KTM 950 sm

Quattro

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Arvidsjaur
Hoj
Ingen ännu...
Jag har kikat en hel del på 950sm, och tycker att den verkar mycket intressant!

Kan ni som äger en eller har provat nån mycket, skriva lite omdömen om hojjen tex småfel, känsla osv
Jag skulle oxå vilja veta hur den är på lite längre körningar 10-30mil?

Jag vill ha lite av 625/660 bus men ändå ha det skapligt på långkörningar i lite högre tempo (140-160) då är väl denna ganska rätt eller?
Funkar det bra att skjutsa på den?
 
Quattro skrev:
2331298 Jag har kikat en hel del på 950sm, och tycker att den verkar mycket intressant!

Kan ni som äger en eller har provat nån mycket, skriva lite omdömen om hojjen tex småfel, känsla osv
Jag skulle oxå vilja veta hur den är på lite längre körningar 10-30mil?

Jag vill ha lite av 625/660 bus men ändå ha det skapligt på långkörningar i lite högre tempo (140-160) då är väl denna ganska rätt eller?
Funkar det bra att skjutsa på den?

Glöm 625/660 i 140-160. Var på KTM,s provkörning och provade 950SM och den var helt underbar att cruisa med i 130 på småvägar! "oops ej laglig hastighet" :)

Hitta närmare i denna tråd istället där det diskuteras KTM av den större volymen! http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=120300&highlight=ktm+tr%E5den
 
Quattro skrev:
2331298 Jag har kikat en hel del på 950sm, och tycker att den verkar mycket intressant!

Kan ni som äger en eller har provat nån mycket, skriva lite omdömen om hojjen tex småfel, känsla osv
Jag skulle oxå vilja veta hur den är på lite längre körningar 10-30mil?

Jag vill ha lite av 625/660 bus men ändå ha det skapligt på långkörningar i lite högre tempo (140-160) då är väl denna ganska rätt eller?
Funkar det bra att skjutsa på den?


Har ungefär samma funderingar, och har sökt på SH men inte hittat svar.
Ingen som känner sig manad ??
Har inte hittat några negativa omdömen om vibrationer ??
Funderar även på att ta ut den på RR-bana ibland, något som funkar??
Min tanke med att byta är att det förhoppningsvis går lite långsammare än med r6:an på landsvägen.
Mvh Gottschalk
 
Quattro skrev:
2331298 Jag har kikat en hel del på 950sm, och tycker att den verkar mycket intressant!

Kan ni som äger en eller har provat nån mycket, skriva lite omdömen om hojjen tex småfel, känsla osv
Jag skulle oxå vilja veta hur den är på lite längre körningar 10-30mil?

Jag vill ha lite av 625/660 bus men ändå ha det skapligt på långkörningar i lite högre tempo (140-160) då är väl denna ganska rätt eller?
Funkar det bra att skjutsa på den?
Toura i 140-160 med kåplös hoj. :skrämd Då får du nog allt träna rygg och nacke i ett halvår före. :fakta
 
Quattro skrev:
2331298 Jag har kikat en hel del på 950sm, och tycker att den verkar mycket intressant!

950:in e skoj.
Fungerar att marcha 130+ fast man får hålla i sig lite.
Tyvär så har min börjat läcka liet i cylinderfoten (både på främre å bakre).
Men annars är jag jäkligt nöjd. :)
en hoj som går över allt där jag vill.
Grus å skog går.. lite klumpigt ibland kanske.
Mycket stabilare i högre farter än 640:in jag hade innan.
tyvär så väger den ju runt 200 kg. fultankad.

Har inte skjutsat så mycket på den..
Det blir lite trångt om man inte vill flytta upp på tanken.
men det gick. men det blev lite segare.

Bromsarna är tokigt grymma iallfall.
Å så brummar den gott med ett par öppnare dämpare på.

/Freddan
 
frefeh skrev:
2348415 950:in e skoj.
Fungerar att marcha 130+ fast man får hålla i sig lite.
Tyvär så har min börjat läcka liet i cylinderfoten (både på främre å bakre).
Men annars är jag jäkligt nöjd. :)
en hoj som går över allt där jag vill.
Grus å skog går.. lite klumpigt ibland kanske.
Mycket stabilare i högre farter än 640:in jag hade innan.
tyvär så väger den ju runt 200 kg. fultankad.

Har inte skjutsat så mycket på den..
Det blir lite trångt om man inte vill flytta upp på tanken.
men det gick. men det blev lite segare.

Bromsarna är tokigt grymma iallfall.
Å så brummar den gott med ett par öppnare dämpare på.





/Freddan

Har du kört något på bana ?? eller s.k. aktiv körning?
Läckaget måste ju gå på garanti, eller ?
 
Beror lite på körställing etc. men det går alldeles utmärkt med det flesta kåplösa hojar. Personligen tycker jag det e betydligt jobbigare å köra hyffsat fort en längre bit om det vibrerar hårt än att det blåser lite.

Kört tur å retur Italien på en Ducce Monster, dagsetapper på 100-130mil i 140-150km/h ... det funkade utmärkt men inget jag skulle göra med en stånka tex.

supermoppe skrev:
2348363 Toura i 140-160 med kåplös hoj. :skrämd Då får du nog allt träna rygg och nacke i ett halvår före. :fakta
 
Gottschalk skrev:
2348473 Har du kört något på bana ?? eller s.k. aktiv körning?
Läckaget måste ju gå på garanti, eller ?

Nja.. Varit uppe på Rörken 2 ggr.
Just nu är det inte hojen som är begräsningen iallfall.
Men det går nog bra å plocka ut den på en större bana.
Fjädringen går ju rätt lätt att skruva på om man nu vill det.

Läckaget ska gå på garantin.
Ska bara ha tid å lämna in den..
Det rinner inte ut än så länge.
utan det blir bara lite fuktigt å så fastnar det damm..

Skruvade bort avgasåtercirulationsprylen (SAS) å tog bort Den där eletroniska prylen på förgasarna.. (EGR?!?!) vid första servicen + att jag satte dit Sebring Twister dämparna.. Det blev en jäkla skillnad. :) :banana
Det blev lite svårare å hålla ner framhjulet från korsningar.. men vad gör det :D

/Freddan
 
frefeh skrev:
2348497 Nja.. Varit uppe på Rörken 2 ggr.
Just nu är det inte hojen som är begräsningen iallfall.
Men det går nog bra å plocka ut den på en större bana.
Fjädringen går ju rätt lätt att skruva på om man nu vill det.

Läckaget ska gå på garantin.
Ska bara ha tid å lämna in den..
Det rinner inte ut än så länge.
utan det blir bara lite fuktigt å så fastnar det damm..

Skruvade bort avgasåtercirulationsprylen (SAS) å tog bort Den där eletroniska prylen på förgasarna.. (EGR?!?!) vid första servicen + att jag satte dit Sebring Twister dämparna.. Det blev en jäkla skillnad. :) :banana
Det blev lite svårare å hålla ner framhjulet från korsningar.. men vad gör det :D

/Freddan

Låter som en skitfin hoj !!
Enda negativa jag läst om den är att sadeln är lite hård för långkörning, men det finns ju iofs en gelsadel man kan hänga på för långkörningar.
Sen var det ju något motorstrul också, men det är tydligen samma strul på 950 adv och SD, så det måste dom ju lösa!
Tänkte provköra imorgon, så får vi se!

PS. Tack för snabba o bra svar :tummenupp . DS.
 
Gottschalk skrev:
2348534 Låter som en skitfin hoj !!
Enda negativa jag läst om den är att sadeln är lite hård för långkörning, men det finns ju iofs en gelsadel man kan hänga på för långkörningar.
Sen var det ju något motorstrul också, men det är tydligen samma strul på 950 adv och SD, så det måste dom ju lösa!
Tänkte provköra imorgon, så får vi se!

PS. Tack för snabba o bra svar :tummenupp . DS.

Jupp man har ett fint flin när man kör.. :)
Jo den kanske är lite hård.. men jag har klämt av typ 30 mil på en dag utan att dö..
Har inte provat gelsadeln så jag törsinte svara på om den är skönare.
Sadeln är förövrig skapligt bred.. det kan bli lite slitet för ljumskarna efter ett tag på motorväg.. men det e bara å ställa sig upp ett tag.
Det är något med startmotorn som ska bytas..
sen var det nåe med att förgasarna inte fick tillräkligt med sås..

//Freddan
Som inte har så mycket på jobbet i slutet av veckan..
 
Jag köpte den där gel-sadeln, som tyvärr inte är tjockare än orginalaren. Det innebär att det inte är så stor skillnad. Fast jag böt omgående (efter 20 mil eller så) sadel så jag vet inte riktigt hur orginalaren känns.
Jag och min sambo åkte nyligen 60 mil på 2 dagar med vinden som största bekymmer. Visst, rumpan blev öm men det vara bara att ställa sig upp ibland. Jag ska försöka köpa/snickra en liten kåpa på någon decimeter, sedan kommer europaresan gå utan bekymmer!

Folk säger att man inte ska åka touring med en supermotard, men hur kommer jag annars ner till dom fina vägarna runt alperna? :-)

Jag 100-mila-servade min moppe på Dirtbike så min strypning är kvar, om det finns någon sådan. Ryktet säger att Lelles MC tar bort strypningen på första servicen. Det känns iallafall som om min är strypt när man ska ouiila på 2ans växel.... :-(

Totalt sett är jag HELNÖJD med 950SM förutom dirtbike som skulle ringt mig för några dagar sedan angående kompensation av lossad oljeslang av verkstaden...

/Linuxs
Edit: meningsbyggnad
 
Last edited:
Linuxs skrev:
2365474 Jag köpte den där gel-sadeln, som tyvärr inte är tjockare än orginalaren. Det innebär att det inte är så stor skillnad. Fast jag böt omgående (efter 20 mil eller så) sadel så jag vet inte riktigt hur orginalaren känns.
Jag och min sambo åkte nyligen 60 mil på 2 dagar med vinden som största bekymmer. Visst, rumpan blev öm men det vara bara att ställa sig upp ibland. Jag ska försöka köpa/snickra en liten kåpa på någon decimeter, sedan kommer europaresan gå utan bekymmer!

Folk säger att man inte ska åka touring med en supermotard, men hur kommer jag annars ner till dom fina vägarna runt alperna? :-)

Fast jag servade min moppe på Dirtbike så min strypning (?) är kvar, om det finns någon sådan. Det känns som om den är strypt när man ska ouiila på 2ans växel.... :-(

Totalt sett är jag HELNÖJD med allt förutom dirtbike som skulle ringt mig för några dagar sedan angående kompensation av lossad oljeslang av verkstaden...

/Linuxs

Det går att ta speciella mc-tåg ner till alperna :tummenupp
http://www.motorcyklisterna.org/tips/lankar/biltag.asp
 
åka långt

Jag har kört 900mil på min i år,,,
och javisst åker man 30-40mil på en gång så gör det ont i röven,,,
men jag ska köpa gelesadeln, borde vara bättre..
annars så har jag inte märk några "småfel"
är helt enkelt svinnöjd...:yoparty

skulle vilja ha trimtips,,, man vill ju bara ha mera,,,,,
saknas lite för att den ska gå upp på hjulet på gas på 3áns växel...
men inte mycke,, det sista skulle jag vilja ha ut,,
den är förutom service orörd...:tummenupp
 
pryon skrev:
2671440 Jag har kört 900mil på min i år,,,
och javisst åker man 30-40mil på en gång så gör det ont i röven,,,
men jag ska köpa gelesadeln, borde vara bättre..
annars så har jag inte märk några "småfel"
är helt enkelt svinnöjd...:yoparty

skulle vilja ha trimtips,,, man vill ju bara ha mera,,,,,
saknas lite för att den ska gå upp på hjulet på gas på 3áns växel...
men inte mycke,, det sista skulle jag vilja ha ut,,
den är förutom service orörd...:tummenupp


teknik..du rycker upp den på 3an om du vill..
jag klara första gången efter nåra min ta den lätt på 2an.
tyvärr åker man ju inte så långt.. :gnissla
men man har ju teorin :)
 
ozeo skrev:
2672478 teknik..du rycker upp den på 3an om du vill..
jag klara första gången efter nåra min ta den lätt på 2an.
tyvärr åker man ju inte så långt.. :gnissla
men man har ju teorin :)

på 2án reser den ju brutalt...
har inte lärt mig att växla på hjulet än...
skulle vara fränt om den reste på 3án med,, bara med gas alltså..:tummenupp
 
pryon skrev:
2673427 på 2án reser den ju brutalt...
har inte lärt mig att växla på hjulet än...
skulle vara fränt om den reste på 3án med,, bara med gas alltså..:tummenupp
de gör den,,lite träning så :tummenupp
prova flytta runt rumpen o gunga till när du ska upp :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top