KTM 690 tuning- förknasare?

Fagerberg grus

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2008
Ort
malmö
Hoj
KTM förare
ny på forumet - men många års erfarenhet i racing o i verkstan...

vill skrämma upp den annars lite tama 690 motorn är det någon med
kloka visdoms ord som vet vad han snackar om?

det jag vill göra är att slänga bort allt som har med insprutningen att göra-
trycka dit en fugge, såklart en helt annan luftburk, rakt rör o öppen silencer.

mitt problem är att jag inte någonstans kan hitta vad för KTM nr flyweel på
rally hojen har... jag kunde ju köpt en rally hoj istället, men som ni vet kostar de lite mer...
 
-Vad åker du? grus eller motard???

Ja antar att du tänker på en FCR41MX?

Jag har inte en aning om hur sprutet sitter på din 690, men ja funderar på om tändning och sprut har separata kretsar?
Eller kommer du få lov att göra en ny kabelhärva för att slippa släpa runt på resterna av sprutet??
(Edit: Ja är bara nyfiken)
 
jag åker grus:
o ja FCR41MX funkar bra, men har en annan rolig fugge på G -LECTRON 50mm
nej allt är ihopkopplat i data boxar/styr box...
måste byta
-cdi box
-pick up
-spole
-stator
-flyweel - mitt problem är att hitta denna? hjälp!!
 
Funderade oxå på att byta till förgasare, men jag tänkte prova att mappa om den först, verkar enklare. Tuneboy verkar mest intressant. Dock har ingen stor tillverkare släppt programvaran än, så det får bero fram till våren.

Berätta hur det går för dig och om det var ett straff att konvertera!
 
går de inte bara att köpa nått piggyback system o koppla in? finns ju massa sånna för bilar.
Känns ju som ett steg tillbaka att sätta förgasare på en insprutshoj.

Håller just nu på med att göra tvärtom...insprutskonvertera LC4an...
 
jo det går bra med sprut men det är inte tillförlitligt-har ni lyft på tanken o kollat era kabelstockar på sistånde....?
utvecklingen av insprutningen på 690 gjordes främst för att klara co2 värderna för europa o usa.... alltså inte för att motorn skulle pressas på effekt.
Jo det går bra att mappa om sprutet-dock får den inte den bottnen som en förgasare i samma storlek ger-o oversizar man då fuggen kanske det blir riktigt kul- planen är att ha den på bänk inom 2månader.... får väl se vad det ligger för dolda små föl i spisen som inte visat sig innan.
 
Fagerberg, hur är körbarheten hos en lectron 50:a på en enstånka???

Vad tror du om följande recept:
-Borrad FCR41MX till 43mm
-12.5:1 i komp
-Lättare portning (för skogsåka)
-Helsystem
-Öppnare luftburk
-Kam???
 
visst kan man höja kompet 7 delar (11.8:1 org) men har haft problem genom åren med överhättning-har faktiskt på de senaste motorerna gått ner i komp för att få en mer varv villig motor, fixa ventilation från topp o bra cirkulation samt kyl på smörj så fungerarar det jätte bra.
sesång med trimmad 525 till 560-580-613-640..... och cdi box från 450 för att höja varvstopp. lite annat lull lull som portning vassare kam, vanhazelt rör-öppen silencer, ÖPPEN luft burk.
--Jpa racing- ditt recept gör ju såklart hojen roligare-att borra en fcr låter för mig som en svår historia-tror aldrig den blir riktigt bra igen...men man vet aldrig-stort tålamod så-knasaren är ju jätte bra som den är!
mitt problem kvarstår: flyweel från 690 rally- vilket beställnings nr???
jag kommer såklart inte nöja mig med denna ombyggnaden men vill få igång den med detta så jag vet var jag behöver justera. -kan kalla det steg 1
 
Last edited:
Varsågod.....håll oss gärna uppdaterade hur det går med arbetet :-)
 
Å så bra en insprutsskepptiker till... Jag håller mig långt ifrån insprut så länge det går.. Alla jäkla kablar och doser och skit + datorer mitt uppe i allt. Det slipper man med en herderlig förgasare:)

Jag kör ju letrone på xr650 (44mm) hyffsat nöjd efter mycket jobb!!..44mm gasare på ca 65bhp -75bhp är lämpligt på en 600 cc som inte tokvarvar,,dvs högst 8500v. 80hk då bör man ha 48-50mm.. enda problemet med lectron är att finlira den så den stämmer bra i hela registret inte lätt!! Den är ju gjord för dragrace så dom har ju sketit i allt under halv gas!! Men det går med mycket kunnande och stort tålamod få den landsvägsåkbar. Svaret och sluteffekten kommer ingen annan gasare i närheten av. Men jag skulle nog kört en 45mm-48mm mikuni hsr för att slippa få ont i skallen av allt jobb med endast gasaren.

690 motorn skulle ju behöva max kompförhållande pga att den har så pass vass kam org, Den är ju slöööpigg så att säga. Så jag skulle då sattsa på 13-1 i komp. Finns en 13-1 kolv till 660 ..Passar dom? Kammen verkar vara väldigt likvärdig med ktms faktorykam som finns som trim till 660. Så Ska du ha mer kusar än ca 73bhp så får du stoppa i en tornado steg 3 ,,om dom nu passar från 660? Den är visserligen fööör vass det blir rena rama rr hoj typ drar från 6500v -10000v och tokslö före 6000v.

Jag skulle tro att med en plastportning som jag har och en 45- gasare 13-1 i kom-f + bra system utan luftburk bara kn direkt på och tumblingportad topp ska den kunna ge 73 kusar på baken utan problem ev någon kuse mer? (Gissar jag) Man har ju sett bromsningar på 67bhp med akra endast så jag tror det är fullt rimmligt utan byte av kam ens.

Jag portar utan problem en 39mm fcr kehin till 43mm och i extremfall 44,5mm. Funkar lika bra som en köpt 43-44,5mm gasare. fcr 41 vet jag inte hur stor man kan göra men troligast samma stomme.
Bra förgasare till standardhojar men ska man trimma så är det enklare att ställa in en mikuni tm/hsr..Mer ställbar axpump och lättare att porta och byta axpumpsmunstycke på. (viktigt)
 
jag har en lectron gud som ska hjälpa mig med bromsbänk o tester...om det blir en 50 eller 44...är inte spikat. har precis gjort en diger beställning på grejor som behövs för att börja konverteringen till knas motor- o ja, det hamnade en ny kam på listan oxå. blir resultat av vinterns tester bra får spisen ligga kvar och köras med under -09 race
kommer börja med motor nästan förövrigt orginal(kam o lite special kyl kanaler för olja) sedan blir det till att borra 104 så den får sina 690cc.
 
jag har en lectron gud som ska hjälpa mig med bromsbänk o tester...om det blir en 50 eller 44...är inte spikat. har precis gjort en diger beställning på grejor som behövs för att börja konverteringen till knas motor- o ja, det hamnade en ny kam på listan oxå. blir resultat av vinterns tester bra får spisen ligga kvar och köras med under -09 race
kommer börja med motor nästan förövrigt orginal(kam o lite special kyl kanaler för olja) sedan blir det till att borra 104 så den får sina 690cc.

44mm lectronen körde jag senast lev motorn ca 80 bhp med enormt bottenvrid och endast 8250varvs varstopp! Enormt lättkörd pga effekt överallt. Förmodligen skulle den gått lite bättrre med 48-50mm men då blir varv under 6000v något lidande. lektrone 44mm kan man lätt porta till 45,5 ser nästan ut att gå plåga till 46mm?

kam? vad kan du då fått tag i för kam? Ktm har hafft så taskiga steg i kammar tycker jag

faktory och tornado har ju varit precis för slö och steg 3 precis för vass till 660 och 640 motorerna. Lär väl vara samma till 690?

race 09? vad är det för åka?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top