Ktm 950 eller ej

ascH

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
hedemora
Hoj
ktm
Hej skulle behöva lite råd angående nytt köp av motard har en 640duke nu som jag tröttnat på rejält (är för slö), funderar på 950sm, är det nått man ska tänka på när det gäller 950sm + - eller har ni nå andra bra förslag när det gäller motard (525,625 mm) :confused:
 
Kolla även på Ducati HM:n om du är intresserad av ktm 950:n - kanske något dyrare men rätt mkt mindre o smidigare. Gick från husa 650 till ducatin och den är riktigt rolig - upp till typ 170-180 sen händer inte så mkt men det är ju vridet som är så gott. Annars är det nog inget fel på ktm:n, 990:n kom väl -07 lr -08:va
 
Det är två olika typer av hojar.

KTM 640, 625, 525 m.fl (1 cyl) är smidiga leksaker som kan köras nästan överallt. Typen har ofta dålig komfort.

KTM 950, 990 eller Ducati Hypermotard är 2cyl ganska bekväma hojar för lite längre turer på någon form av asfalt väg. MEN mycket av 1 cylinder hojens "busighet" o smidighet utanför normala vägar har gått förlorad.

Så din fråga har inget entydigt svar. Det är helt o hållet vad du skall använda den till.
 
Last edited:
MEN mycket av 1 cylinder hojens "busighet" o smidighet utanför normala vägar har gått förlorad.

Hehe, mycket har jag trott att hojen min kommer bli anklagad för, båda av lagens långa arm och diverse moralkakor, men att den INTE är busig - nja.
Både 950/990 SM och HM är ju bland det roligaste som finns för vägarna just för att dom är busiga. Visst har dom inget i smidighet jämfört med 110 Kg tävlingsmotard när det kommer till att köra upp/nerför trappor men vem fan tror det.

Nu är det ju en 640 Duke som ska bytas bort, så till trådskaparen - En 950/990 kommer bli perfa, tänk dig din Duke med 40 kg extra och dubbelt med effekt så har du din 950/990. De e bare å kjöp!1!!

Angåenda vad som ska tänkas på så är det att garantigrejerna är fixat - typ startmotorrassel och cylinderfotspackning, står mer utförligt i bästa 950/990 tråden
 
Hehe, mycket har jag trott att hojen min kommer bli anklagad för, båda av lagens långa arm och diverse moralkakor, men att den INTE är busig - nja.
Både 950/990 SM och HM är ju bland det roligaste som finns för vägarna just för att dom är busiga. Visst har dom inget i smidighet jämfört med 110 Kg tävlingsmotard när det kommer till att köra upp/nerför trappor men vem fan tror det.

Nu är det ju en 640 Duke som ska bytas bort, så till trådskaparen - En 950/990 kommer bli perfa, tänk dig din Duke med 40 kg extra och dubbelt med effekt så har du din 950/990. De e bare å kjöp!1!!

Angåenda vad som ska tänkas på så är det att garantigrejerna är fixat - typ startmotorrassel och cylinderfotspackning, står mer utförligt i bästa 950/990 tråden


Du får läsa meningen du citerade en gång till, du missuppfittade den :krama

I övrigt så håller jag med dig, jag har en 950 sm och det är en perfekt hoj för mig som älskar att busa men även hänga på plastraketerna på onsdagskörningarna :banana
 
Vill du ha ett mellanting av 950 och 640 så skall du titta på Aprilia Dorsoduro.
Mindre och smidigare än 950, men helt ok att åka två och längre sträckor med.
 

Bifogat

  • dorso.jpg
    dorso.jpg
    39.2 KB · Visningar: 102
Vill du ha ett mellanting av 950 och 640 så skall du titta på Aprilia Dorsoduro.
Mindre och smidigare än 950, men helt ok att åka två och längre sträckor med.

Ser tuff ut! Nackdelen med KTM'en är tyvärr att den ser så illa ut. Aprilian har väl däremot nackdelen med långa leveranstider på delar om oturen är framme.
 
Ser tuff ut! Nackdelen med KTM'en är tyvärr att den ser så illa ut. Aprilian har väl däremot nackdelen med långa leveranstider på delar om oturen är framme.

Det beror på var du beställer dina delar.

Jag beställde delar förra fredagseftermiddagen och hade dom på måndag förmiddag.
Det var från England.

Ett nytt lager är på g i Sverige nu som kommer att blåsa bort reservdelsproblemet.
Tänk så bra det kommer att bli så fort Danskarna är ute ur bilden.
 
Det beror på var du beställer dina delar.

Jag beställde delar förra fredagseftermiddagen och hade dom på måndag förmiddag.
Det var från England.

Ett nytt lager är på g i Sverige nu som kommer att blåsa bort reservdelsproblemet.
Tänk så bra det kommer att bli så fort Danskarna är ute ur bilden.

Jo det kan säkert bli bra. Men det har vi inte sett ännu. Det vore trevligt om det löste sej med Aprilia i sverige för trevliga hojar är det.
 
Är det sant att om man kör bakhjul med en ktm 950 så börjar den bluddra efter ett tag, pågrund av dålig bensintillförsel?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top