KTM 950 SM, motoruppgradering

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
KTM 950 SM
Efter att ha sett det här youtube-klippet, blev jag inspirerad att göra typ likadant


2014-09-20 16.40.07 HDR.jpg
Hojen som den ser ut idag

2016-01-31 17.33.06.jpg
2016-01-30 20.53.43.jpg
2016-01-30 20.52.09.jpg

Lite motorbilder. RC8R från 2011, portad och med slirkoppling.

Kabelhärva har jag, men ECU saknas. Jag funderar på att köra Microsquirt istället. Är helt novis på styrsystem, men det borde gå att få till. Eftersom motorn inte har kamsensor tänkte jag köra Wasted spark.

Om någon sitter inne med erfarenheter av såna styrsystem, och speciellt om det gäller en KTM twin, skulle jag uppskatta att få ta del av erfarenheterna.
 
Last edited:
Varför fippla med microsquirt när du har en kavelhärva det bara är att trycka dit en original ecu?
 
Har inte hittat nån original ECU från 2011. Eller är det samma som de med enkeltändning?

Kan inte svara på det sådär på rak arm. Ktm har vanligen universal ECU med olika programmering. Reservdelsnr matchar flera år. Rc8R kan enkelt programmeras och det ser ser ut som detta spänner över flera år.
 
Last edited:
Enligt reservdelskatalogen är det annan ECU från 2011. Och det verkar tomt på begagnatmerknaden. Vissa säljer sina hojar med "race-ECU"? Vad är det? Nåt som går att köpa som standalone-sprut?
 
Fråga från novis (om ens det): Passar motorn rakt på eller krävs modifiering av ram? Och isf, hur mycket?
 
Fråga från novis (om ens det): Passar motorn rakt på eller krävs modifiering av ram? Och isf, hur mycket?

Fram hänger motorn i fäst-brackets, inringade i rött.
2016-01-30 20.58.18 HDR_2.jpg
Sånt är lätt att bygga eget.

Värre är om infästningen vid svingen är annorlunda än på min hoj. Då måste jag tänka till lite extra.
 
Hojen, extramotorn och jag har flyttat till Holland. Garaget börjar ta form i alla fall. Nymålat, nya IKEA skåp och lite kontorsmöbler gjorde utrymmet både rent och trevligt. Men JA, jag ska städa! Och skaffa snygg verktygsvagn med massa lådor.

2016-03-05 00.35.37.jpg

Har source:at grenrör med Lambda Sonder och även en ECU som jag hoppas ska funka.

De ska hämtas nästa helg.

Men är lite upptagen med nya jobbet. En hel del resor och långa dagar.
 
Hämtat lite mer prylar.

Avgas med lambdasonder
Bensinpump inkl en tank. Kan vara praktiskt om man ska provstarta utan hoj.
ECU från 2010. Inte samma KTM nummer som 2011, men den var billig...
Kan vara värt att testa.
Borde väl gå att koppla så den styr dubbla tändspolar också. Triggerhjul och sånt är ju samma på 2010 och 2011.
2016-04-04 21.35.40.jpg
 
Ser mycket fram emot detta projekt! Om du säljer i framtiden så paxar jag redan nu, inför alla vittnen och gud:fakta
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top