Ktm 950 sm

Hallå!

Är precis nyskild från min SuperDuke 990 som jag haft i tre år och har sneglat på en 950. Finns ett X antal ute på annons runt om de södra delarna av landet.

Blir nog rätt partiskt här om man frågar om 950 sm är bra eller dålig.

Men lite snabba kommenterar, kommer jag att bli besviken på effekten jämfört med en SD? Skall jag kanske kolla på en 990 sm istället? svagheter? osv.

Alla kommentarer är nyttiga för mig.

Tack på förhand

Bytte in min SDR 2010 mot en 990SM 09 för 2 veckor sen.
Ångrar mig inte en sekund. Körde 950SM innan jag köpte min Superduke R. Var bara tvungen att komma tillbaka till stora motarder. 950/990 e helt sjuka hojar. Dock e nog insprutning att föredra då förgasarna på 950 kan strula en del. Rätta mig om jag har fel men tycker att 950/990 går mycket bättre än min SDR. Tror KTM har tagit ner toppeffekten å lagt den tidigare i registret. Så dom där 15-20 hästarna mindre vinner du igen på tidigare max vrid.
 
Rätta mig om jag har fel men tycker att 950/990 går mycket bättre än min SDR. Tror KTM har tagit ner toppeffekten å lagt den tidigare i registret. Så dom där 15-20 hästarna mindre vinner du igen på tidigare max vrid.

Joo , Jag testade en Sdr-09a med 130hk då jag hade min vanliga sunk -07a Sdr 120hk :) och blev förvånad hur klen -09an va på mellanregistert dock så va den Orginal och min med akkra men skillnaden va stooor .

Då jag va van med att min wheelade med en viss gas och ett viss hastighet så hände det inte mkt med - 09an så efter provturen åkte jag nöjd hem igen med min Sdr -07a med den "gamla sunk motorn" hehe .

Snackade med en riktigt snabb pilot på Ktm dagen som hade en exakt lika dan hoj som min fd, eller hade haft och hans kompis hade den med 130+ hk och det skillde typ nån 10dels sec på Gelleråsen mellan dem . 1.13 varv för dem typ ..

Hur som , vrid är najs :)


Järfälla knix i morgon 18:00 ..ska man ta premiären med hojen kanske :banana
 
Last edited:
Ska man plocka bort tanken för att mickla med luftburken ? vad för mods kan man göra om man inte har råd med hooligan än ? :)

någon som har pics ?
 
Last edited:
Hallå alla KTM 950SM ägare!

Jag är ute efter lite kåpor till min svarta KTM 950SM 06:a.
Har sett att dessa finns i carbon & i vanlig svart, hur och var får man tag i dessa. Har sett att de går att köpa på Ebay. Men vet ni i om någon som säljer dessa i sverige, eller råkar någon av några svarta kåpor över till salu?. Dom som jag mést är intresserade av är bakre kåporna som täcker piporna.
Hoppas på svar, Ride on!

(http://viewitem.eim.ebay.se/KTM-950-SM-0710-Carbon-Heck-Seiten-Verkleidung/200509634872/item)
 
Hallå alla KTM 950SM ägare!

Jag är ute efter lite kåpor till min svarta KTM 950SM 06:a.
Har sett att dessa finns i carbon & i vanlig svart, hur och var får man tag i dessa. Har sett att de går att köpa på Ebay. Men vet ni i om någon som säljer dessa i sverige, eller råkar någon av några svarta kåpor över till salu?. Dom som jag mést är intresserade av är bakre kåporna som täcker piporna.
Hoppas på svar, Ride on!

(http://viewitem.eim.ebay.se/KTM-950-SM-0710-Carbon-Heck-Seiten-Verkleidung/200509634872/item)

Kanske inte det billigaste, men det finns iallafall.

http://www.mcweb.se/plast-kitt-950-sm-06-p-8498-c-1188.aspx
 
Vad ligger en 990 SMR på i försäkring ungefär om man är 25 år? Blir ju übersugen när man ser sådana här recensioner och filmklipp!

Begagnatpriset börjar komma ner till min smärtgräns men risken är ju att man åker på en premie på 25tusen?
 
Vad ligger en 990 SMR på i försäkring ungefär om man är 25 år? Blir ju übersugen när man ser sådana här recensioner och filmklipp!

Begagnatpriset börjar komma ner till min smärtgräns men risken är ju att man åker på en premie på 25tusen?

Den går att offroadförsäkra hos Bilsport & Mc när man fyllt 24, den försäkringen är billig men det är ganska höga självrisker däremot.(10k för vagnskada/stöld tror ja)

Känns bättre att betala en hög självrisk OM något skulle hända än att bli pungslagen VARJE gång försäkringen ska betalas oavsett vad som händer.

Vad andra bolag vill ha vet jag däremot inte...
 
Glömde att berätta vart jag dök upp ifrån. Har tidigare ägt en SuperDuke som jag var vrålnöjd med men efter 3 år så fick jag sug efter något nytt. Ville dock ej gå ifrån KTM då jag älskar märket.

Köpte en 950 från en annan mycket trevlig medlem här på forumet som tagit väl hand om den från början. Många fina moddar och jag gillar stuket. Körde hem den idag från Göteborg till skåne. Tog inte så farligt på kroppen som jag trodde. SuperDuken var väl inte heller fantastisk att köra på motorväg.

Bor i Skåne, Malmö och kör mer än ofta!

Så nu kommer mina frågor:

Vet någon hur mycket högre en ergo seat/gel seat är till 950SM jämfört med orginal?

Trots att förra ägaren bytt mycket så står jag inte riktigt ut med orginalblinkers, de är som tagna från 90 talet med sin kubform. Så vilka blinkers kan man montera lite snyggt i orginalhålen? (ovala i monteringen). Har ju tidigare haft en superduke som sagt, där är blinkers "pilformade" vilket enligt mig är mycket snyggare på en spetsig hoj. Dessa bör väl passa? Eller har ni andra tips!
 
Last edited:
ok, anledningen var väl mest för att det redan är en så pass stor mc om det byggde på väsentligt mycket. Sitter ett gel säte på den och funderade på mycket det byggde "uppåt".
 
Trots att förra ägaren bytt mycket så står jag inte riktigt ut med orginalblinkers, de är som tagna från 90 talet med sin kubform. Så vilka blinkers kan man montera lite snyggt i orginalhålen? (ovala i monteringen). Har ju tidigare haft en superduke som sagt, där är blinkers "pilformade" vilket enligt mig är mycket snyggare på en spetsig hoj. Dessa bör väl passa? Eller har ni andra tips!

köpte mina led blinkers på fulatema, ser jävligt bra ut, ett par motstånd och allt funkade kanon, kompleterade grejerna med ett shyrre led-bakljus.. blev som en nyer hoj typ:tuttar
 
Vad ligger en 990 SMR på i försäkring ungefär om man är 25 år? Blir ju übersugen när man ser sådana här recensioner och filmklipp!

Begagnatpriset börjar komma ner till min smärtgräns men risken är ju att man åker på en premie på 25tusen?

Jag är 26 och ger ca: 4500:- hel/hel för offroad-försäkringen. Som sagts tidigare så är självriskerna höga, samt att den inte gäller alls vid bankörning. Tror du kan gå in på Bilsportmc's sida och beräkna exakt pris på dig själv, glöm inte att välja att du är medlem i SMC (10% rabatt då)
 
Justerade till dämparna idag då det var lite felskruvat för mig.

Det jag dock upptäckte var att en justeringsskruv satt TOKFAST...vågar inte dra mer för att då ger sig nog skruven. Vet inte riktigt om jag skall dra, vet iofs inte heller vilket håll den sitter fast åt. Ser inte alls rostigt ut eller liknande.

Någon som varit med om detta? (se bild om vilken jag menar)

 
Last edited:
Justerade till dämparna idag då det var lite felskruvat lite här och var.

Det jag dock upptäckte var att en justeringsskruv satt TOKFAST...vågar inte dra mer för att då ger sig nog skruven. Vet inte riktigt om jag skall dra, vet iofs inte heller vilket håll den sitter fast åt. Ser inte alls rostigt ut eller liknande.

Någon som varit med om detta? (se bild om vilken jag menar)


Kan tyvärr inte hjälpa dig med den skruven som sitter fast..
Jag justerade min bakdämpare i helgen (efter att kört fabriksinst i 2 år) efter min vikt.. jäääklar vilken skillnad! Trodde inte jag som n00b skulle märka något. Känns mer som ett klistermärke svängarna nu och inte "svajjig" som förut. :yoparty

Min stod på 15,1,15 och nu står den på 10,1,10
Kanske får pillar lite efter ett tag.. Vet inte om jag vågar ge mig på framdämparen dock.. :gnissla
 
Kan tyvärr inte hjälpa dig med den skruven som sitter fast..
Jag justerade min bakdämpare i helgen (efter att kört fabriksinst i 2 år) efter min vikt.. jäääklar vilken skillnad! Trodde inte jag som n00b skulle märka något. Känns mer som ett klistermärke svängarna nu och inte "svajjig" som förut. :yoparty

Min stod på 15,1,15 och nu står den på 10,1,10
Kanske får pillar lite efter ett tag.. Vet inte om jag vågar ge mig på framdämparen dock.. :gnissla

Det viktigt som fan! tycker helt klart du skall ge dig på framdämparna! är inte alls svårt. Exakt samma sak i princip.

Ett tips till är att ställa in själva fjädern i sig efter din vikt. Leta efter "rider sag" på youtube så ser du hur man ställer in. I kort så tar du en punkt på bakdelen, sätter t ex en tejpbit, och mäter ner till backen då motorcykeln står upprätt (utan stöd såklart, måste nästan vara två för detta). Sätt dig sedan på hojjen fullt påklädd och mät på samma ställe igen. Det skall vara mellan 30-35mm om du kör gata (lite hårdare för den som kör bana. Denna justering är väldigt enkel också. Lossa på klämman längst upp på fjädern. Greppa HELA fjädern och snurra den åt det håll som du vill (spänna eller lossa). Sätt dig på och mät igen...detta kommer att göra riktigt stor skillnad om det är fel! jag lovar

Samma sak gäller fram, men där skall det vara drygt 30mm.

Glöm ej att med hela utrustningen så väger du garanterat 10-15kg extra! så som sagt, mät med utrustningen på.
 
Det viktigt som fan! tycker helt klart du skall ge dig på framdämparna! är inte alls svårt. Exakt samma sak i princip.

Ett tips till är att ställa in själva fjädern i sig efter din vikt. Leta efter "rider sag" på youtube så ser du hur man ställer in. I kort så tar du en punkt på bakdelen, sätter t ex en tejpbit, och mäter ner till backen då motorcykeln står upprätt (utan stöd såklart, måste nästan vara två för detta). Sätt dig sedan på hojjen fullt påklädd och mät på samma ställe igen. Det skall vara mellan 30-35mm om du kör gata (lite hårdare för den som kör bana. Denna justering är väldigt enkel också. Lossa på klämman längst upp på fjädern. Greppa HELA fjädern och snurra den åt det håll som du vill (spänna eller lossa). Sätt dig på och mät igen...detta kommer att göra riktigt stor skillnad om det är fel! jag lovar

Samma sak gäller fram, men där skall det vara drygt 30mm.

Glöm ej att med hela utrustningen så väger du garanterat 10-15kg extra! så som sagt, mät med utrustningen på.

tack för tipsen :tummenupp Blir nog att pilla lite i helgen då det inte öser ner regn som nu.. :huvet
 
Vad kör ni med för motorolja till era sm/smr 950 ? Hur mycket behöver man om man ska byta ? Går det att hitta på vilken vilken mack som helst ?
 
Ingen som är sugen på att sälja sin Supermoto billigt. Impulssålde nyligen min Superduke som jag haft i nästan 5 år. Funderar på att testa 950/990SM nu.
En kompis köpte nyss en 06a som rullar minde än 1000 mil för 44´000 och det verkade väldigt prisvärt...
Någon som är sugen på att sälja?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top