Ktm 950 sm

Det är ju det som är EPC:n , dom slangarna hur du väll plockat bort?
Att 950 SM skulle vara strypt på tändningen på något sätt ,har jag aldrig hört.
Stickan

han på atv racing sa att det är två olika saker

jag har inte skruvat så mycket själv. det enda jag gjort är att montera slipon. ta bort sas och epc och plugga igen hålen samt höjt nålarna i förgasarna ett snäpp. jag har inte pillat mer på förgasarna än så. i mekboken står det inget mått på flotörhöjden utan man måste köpa ett specialktmmått för att kunna mäta flotörhöjden. jag tror att flotörhöjden kanske kan va fel på min.

jag känner mig rätt vass på att meka. jag bytte kolv på min fyrtakts honda crosshoj idag, dvs kamaxel och cylinder och allt sånt låg i högar på köksbordet och jag fick ihop allt igen helt utan problem. detta är ju mycket mer krångligt än att pilla lite på en förgasare.

det som är så jobbigt med 950in är att det är ett sånt jävla stort jobb att komma åt förgasarna. det tar så jävla lång tid att plocka av allt. blir lätt att hojen bara blir ståendes istället. på crossen kommer man ju åt förgasarenp å 1 minut.

Kanske är dags att låta nån som kan sin sak tar en titt på din hoj...:va ?

Jag har inte läst om någon annan på tråden som skruvat så mycket själv med sin SuMo som du, och jag har heller inte hört att någon annan har så mycket problem och är så missnöjd med den som du.
Jag säger inte att du inte vet vad du håller på med. Men jag kan inte låta bli att möjligen ana ett samband. Eller....?

Jag har inte mycket att komma med när det gäller nagellackets betydelse för ett sunt hojåkande. Även i övrigt har jag insett min begränsning vad gäller meckandet, som stannat vid att montera Akra-slipons, olja/filterbyten samt en smula ytligt pimp-pyssel.

Allt annat har Lelles fått ta hand om, med resultat att min hoj bjuder på sjukt mycket Fun Factor:D vilket i klartext betyder att den går så in i h-e, att jag snart kört 1400 problemfria mil (just nu 1835 på mätaren), att den som mest drar 0,85 lit/mil (under hård körning på bana). Alltså långt ifrån de 1,2 lit/mil som du uppger att din hoj gör.

Jag hoppas att du inte ser detta inlägg som något annat än vad det är avsett att vara: Ett försök att göra ditt SuMo-ägande lite mer positivt på vägen, och lite mindre problemfyllt i garaget:D
 
Last edited:
Jag kom precis hem från en Norgeresa. Slavcylindern till kopplingen började läka andra dagen och jag har således kört utan koppling hela veckan, lite jobbigt att måste starta med rull hela tiden...

Ingen annan som har haft samma problem? Enligt en kompis med SE så är det standard att packningarna där ger upp. (min har gått 1000 mil).

Bränslepumpen ska också vara standardfel men vad jag kan minnas har jag inte läst något om detta här? De delarna kanske får leva hårdare på en SuperEnduro?
 
Jag kom precis hem från en Norgeresa. Slavcylindern till kopplingen började läka andra dagen och jag har således kört utan koppling hela veckan, lite jobbigt att måste starta med rull hela tiden...

Ingen annan som har haft samma problem? Enligt en kompis med SE så är det standard att packningarna där ger upp. (min har gått 1000 mil).

Bränslepumpen ska också vara standardfel men vad jag kan minnas har jag inte läst något om detta här? De delarna kanske får leva hårdare på en SuperEnduro?


Fick oxå byta slavcylindern efter ca 1000 mil på min 950.
ska gå på garantin.
trist när det händer bara.:näsblod
 
Hallå där.
Har nyss köpt mig en 950 sm och har läst lite om EPC,har malt igenom de 20 första sidorna utan att begripa vilka kontakter som ska kopplas isär,är det någon som kan förklara?Jag orkar inte mala igenom de resterande 60 sidorna.
 
Jag kom iväg lite sent till jobbet idag, typ 9.05, och en orange 950 sm med buckligt avgasrör, fälg-stripes och en fin tail-tidy dök upp vid SEB/Rissne och visade lika dåligt omdöme i trafiken som mig fram till Bergshamra. Någon som känner sig skyldig? ;)

Tja! Det var jag. Kunde inte låta bli och leka lite. Inte varje dag man träffa en 'Sumo-kompis'. Den 'fina' tail-tidy är bara originalplasten som jag modifierat något och min stackars Wings dämpare blev lite krossat när ett spännband gick av på väg upp till Monzta banan med bil & hojen på släp förra året.

Haft min Sumo i drygt två år nu men bara hittade denna tråd för ett par dagar sedan och har nu äntligen läste igenom allting. Nu går jag och lägga mig.
 
Hej alla.Har haft min 950SM 07 i ca 3 veckor nu å har avverkat ca90mil å första servicen e bokad om 2 veckor.Kollade till oljan å såg att den inte ens syntes i mätglaset. När jag ställde hojen på sidostödet så steg nivån till mitten av glaset. Är det normalt att en ny hoj drar olja?
 
Hej alla.Har haft min 950SM 07 i ca 3 veckor nu å har avverkat ca90mil å första servicen e bokad om 2 veckor.Kollade till oljan å såg att den inte ens syntes i mätglaset. När jag ställde hojen på sidostödet så steg nivån till mitten av glaset. Är det normalt att en ny hoj drar olja?

Min drog en del olja i början och gör det fortfarande. Många verkar göra det.
 
Hej alla.Har haft min 950SM 07 i ca 3 veckor nu å har avverkat ca90mil å första servicen e bokad om 2 veckor.Kollade till oljan å såg att den inte ens syntes i mätglaset. När jag ställde hojen på sidostödet så steg nivån till mitten av glaset. Är det normalt att en ny hoj drar olja?

Helt normalt. Fyll på till nivån ligger mitt emellan mätmärkena när hojjen är ordentligt varmkörd och när den står helt rakt (inte på stödet).
 
Jag kom precis hem från en Norgeresa. Slavcylindern till kopplingen började läka andra dagen och jag har således kört utan koppling hela veckan, lite jobbigt att måste starta med rull hela tiden...

Ingen annan som har haft samma problem?

Exakt samma sak hände mig förra sommaren – 2 dagar efter hemkomsten från en Norge-tur...??:va

Fick ny cylinder/packning på garantin av Ragnar som fixade det hela på mindre än 10 minuter. Och det är ett enkelt jobb att fixa själv om du inte har garanti kvar.
 
Jag kom precis hem från en Norgeresa. Slavcylindern till kopplingen började läka andra dagen och jag har således kört utan koppling hela veckan, lite jobbigt att måste starta med rull hela tiden...

Ingen annan som har haft samma problem? Enligt en kompis med SE så är det standard att packningarna där ger upp. (min har gått 1000 mil).

Bränslepumpen ska också vara standardfel men vad jag kan minnas har jag inte läst något om detta här? De delarna kanske får leva hårdare på en SuperEnduro?

Min slavcylinder gick sönder vid 800 mil. Har även bytt huvudcylinder till kopplingen, men då var den nästan ny.

Hej alla.Har haft min 950SM 07 i ca 3 veckor nu å har avverkat ca90mil å första servicen e bokad om 2 veckor.Kollade till oljan å såg att den inte ens syntes i mätglaset. När jag ställde hojen på sidostödet så steg nivån till mitten av glaset. Är det normalt att en ny hoj drar olja?

Min tog massor med olja i början. Nu efter 1200 mil har det faktiskt lugnat sig. Även vid bankörning verkar den inte dra något speciellt med olja. Du får helt enkelt ha koll på oljan nu i början.
 
Last edited:
Helt normalt. Fyll på till nivån ligger mitt emellan mätmärkena när hojjen är ordentligt varmkörd och när den står helt rakt (inte på stödet).

Ok tack för dom snabba svaren Då kan man sova lugnt inatt då :tummenupp
Men vilken olja skall jag använda då?Dom har väl nån speciell olja i när den e ny å byter den mot den oljan som står i instruktionsboken vid 100mila servicen?
 
olje åt gång

tjena
det är ju väldigt konstigt det där med olje åtgången tycker jag!
jag har en ny 06a som har rullat ca 110mil och den har inte dragit någon olja över huvudtaget, medans vissa verkar dra jätte mycke.
men till saken hör att jag har kört in min hoj ganska hårt med många accelerationer och mycke motorbroms, och dom som har kört in hojarna lugnt verkar dra mer olja eller vad tror ni det beror på?
mvh markus
 
tjena
det är ju väldigt konstigt det där med olje åtgången tycker jag!
jag har en ny 06a som har rullat ca 110mil och den har inte dragit någon olja över huvudtaget, medans vissa verkar dra jätte mycke.

Min hoj drar också väldigt lite olja. Man blir nästan lite orolig.
 
tjena
det är ju väldigt konstigt det där med olje åtgången tycker jag!
jag har en ny 06a som har rullat ca 110mil och den har inte dragit någon olja över huvudtaget, medans vissa verkar dra jätte mycke.
men till saken hör att jag har kört in min hoj ganska hårt med många accelerationer och mycke motorbroms, och dom som har kört in hojarna lugnt verkar dra mer olja eller vad tror ni det beror på?
mvh markus

Jag körde in min på liknande sätt,den drog olja de första 30-50 milen men sedan har den inte sugit i sig någon olja.(har kört ca: 350 mil nu) Min uppfattning är att man skall köra in motorn med ganska hård acceleration men ej köra den super het.Kolvringarna skall ju nöta in sig ordenligt innan honings-reporna i cylinderloppet är nernötta.Det är väll därför man kör med mineral-olja(som smörjer sämre) i den fram till 100-mila servicen.
 
Tjena,

Har precis skaffat en splajs ny 950 =)

Men undrar en sak.. Det är för mycket olja i den från fabrik. När man kollar oljan med kall motor så är nivån ett par millimeter över det övre sträcket. När man kört varm motorn så expanderar ju oljan och nivån går långt över översta sträcket. Den läcker lite olja från en av slanganslutningarna vid påfyllningshålet :mad:

Min fråga är om hojjarna brukar ha för hög oljenivå från fabrik? eller ska jag suga ur lite olja från den så att nivån blir rätt?, då kan den slutar läcka olja också?

Kanske fler som haft samma fel/ funderingar?
 
Tjena,

Har precis skaffat en splajs ny 950 =)

Men undrar en sak.. Det är för mycket olja i den från fabrik. När man kollar oljan med kall motor så är nivån ett par millimeter över det övre sträcket. När man kört varm motorn så expanderar ju oljan och nivån går långt över översta sträcket. Den läcker lite olja från en av slanganslutningarna vid påfyllningshålet :mad:

Min fråga är om hojjarna brukar ha för hög oljenivå från fabrik? eller ska jag suga ur lite olja från den så att nivån blir rätt?, då kan den slutar läcka olja också?

Kanske fler som haft samma fel/ funderingar?

Japp, precis samma sak på min nya '06 från Lelles. Jag köpte en oljepump grej på clasohlsson och sög ut den överflödiga oljan -- Ragge hävdade bestämt att sådant inte händer, men nog fan vet jag hur man kollar oljenivån.

Sen läckte min hoj olja, en trasig gänga fram någonstans som verkstaden inte kunde fixa, men verkstaden fixade nya delar och allt fixades på garantin. Så kolla så den inte står och droppar lite olja - jag hade alltid en fem centimeters oljefläck under hojen efter ha parkerat en natt. Ifall du fått samma sorts bekymmer som mig pga högt oljetryck eller taskiga komponenter i samma serie.
 
Japp, precis samma sak på min nya '06 från Lelles. Jag köpte en oljepump grej på clasohlsson och sög ut den överflödiga oljan -- Ragge hävdade bestämt att sådant inte händer, men nog fan vet jag hur man kollar oljenivån.

Sen läckte min hoj olja, en trasig gänga fram någonstans som verkstaden inte kunde fixa, men verkstaden fixade nya delar och allt fixades på garantin. Så kolla så den inte står och droppar lite olja - jag hade alltid en fem centimeters oljefläck under hojen efter ha parkerat en natt. Ifall du fått samma sorts bekymmer som mig pga högt oljetryck eller taskiga komponenter i samma serie.

okej!! tack för svaret. jag ska suga ut oljan också! känns inte rätt att ha för mycket olja. Det är säkert därför den läcker olja också. Väldigt tradigt bara att det ska läcka på en ny hoj. Undrar varför dem häller i för mycket olja eller om det bara är slarv..
 
Japp, precis samma sak på min nya '06 från Lelles. Jag köpte en oljepump grej på clasohlsson och sög ut den överflödiga oljan -- Ragge hävdade bestämt att sådant inte händer, men nog fan vet jag hur man kollar oljenivån.

Sen läckte min hoj olja, en trasig gänga fram någonstans som verkstaden inte kunde fixa, men verkstaden fixade nya delar och allt fixades på garantin. Så kolla så den inte står och droppar lite olja - jag hade alltid en fem centimeters oljefläck under hojen efter ha parkerat en natt. Ifall du fått samma sorts bekymmer som mig pga högt oljetryck eller taskiga komponenter i samma serie.

Ha ha. Jag hade precis samma problem med min jävla sork.
Det var för mycket olja i den som jag fick dra ur.
Sedan läckte det någonstans där fram för att det saknades en kopparbricka som visst ska sitta någonstans.
Skönt att höra att det inte bara var jag som fick ett måndagsexemplar.
 
Har tagit bort pakethållaren på min 950 och ersatt den med riktigt snygga svarta kupolskruvar (torx40) om det kan vara intressant för någon?
Jag tänkte jag skulle lägga upp en bild, men jag fattar inte riktigt hur man gör...
 
Använd svaraknappen, inte snabbsvar.
Följ pilen, bläddra, ladda upp :tummenupp
 

Bifogat

  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    49.3 KB · Visningar: 101
Back
Top