Ktm 690

Har någon åkt på en längre tripp med sin 690 SM?
Hur har ni löst packningen? Den har ju två avgasrör så sidoväskor kanske är problematiskt?

Jag brukar ta en hojvecka om året och då behöver man ta med lite prylar.

Jag vet att hojen inte är en guldvinge komfortmässigt men det bryr jag mig inte om.

Som referens så lägger jag in en bild på hur jag packade min 625'a på förra årets hojvecka i Norge, då avgasröret ligger på andra sidan så hade jag ingen packrulle på den sidan.
 

Bifogat

  • norge_2.jpg
    norge_2.jpg
    93 KB · Visningar: 211
Körde till Köpenhamn från Dalarna förra sommaren, en 5 dagars tur. Jag hade bara original tankväskan och ryggsäck då så inget fastspänt bak. Har nu skaffat SMC's packväska som jag tänkt spänna fast tvärsöver bakdelen.

Frågan är vad du har för pipor, mina Wings sitter lite lägre än original, vilket hjälper vid packning. Kan tänka mig att Acras helsystem ställer till det lite om du har det.
 
Jag har ingen hoj än men suktar efter 690, jag har sålt en av bilarna och gamla landsvägshojen så SuperEnduron behöver nytt garagesällskap.

Min undran var bara för att skaffa input. Jag gillar att åka hoj och att då köpa en hoj som packar dåligt känns fel.

Ryggsäck är bra vid offroad-körning, då påverkar inte packningen hojen, men vid landsvägsåka så vill jag helst slippa ryggsäck, därav min undran.
 
Nackdelen med 2:an är ju att hastigheten är så låg. Man vill ju inte bromsa ner till krypfart för att kunna göra en wheelie. Runt 90-100km/h är lagom hastighet att ta upp den i på landsväg, men det är ju ett j-a jobb o få upp 690:n i den farten.

Har hört ryktas att 690 smc ska vara grymt mycket mer lättwheelad än 690 sm, någon som kan bekräfta eller dementera det? Vad är det isf som gör smc så mycket lättare att få upp? Motorn och effektregistret är ju identiskt, vikten skiljer iofs en del. Men SÅ j-a mycket kan det ju inte göra tycker jag?

Ljuddämparna på sm:en väger ju mer än på smc:n, men eftersom den vikten är så långt bak borde det ju snarare vara en fördel vid bakhjulskörning...

bensintanken sitter därbak på smc:n tror de gör otroligt mycke ljust hur lätt de e o få upp den på baken...sen är väl sadeln annorlunda mer rak på 690smc som kanske gör att man lättare glider bak med sin egen tyngd....
 
Sm och smc är ju 2 helt olika hojar. Går inte att jämnföra effekt. Smc slangar du upp enkelt och lätt runt 100 blås på 3an och 4an. Med sm måste man ligga runt 50-70 km/h.
Däck kör jag med quilifier rr som är ett par super däck. Hållt bra och aldrig släppt okontrollerat någon gång. Så köp! Har ett par begangnade liggandes som endast är slitna på kanterna. Vilket man inte utnyttjar på gatan. Så köp mina!
 
Sm och smc är ju 2 helt olika hojar. Går inte att jämnföra effekt. Smc slangar du upp enkelt och lätt runt 100 blås på 3an och 4an. Med sm måste man ligga runt 50-70 km/h.
Däck kör jag med quilifier rr som är ett par super däck. Hållt bra och aldrig släppt okontrollerat någon gång. Så köp! Har ett par begangnade liggandes som endast är slitna på kanterna. Vilket man inte utnyttjar på gatan. Så köp mina!

Motorns avsaknad av vrid i det lägre registret är det som gör sm trög att få upp på bakhjulet, som jag upplever det iaf. Eftersom motorn är identisk så lär ju effekt och vrid också vara det.... Alltså måste det vara något annat som påverkar, troligen vikten isf.

Det skiljer ca 15kg på dom två modellerna, varav den extra ljuddämparen på sm:en säkert står för närmare 5kg. Den vikten ligger ju så långt bak att den inte borde påverka hur svår/lätt hojen är att få upp.

Nån som vet vart dom andra 10 överflödiga kilona kan tänkas sitta?

Ligger tanken under sadeln på smc:n så är det nog det som gör den största skillnaden mellan hojarna.


**Edit**

Såg förresten att nått pucko placerat batteriet precis bakom styrhuvudet på sm:n, sitter det där på smc också? Dom kilona är ju verkligen felplacerade.... Nån som testat att flytta det så att det sitter under sadeln istället?
 
Last edited:
Jag har ingen hoj än men suktar efter 690, jag har sålt en av bilarna och gamla landsvägshojen så SuperEnduron behöver nytt garagesällskap.

Min undran var bara för att skaffa input. Jag gillar att åka hoj och att då köpa en hoj som packar dåligt känns fel.

Ryggsäck är bra vid offroad-körning, då påverkar inte packningen hojen, men vid landsvägsåka så vill jag helst slippa ryggsäck, därav min undran.

Det är för att slippa ryggsäcken som jag skaffat packsäcken. Är lite tveksam till att det skulle fungera bra att spänna fast något på sidan, men en större väska tvärsöver är som sagt inga problem.
Något tält eller liknande saker har jag inte haft med mig och med så mycket packning kan det nog krävas lite uppfinningsrikedom :)
 
Motorns avsaknad av vrid i det lägre registret är det som gör sm trög att få upp på bakhjulet, som jag upplever det iaf. Eftersom motorn är identisk så lär ju effekt och vrid också vara det.... Alltså måste det vara något annat som påverkar, troligen vikten isf.

Det skiljer ca 15kg på dom två modellerna, varav den extra ljuddämparen på sm:en säkert står för närmare 5kg. Den vikten ligger ju så långt bak att den inte borde påverka hur svår/lätt hojen är att få upp.

Nån som vet vart dom andra 10 överflödiga kilona kan tänkas sitta?

Ligger tanken under sadeln på smc:n så är det nog det som gör den största skillnaden mellan hojarna.


**Edit**

Såg förresten att nått pucko placerat batteriet precis bakom styrhuvudet på sm:n, sitter det där på smc också? Dom kilona är ju verkligen felplacerade.... Nån som testat att flytta det så att det sitter under sadeln istället?

men motorn är väl inte identisk? är väl kammen eller veven som skiljer.
 
Ventiljustering på 690, är det någon som gjort det själv här eller har en bra länk till hur man gör!!

Såg att att soe hade en beskrivning men vad jag förstår så gör man inte lika dant på 690, där är man väl tvungen till att använda chims? rätta mig om jag har fel.
 
Hej!

Har en 690 sm -08, nu när jag skulle starta hojen så är display och varvräknare helt döda, inget händer, det enda som lyser är en lampa med ett hänglås precis jämte "Mode" knappen (den översta)..

Vad betyder detta? vad ska jag göra för att få igång den? Är i stugan nu och har ingen instruktionsbok, så om någon har en eller vet vad detta betyder är jag väldigt tacksam för svar!

Tack på förhand
 
Hej!

Har en 690 sm -08, nu när jag skulle starta hojen så är display och varvräknare helt döda, inget händer, det enda som lyser är en lampa med ett hänglås precis jämte "Mode" knappen (den översta)..

Vad betyder detta? vad ska jag göra för att få igång den? Är i stugan nu och har ingen instruktionsbok, så om någon har en eller vet vad detta betyder är jag väldigt tacksam för svar!

Tack på förhand

brukar det inte bli så när brytaren är omslagen?
 
Jag kan ju starta och köra den, strålkastare och blinkers etc fungerar, men varken varv, idikatorlampor eller display ger ett liv ifrån sig :confused:

aha okej, jag tolkade ditt "inget händer" som att den inte fungerade alls bortsett från hänglåslampan, ledsen men då vet jag inte vad felet kan vara :(
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top