KTM 790 Duke: Strul med koppling, vad är felet? hur ska jag felsöka?

Då det är en KTM så kan det även vara slita lameller / dåliga fjädrar eller motorolja.
Nu var detta på en 690 som fick massor av konstiga problem när jag bytte till OKQ8SBK.
Bytte igen till MOTULS oljor och problemen upphörde. Många påstår att detta inte kan påverka. Men jag vet flera fall då det är faktum att oljebyte faktiskt hjälpt på KTM.
Bytte precis olja faktiskt men problemet försvinner ju helt när jag justerar om kopplingen men det verkar som att den justerar upp sig alternativt att kopplings vajern blir längre, just nu känns det som att kopplings vajern blir längre typ. jag tycker muttrarna verkar sitta som de ska nämligen
 
Jag råkade ut för att låsbrickan till muttern som håller i kopplingskorgen gick sönder och muttern gängade upp sig på min 690. Resultat att kopplingen tog sämre och sämre.
Tydligen ett känt problem med 690:n om man kopplar upp den på bakhjulet, rycket pallar inte låsbrickan med.

Vet dock inte om det är samma trassel med 790:n
hmm ok, jag tycker alla muttrar verkar sitta bra på min men jag funderar på att testa bara byta ut vajern. Det kostar ca 550kr för en ny så kan vara värt ett försök.

om du orkar får du gärna visa precis vilken låsbricka du pratar om för fattar inte exakt, du skulle kunna länka till ktmshop.se, deras reservdels sida om du orkar som sagt ;)
 
Kolla fjädrarna/bultarna på kopplingskorgen så de inte håller på att lossna.
Du då även ta loss och göra rent lamellerna samt mäta tjockleken på dem
 
Vajern är mest misstänkt så byt den.
Ang Ok/q8 sbk Racing olja vs Motul så har jag hoppat mellan dem på min Ktm sm 990 utan att märka någ skillnad i kopplingen. Enda skilnad jag märker mellan olika oljemärken är hur kopplingen tar, typ huggande eller smood samt hur lättväxlad lådan blir. När jag körde vajerkoppling på Honda xr 600/650 fick jag justera spänningen flera ggr under en dagskörning. De berodde helt på hur het oljan va de va inge fel på vajern.
 
hmm ok, jag tycker alla muttrar verkar sitta bra på min men jag funderar på att testa bara byta ut vajern. Det kostar ca 550kr för en ny så kan vara värt ett försök.

om du orkar får du gärna visa precis vilken låsbricka du pratar om för fattar inte exakt, du skulle kunna länka till ktmshop.se, deras reservdels sida om du orkar som sagt ;)

Då jag kollade lite närmare så ser jag att KTM lärt sig av "misstagen"
Låsbrickan på 690 ser (såg) ut så här
1665386050114.png
Och den håller inte utan går sönder om man kopplar upp den på bakhjulet.

Men på 790 så har man bytt till denna typ
1665386242720.png
Verkar vara mer stabil ;)

Så jag ber om ursäkt för att jag snurrade till det och kom med felaktigheter.
 
Kolla fjädrarna/bultarna på kopplingskorgen så de inte håller på att lossna.
Du då även ta loss och göra rent lamellerna samt mäta tjockleken på dem
Hur avancerat är det att göra? behöver motorn tömmas på olja? jag tycker att kopplingen fjädrar tbx helt ok starkt när man väl justerar in kopplingen. Problemet som uppstår är ju att ibland när kopplingen är löst justerad så fastnar den i indraget läge och sen glider ut igen typ som att det är friktion i kabeln. dock händer det bara ibland, det finns ingen röd tråd som jag kan se. jag såg igår att min vajer va justerad olikt allt annat jag såg på internet igår (förmodligen efter motorbytet) för jag har aldrig varit där nere och skruvat. Jag Justerade om det igår och får se om det löste problemet eller inte nästa runda jag är ute och kör.
 
Då jag kollade lite närmare så ser jag att KTM lärt sig av "misstagen"
Låsbrickan på 690 ser (såg) ut så här
View attachment 477329
Och den håller inte utan går sönder om man kopplar upp den på bakhjulet.

Men på 790 så har man bytt till denna typ
View attachment 477330
Verkar vara mer stabil ;)

Så jag ber om ursäkt för att jag snurrade till det och kom med felaktigheter
Aha då fattar jag, ja precis det är den modellen du skickade bild på ovanför, den känns väldigt stabil tycker jag ;)
 
Nordlock va först med den här låsbricka typen.
 
Hur avancerat är det att göra? behöver motorn tömmas på olja? jag tycker att kopplingen fjädrar tbx helt ok starkt när man väl justerar in kopplingen. Problemet som uppstår är ju att ibland när kopplingen är löst justerad så fastnar den i indraget läge och sen glider ut igen typ som att det är friktion i kabeln. dock händer det bara ibland, det finns ingen röd tråd som jag kan se. jag såg igår att min vajer va justerad olikt allt annat jag såg på internet igår (förmodligen efter motorbytet) för jag har aldrig varit där nere och skruvat. Jag Justerade om det igår och får se om det löste problemet eller inte nästa runda jag är ute och kör.
Du behöver inte tömma på olja, räcker med att lägga hojen på sidan.

kolla även så det inte är hack i kopplingskorgen, i så fall kan man slipa bort dem
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top