KTM 690 Supermono cup 2009

Intressant :)

Hur sölig kan man va eller rättare sagt hur snabb bör man vara för att överhuvudtaget fundera på detta ...

Faan man har snart körkort för rullator ...
 
Intressant :)

Hur sölig kan man va eller rättare sagt hur snabb bör man vara för att överhuvudtaget fundera på detta ...

Faan man har snart körkort för rullator ...


Kul! :)

Har ju åkt med dig en del, och fått en hum om hur det är i serien. Jag skulle tveklöst säga att du ska med :tummenupp. Att vinna verkar samma person förunnat (vunnit typ alla tävlingar han startat i vad jag sett).

Sen är det väl tufft i toppen. Men vi är ett helt gäng nu som verkar väg in till 2011, så det blir en rookie-liga också :). Och efter provkörning kan både jag och Frefeh intyga att man kör snabbare på 690n än SDn. Helt stört lättkörd!

Sälj twinnen och kör du också. Kastar in ett övernattningsrum i Norpan om du kör licenskursen på Sviestad ;) som morot!
 
Hehe :) Känner mig sugen ialf , har hojen på annons ...Är det Sm r som gäller eller spelar det ingen roll vilken av 690 man tar ?

För min del så har jag en del olika tankegångar i huvvet angående 2011 , men detta är intressant ska snacka lite med mina åk-kompisar ;)
 
Skiljer tydligen inte SÅ mkt mer än att R:en har orange ram. Exakt samma motor och så. Kanske andra bromsar, men de är ju bra ändå.

Jag sparar nog opengarna och köper hjul och däck.
 
Kort guide om vilken hoj man ska ha:
- Vilken som helst :D

690SM Prestige 07 är samma bajk som 690SMR 08. Färgen på ramen skiljer.
690SM har enklare broms, koppling och fjädring samt ekerhjul istället för de femekrade gjutna på Prestige/SMR.
Duke är samma som en SMR förutom framljus, frmaskärm och auspuff.
Duke R är den man ska ha om inte pengarna spelar roll för den är ensam om att faktiskt ha 690cc (övriga har 654).
SMC funkar lika bra som vanliga (anknäbben) 690 men kanske har ett något vekare chassi. På plussidan är den lite lättare.
 
Intressant :)

Hur sölig kan man va eller rättare sagt hur snabb bör man vara för att överhuvudtaget fundera på detta ...

Faan man har snart körkort för rullator ...

Du får upp farten snabbt när du börjar tävla !
Jag tror inte det finns någon bättre och billigare instegsklass för vuxna pojkar :tummenupp
Bara att börja !
 
Kort guide om vilken hoj man ska ha:
- Vilken som helst :D

690SM Prestige 07 är samma bajk som 690SMR 08. Färgen på ramen skiljer.
690SM har enklare broms, koppling och fjädring samt ekerhjul istället för de femekrade gjutna på Prestige/SMR.
Duke är samma som en SMR förutom framljus, frmaskärm och auspuff.
Duke R är den man ska ha om inte pengarna spelar roll för den är ensam om att faktiskt ha 690cc (övriga har 654).
SMC funkar lika bra som vanliga (anknäbben) 690 men kanske har ett något vekare chassi. På plussidan är den lite lättare.

Men om man vill ha en enduro då? :tungan
Är det för mjuk dämpning dom så det inte funkar eller?
 
Kort guide om vilken hoj man ska ha:
- Vilken som helst :D

690SM Prestige 07 är samma bajk som 690SMR 08. Färgen på ramen skiljer.
690SM har enklare broms, koppling och fjädring samt ekerhjul istället för de femekrade gjutna på Prestige/SMR.
Duke är samma som en SMR förutom framljus, frmaskärm och auspuff.
Duke R är den man ska ha om inte pengarna spelar roll för den är ensam om att faktiskt ha 690cc (övriga har 654).
SMC funkar lika bra som vanliga (anknäbben) 690 men kanske har ett något vekare chassi. På plussidan är den lite lättare.

Blir det någon tävling för dig i år?
Får ju inte lägga hjälmen helt på hyllan. Tycker du ska testa kör med Husabergaren då!
 
Men om man vill ha en enduro då? :tungan
Är det för mjuk dämpning dom så det inte funkar eller?

Funkar gör det. Funkar bra får du nog tyvärr testa själv och avgöra. Hjälten Kalevi kör 690 Enduro R. I år rätt moddad men förra året var den nog rätt standard vad jag förstår. Han har inte gjort bort sig.

Blir det någon tävling för dig i år?
Får ju inte lägga hjälmen helt på hyllan. Tycker du ska testa kör med Husabergaren då!

I år blir det nog inget tyvärr. 690 startades förra veckan för första gången i år inför KTM-dagen. Gälleråsen är för nära i tid och samtidigt med massa sumo-grejer. Men nästa år hoppas jag teamet utökats med en husvagn så heal familjen kan åka med. Husan vore skoj som fasen att testa, tror det skulle brinna lite i skallen vilken stil man ska åka med bara :)
 
Last edited:
Funkar gör det. Funkar bra får du nog tyvärr testa själv och avgöra. Hjälten Kalevi kör 690 Enduro R. I år rätt moddad men förra året var den nog rätt standard vad jag förstår. Han har inte gjort bort sig.

Man skulle nog inte vara med och slåss i toppen med bra dämpare heller så det gör kanske ingen större skillnad för en annan :D
 
Tjenare,

Har någon tider/hållpunkter för kommande helg i Karlsskoga?

Tänkte åka upp med grabben och vill inte missa 690-Racet.
 
Jag blir mer & mer sugen på det här med 690-cupen.. Dock en hel drös med frågor som jag är för lat för att googla fram :D

1- Vad skiljer eg. framfjädringen på en vanlig SM & en R? Mängden olja i gaffeln, eller är det andra fjädrar också? Samma för bak, är det bara en annan fjäder på R'en?

2- Hur uppgraderar man till "SMR-standard" på billigast vis? Beställa WP via lokala KTM-återförsäljaren? (billigare och köpa en R på en gång?)

3- Är inställningsmöjligheterna lika på SM & SMR? Hur pass väl passar/funkar originalfjädringen 90kg raceåkare?

4- Vad är det skiljer broms & kopplingsmässigt mellan SM & SMR? Pump & skiva eller bara behållarna på styret?

5- "Motorcykeln får modifieras med allt som finns i KTMs Power Parts-katalog." Passar QS'en och raceväxlingen från SD/RC8 på en SM eller måste man åka gatväxlat med koppling?

6- Ekerfälgar på SM, det betyder innerslang va? Kränger man däck på samma sätt när man har slang eller blir det mycket krångligare? :gnissla

7- Man klarar sig på en seniorlicens va? Eller behöver man gå en till kurs?

8- "Motorcykeln skall uppfylla reglementet för Nordic Supermono."
Enligt reglementet för NSA 2.8.6.10 så måste man ha båt med borrade och pluggade hål, men inga 690's på bilderna har detta? Gäller regeln eller inte?

9- Hittar inget om lysen i NSA reglementet men på KTM.se står det efter lite annat "Inga andra modifieringar är tillåtna". Betyder det att lamporna ska sitta kvar eller står det i nån annan del av reglementet (bara läst 2.8 TECHNICAL SPECIFICATIONS - SUPERMONO) :va

10- Dunlop NTEC görs väl inte i 160bredd, så vilka däck är "dom bästa"?

11- Nån som har en raceklar SMR och sälja, eller göra bytesaffär mot en fullkittad Rookie 1000 R1'a?
 
Kul att tråden får liv, jag har inte varit aktiv med den i år..
Ska försöka svara med det jag kan.

1- Vad skiljer eg. framfjädringen på en vanlig SM & en R? Mängden olja i gaffeln, eller är det andra fjädrar också? Samma för bak, är det bara en annan fjäder på R'en?
Om du menar skillnad på SM och SMR så är den följande på fjädring. gaffel justerbar komp på Sm både komp och retur på SMR, samma fjädrar. Bak lika.

2- Hur uppgraderar man till "SMR-standard" på billigast vis? Beställa WP via lokala KTM-återförsäljaren? (billigare och köpa en R på en gång?)
Köp en SMR med en gång:)

3- Är inställningsmöjligheterna lika på SM & SMR? Hur pass väl passar/funkar originalfjädringen 90kg raceåkare?
Jag väger 95 kg, åker std fjädring (SMR) har inte gjort något med fjädring funkar bra ändå. Jag har dragit nästan alla justerskruvar åt det hårdare hållet. Det finns några SMR med duke gaffel, då har den kortare frjäder och annan schimsning, men den modellen verkar ovanlig..

4- Vad är det skiljer broms & kopplingsmässigt mellan SM & SMR? Pump & skiva eller bara behållarna på styret?
Radialpumpar på SMR, plus att oket skiljer.

5- "Motorcykeln får modifieras med allt som finns i KTMs Power Parts-katalog." Passar QS'en och raceväxlingen från SD/RC8 på en SM eller måste man åka gatväxlat med koppling?
Passar inte, men vill du åka raceväxlat så bygg om.

6- Ekerfälgar på SM, det betyder innerslang va? Kränger man däck på samma sätt när man har slang eller blir det mycket krångligare? :gnissla
Köp SMR så slipper du

7- Man klarar sig på en seniorlicens va? Eller behöver man gå en till kurs?
Räcker med SR licens

8- "Motorcykeln skall uppfylla reglementet för Nordic Supermono."
Enligt reglementet för NSA 2.8.6.10 så måste man ha båt med borrade och pluggade hål, men inga 690's på bilderna har detta? Gäller regeln eller inte?
Gäller, alla som tävlar har. Startförbud utan.

9- Hittar inget om lysen i NSA reglementet men på KTM.se står det efter lite annat "Inga andra modifieringar är tillåtna". Betyder det att lamporna ska sitta kvar eller står det i nån annan del av reglementet (bara läst 2.8 TECHNICAL SPECIFICATIONS - SUPERMONO) :va
Du får inte ändra profil på hojen. Så gör hur du vill, men ändra inte den:)

10- Dunlop NTEC görs väl inte i 160bredd, så vilka däck är "dom bästa"?
Smaksak
 
Jag lägger till mina tankar i ämnet i rött och har ändrat Stefans kommentarer till blått...

Kul att tråden får liv, jag har inte varit aktiv med den i år..
Ska försöka svara med det jag kan.

1- Vad skiljer eg. framfjädringen på en vanlig SM & en R? Mängden olja i gaffeln, eller är det andra fjädrar också? Samma för bak, är det bara en annan fjäder på R'en?
Om du menar skillnad på SM och SMR så är den följande på fjädring. gaffel justerbar komp på Sm både komp och retur på SMR, samma fjädrar. Bak lika.

2- Hur uppgraderar man till "SMR-standard" på billigast vis? Beställa WP via lokala KTM-återförsäljaren? (billigare och köpa en R på en gång?)
Köp en SMR med en gång:)
Ingen idé att köpa en SM för att sen uppgradera, skillnaderna är för små. Vill man ha en SMR, köp en SMR.

3- Är inställningsmöjligheterna lika på SM & SMR? Hur pass väl passar/funkar originalfjädringen 90kg raceåkare?
Jag väger 95 kg, åker std fjädring (SMR) har inte gjort något med fjädring funkar bra ändå. Jag har dragit nästan alla justerskruvar åt det hårdare hållet. Det finns några SMR med duke gaffel, då har den kortare frjäder och annan schimsning, men den modellen verkar ovanlig..
Jag har hårdare fjädrar fram och bak, väger (tyvärr) ytterliggare lite mer än Stefan men det var nog inte jätteviktigt. Han är ju alltid 2-3s snabbare än mig ändå. Vad gäller justeringar, se ovan

4- Vad är det skiljer broms & kopplingsmässigt mellan SM & SMR? Pump & skiva eller bara behållarna på styret?
Radialpumpar på SMR, plus att oket skiljer.

5- "Motorcykeln får modifieras med allt som finns i KTMs Power Parts-katalog." Passar QS'en och raceväxlingen från SD/RC8 på en SM eller måste man åka gatväxlat med koppling?
Passar inte, men vill du åka raceväxlat så bygg om.

6- Ekerfälgar på SM, det betyder innerslang va? Kränger man däck på samma sätt när man har slang eller blir det mycket krångligare? :gnissla
Köp SMR så slipper du
Finns folk som bygger om slanghjul till slanglöst. Något jag skulle rekomendera till alla som har slang i däcken. Jag kan förmedla kontakt om det behövs. Har man dubbla uppsättnignar hjul kränger man inte mer än ett par gånger per år ändå så det är inte hela världen.

7- Man klarar sig på en seniorlicens va? Eller behöver man gå en till kurs?
Räcker med SR licens

8- "Motorcykeln skall uppfylla reglementet för Nordic Supermono."
Enligt reglementet för NSA 2.8.6.10 så måste man ha båt med borrade och pluggade hål, men inga 690's på bilderna har detta? Gäller regeln eller inte?
Gäller, alla som tävlar har. Startförbud utan.
Var har du hittat bilder på cyklar utan?? Hasse G som kör cupen gör båtar anpassade till 690SM

9- Hittar inget om lysen i NSA reglementet men på KTM.se står det efter lite annat "Inga andra modifieringar är tillåtna". Betyder det att lamporna ska sitta kvar eller står det i nån annan del av reglementet (bara läst 2.8 TECHNICAL SPECIFICATIONS - SUPERMONO) :va
Du får inte ändra profil på hojen. Så gör hur du vill, men ändra inte den:)
Nämnda Hasse G gör även en ersättare till lampan så man slipper lite vikt och även att krascha sönder dyra originallampan. Plasten runt är alltså original.

10- Dunlop NTEC görs väl inte i 160bredd, så vilka däck är "dom bästa"?
Smaksak
Det går utmärkt att testa med 180 oxå. Det körde jag med större delen av förra säsongen.
 
Halloj! Vill bara nämna att jag har en smr 2008 till salu! 380 mil på gata... Garanti kvar! Tyvärr med ekerfälgar dock! Nya ljuddämpare och mappad därefter....58000:-
0707828100
 
Blir av med min hoj nästa helg & då är det en 690 som står på tapeten. Men, innan man går & köper sig en cykel vore det skönt att veta att det blir en cup även 2011? Hitta kassor@supermono.se på KTM.se men adressen känns lite sådär :D Är det nån här som vet (garanterat!) att det blir en cup även 2011?
 
Blir av med min hoj nästa helg & då är det en 690 som står på tapeten. Men, innan man går & köper sig en cykel vore det skönt att veta att det blir en cup även 2011? Hitta kassor@supermono.se på KTM.se men adressen känns lite sådär :D Är det nån här som vet (garanterat!) att det blir en cup även 2011?

Min adress, den funkar utmärkt;)
Det blir fortsättning på cupen nästa år! Dock är inte allt spikat än.

Mer info kommer senare.

MVH
Stefan
 
Min adress, den funkar utmärkt;)
Det blir fortsättning på cupen nästa år! Dock är inte allt spikat än.

Mer info kommer senare.

MVH
Stefan

Kanon! Så länge jag vet att det blir en cup så är jag på :yoparty

Fick idag även reda på att man kan köra 125-400cc med 690'n på Sviestads rookie- & b-race vilket gör att man får tillräckligt många tävlingsmöjligheter för att motivera ett köp av en 690.

Är det nån som har en SMR (gärna med extra fälgar & najat och klart) till salu så är det bara hojta till :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top