KTM 690 Supermono Cup

Hur många detagare har det varit i 690 cupen genom året.
Förra året tex?
 
Förra året var väl inte något toppår för deltagarantalet om jag förstått det rätt.
Om jag räknar ihop hur många olika 690 som var med på någon av de två rejsen jag hann köra förra året så tror jag det var 6 olika ekipage (sen var det två herrar på husor också).

Iår så kommer det jobbas mer med PR är det tänkt för att öka startfältet.
från min krets så har jag iaf hört om fyra nya som ska rejsa 2012.

Seså, bara att hänga på!

/P
 
Det svåra är väl konkurrensen från Rookie-klasserna..

Men vill man ha tight, billig och lättilgänglig racing så är det definitivt the way to go.. Billigare går det inte att ha så kul :tummenupp
 
minst sagt, Alla kör samma maskin, däckkontot för en säsong är i storleksklass med en tävlingshelg för NSB och min dyraste vurpa hitills gick på en femhundring.

Och det är MINST lika mycket racing som i Rookieklasserna!
 
mig själv...
:tummenupp
/Ex Rookie
 
mig själv...
:tummenupp
/Ex Rookie



Doh.. :huvet

Ja, jag letade ju 690 länge och väl. Sen ramlade jag över en preppad 600RR med massa extra hjul, laptimer och lull-lull till ett bra pris, så det blev så istället. Ekonomiskt sket det sig i att jag skrotade 3 körningen, men iaf.
 
Här är en till som funderat en del på 690 cupen, men varken haft licens eller 690. Nu har jag i alla fall löst det sista! Men min hoj är helt standard och jag är lite fundersam på om jag har något där att göra. Åkte 1:09 på sviesta med min 690SM och gamla orginaldäck från 2007. Vad åkter de för tider i cupen? Är ju inte kul om man alltid är brutalsist jämt...
 
Du har ju hyffsat nära till LMS, så det är bara att boka in första licenskursen. brukar väl ligga i April(?)

han som var outstanding snabbast bland 690,orna i år körde en SMR från 07 eller 08. Och gällande helt standard,,,,det är liksom meningen med CUPen.

Kollar jag bästa varvtiden från Race 1 på 46årsracet 2011 så låg bästa 690,n på 1.03.3
jag harvade runt på 1.07.3

Så tog du dig runt på 3-4 år gammalt torrt gummi på 1.09 så tror jag inte det är någon risk att du kommer toksist!
(det är min plats!!)
 
Du måste gå licenskursen oavsett om du löser en säsongslicens eller en engångslicens.
Den är lätt värd pengarna bara på att man lär sig rutiner, regler, få en chans att öva riktiga starter mm.
Närmast här för licenskurs är Falkenberg eller Anderstorp.
/P
 
Och var kan man få tag i båten Anna?! :rolleyes:

Båten Anna får man enklast tag på genom en 20 liters plastdunk, ett styck morakniv, två M6, ett buntband, ev färg på sprayburk är tillval.

Alternativt så har jag hört ryktas om någon som hade gjort en form och sålde 690 båtar på beställning.

Jag kör plastdunk tills jag blir snabb och vill ha något riktigt strömlinjeformat

/P
 
Haha, vilken jefla syn :d

Båten Anna får man enklast tag på genom en 20 liters plastdunk, ett styck morakniv, två M6, ett buntband, ev färg på sprayburk är tillval.

Alternativt så har jag hört ryktas om någon som hade gjort en form och sålde 690 båtar på beställning.

Jag kör plastdunk tills jag blir snabb och vill ha något riktigt strömlinjeformat

/P
 
Det man då rent krasst behöver till hojen är.
Sliks (Vad kör ni på för däck?), Däcksvärmare samt bygga en båt och naja.
Sedan TRÄNA, TRÄNA och träna.... :)
 
Det man då rent krasst behöver till hojen är.
Sliks (Vad kör ni på för däck?), Däcksvärmare samt bygga en båt och naja.
Sedan TRÄNA, TRÄNA och träna.... :)

Jupp, pretty much!
Slicks (eller mönstrade racedäck), har inte i skallen vad jag körde på förra året men kan återkomma.
naja, båt, byta ut kylarvattnet så du inte har glykol i det (waterwetter ist eller liknande), av med lysen, blinkers, backspeglar.
genom det så uppfyller du Supermono reglementet
(här är den långa versionen: http://www.supermono.se/documents/NSA_tekn_regl.pdf)

Och KTM 690 cup reglementet:
http://ktmclubscandinavia.se/index.php/om-ktm-690-cup

Transponder kan du hyra på de flesta tävlingar om du inte har någon.
Laptimer är ju i realiteten ovärderligt, jag kör med en gammal windows mobile telefon och den här:
http://www.racechrono.com/
 
Pröva på att tävla, i 690 cupen är det extremt lätt och billigt, billig i inköp, billigt däckskonto (jag har aldrig gjort av med mer än 3 bakdäck och 2 framdäck på en säsong för hela serien:)) Går aldrig sönder, jag har kört i 5 säsonger på 2 olika hojar med normal service fast lite tätare intervall.
690´n är väldigt okänslig för däcktyp, man kan åka antingen slicks, 160 eller 180 spelar ingen roll (tycker jag) eller mönstrat. Fördelen med 180 däck är att det finns fler valmöjligheter.

Jag väger 110 kg med utrustnig, jag har åkt med originalfjädrar och olja hela tiden. Så det funkar utan en massa kostnader med en gång.

MVH
Stefan Karlsson
#37
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top