nya SMR har mycket skarpare chassi/fjädring än min fd SM 06a, det har du helt rätt i.

Jag är lika lång som du och har oxå funderat på högre pinnar, men tycker att skillnaden i körställning är GULD, särskilt på bana:D

nackdelen om man fixar högre fotpinnar är att det inte skulle vara lika bekvämt om man körde på gata, typ "latkörde", alternativet är väl att bredda tanken med några gummikuddar :D
bästa exemplet när man inte har kontakt med tanken är när man kommer in hårt i en tajt kurva och bromsar så att bakhjulet börjar släppa, då vill man nypa i tanken med innerbenen istället för att ta emot vikten med pungen :D innan man kastar hojjen ner i svängen :banana
fan man skulle ha en cbr600rr eller liknande för sport/ban körning, men den jäveln är inte skön att "latköra" med på gata :gnissla
 
Fråga ang. serviceintervall

Dum fråga kanske, men serviceintervallen ligger på 750 mil efter de 100 första milen?

Alltså att service blir på 100mil, 850mil, 1600mil osv osv.
 
Dum fråga kanske, men serviceintervallen ligger på 750 mil efter de 100 första milen?

Alltså att service blir på 100mil, 850mil, 1600mil osv osv.

stämmer, dock verkar det som att dom har tagit bort ventiljusteringen på 100mila servicen på nya hojjar, men inte helt 100 på det.
 
På min SMR -10 justerades ventilerna vid 100-mila... 4500 inkl Akramap, dödsdyrt...
 
slänger in en snabb fråga.. hur bred är SMen över styret?
håller på att fippla med släp..
Regnade laban imorse så tog inte hojen idag till jobbet. 10 mil i regn.. inte om jag kan undvika det.

Iaf.. ska kolla på släpet efter jobbet på vägen hem.. naturligtvis glömde jag ta måttet :(
 
slänger in en snabb fråga.. hur bred är SMen över styret?

Kan gå ner till garaget och mäta strax, kaffe först :)

Själv har jag ett litet tråkigt problem just nu, bytte till mina Mivv slip-on i helgen, ringde till närmaste verkstad idag och frågade om jag kunde komma upp och mappa om hojen direkt. Det skulle visst ta en timme då man måste varmköra hojen osv... så första lediga timmen fanns den 29e :huvet :huvet :huvet

Och det ska bli fint väder senare i veckan...
 
Kan gå ner till garaget och mäta strax, kaffe först :)

Själv har jag ett litet tråkigt problem just nu, bytte till mina Mivv slip-on i helgen, ringde till närmaste verkstad idag och frågade om jag kunde komma upp och mappa om hojen direkt. Det skulle visst ta en timme då man måste varmköra hojen osv... så första lediga timmen fanns den 29e :huvet :huvet :huvet

Och det ska bli fint väder senare i veckan...

det där lät lite skummt, dom kopplar juh ba in datan å kör in acra mappen och låter den stå på tomgång i 15min, eller så var det på SD iallafall
 
slänger in en snabb fråga.. hur bred är SMen över styret?

Sent svar kanske men...

det där lät lite skummt, dom kopplar juh ba in datan å kör in acra mappen och låter den stå på tomgång i 15min, eller så var det på SD iallafall

Tycker det med, ska ringa runt till lite andra firmor som mekar KTM och höra, men man vill ju inte åka för långt med den omappad. Detta var Nybergs motor i jönköping för övrigt.
 

Bifogat

  • P1030070.jpg
    P1030070.jpg
    241.6 KB · Visningar: 77
Last edited:
Här kommer en liten soundcheck med de nya Mivv piporna, insatserna är i.
Kommer nog köra vidare med dom i, känner på mig att det kommer låta som F*N!! utan insatserna. Är inte mycket skillnad mellan min polares superduke som har akra evo pipor utan insatserna.. hans låter lite mer.

[YOUTUBE-ID]9N-pTEOR67Q[/YOUTUBE-ID]
 
Här kommer en liten soundcheck med de nya Mivv piporna, insatserna är i.
Kommer nog köra vidare med dom i, känner på mig att det kommer låta som F*N!! utan insatserna. Är inte mycket skillnad mellan min polares superduke som har akra evo pipor utan insatserna.. hans låter lite mer.

Jag tycker Mivv låter härligt utan db-killers...
 
Back
Top