Ktm 690sm, bakbroms tar ej

ChrizbryB

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2015
Ort
Bromma
Hoj
Ktm 690sm prestige
Tjena!
Jag har nyss köpt en ktm 690 SM prestige 2007 och bakbromsen tar extremt dåligt.
Vi har provat byta bromsbelägg då de var helt slut, luftat bromsarna och bytt bromsvätska

Någon som har nåt tips på andra fel som möjligtvis kan åtgärdas hemifrån?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Spontant, du har inte fått ut luften.
Men annars sitter bromskolvarna fast?
Ta loss bromsoket, ta bort bromsbeläggen och kolla att du lätt kan trycka in bromskolvarna med fingrarna.
Kan du inte trycka in bromskolvarna behöver bromskolvarna nog dras ut/tryckas ut med bromspedalen och göras rena. Från skit och oxider. Och smörjas med silikonfett.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Fett/Bromscylinderfett-2000017184/

Nån gång har ju bakbromsen fungerat. Annars hade ju inte bromsbeläggen varit slut.
 

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
Se så det inte är nån jeppe innan dig som justerat bakbromsen helt fel. Kan ju vara så att beläggen legat på och skavt så de tog slut.

Hade en KTM 450 EXC för några år sedan och ägaren innan hade skruvat upp justerpinnen så långt att kolven i bromscylindern ej gick helt tillbaka. Detta medförde att det inte gick att lufta pga att kolven i bromscylindern inte kunde arbeta i hela sitt område och släppa tillbaka bromsvätska till bromscylindern. Hoppas jag förklarat tydligt nog!

// Jonas
 

ChrizbryB

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2015
Ort
Bromma
Hoj
Ktm 690sm prestige
Nej allt funkar som det ska och det ligger inte o skaver,
men vi såg igår att skivan var ganska spårig så vi ska köpa ny skiva o testa.:tummenupp
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Nej allt funkar som det ska och det ligger inte o skaver,
men vi såg igår att skivan var ganska spårig så vi ska köpa ny skiva o testa.:tummenupp

Jag tycker det låter orimligt att detta är felet. Några spår kanske minskar bromskapaciteten något men borde inte påverka märkbart mycket. Jag skulle lufta igen, det kan vara mycket kruxigt att få ut all luft. Testa att ta loss oket och sätt det högre än bromsvätskepumpen och -reservoaren, tex genom att sätta fast det i ett skruvstäd (kom ihåg att ha nån platta mellan beläggen så inte kolvarna åker ut fullt). Kan vara lättare att få ut bubblor då. Eller köp en sån där pump som gör det, t.ex. http://www.ebay.com/itm/MityVac-AUT...hash=item4640e66f57&item=301736554327&vxp=mtr

Jag skulle prova detta innan jag köpte en ny skiva, det tror jag är pengar i sjön.
 

moddlaren

Guest
Lossa banjo skruven på bromsoket den sitter genom slanganslutningen.. Det vill gärna ställa sig lite luft där då banjon ligger högre än luftnippeln.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag brukar alltid lufta mina system baklänges, är otroligt smidigt verkligen, både på en- eller två-skivs system.
Jag brukar ta en tom petflaska och borra ett hål i skruvkorken och sätta en slang i hålet av lagom diameter, som limmas fast till korken. Sen är det bara att hälla nån dl bromsvätska i flaskan och skruva på korken med slangen. Trä sedan andra änden av slangen över luftningsnippeln på bromsoket. Hela systemet ska vara tomt på bromsvätska förstås. Vänd flaskan upp och ner och applicera tryck så att vätskan sakta börjar flöda in i systemet. För att slangen inte ska glida av från nippeln brukar jag klämma åt med en slangklämma så att den sitter tight. När det börjar fyllas uppe i bromsvätskebehållaren får du hålla koll så att du inte pressar in för mycket så det svämmar över. KLART!

Är det system med en bromsskiva brukar man inte behöva lufta alls efteråt, är det två skivor kan man behöva lufta ett par gånger efteråt för att få ut den sista luften.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
nissepelle har goda råd.
Själv brukar jag ta loss bromsoket och hänga upp det över bromspumpen och dra en slang från luftnippeln på bromsoket först uppåt och sedan slangen nedåt till ett överskottsskärl för "överskotts" bromsvätska.
Och pumpa med bromspedalen (då och då fylla på bromsvätska i behållaren) tills det inte längre kommer luftbubblor upp i slangen från luftningsnippeln.
Då var det nog 3 dl bromsvätska i överskottskärlet........:va när det inte längre kom enstaka luftbubblor....
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top