Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Intressant![]()
Hur sölig kan man va eller rättare sagt hur snabb bör man vara för att överhuvudtaget fundera på detta ...
Faan man har snart körkort för rullator ...
Intressant![]()
Hur sölig kan man va eller rättare sagt hur snabb bör man vara för att överhuvudtaget fundera på detta ...
Faan man har snart körkort för rullator ...
Kort guide om vilken hoj man ska ha:
- Vilken som helst
690SM Prestige 07 är samma bajk som 690SMR 08. Färgen på ramen skiljer.
690SM har enklare broms, koppling och fjädring samt ekerhjul istället för de femekrade gjutna på Prestige/SMR.
Duke är samma som en SMR förutom framljus, frmaskärm och auspuff.
Duke R är den man ska ha om inte pengarna spelar roll för den är ensam om att faktiskt ha 690cc (övriga har 654).
SMC funkar lika bra som vanliga (anknäbben) 690 men kanske har ett något vekare chassi. På plussidan är den lite lättare.
Kort guide om vilken hoj man ska ha:
- Vilken som helst
690SM Prestige 07 är samma bajk som 690SMR 08. Färgen på ramen skiljer.
690SM har enklare broms, koppling och fjädring samt ekerhjul istället för de femekrade gjutna på Prestige/SMR.
Duke är samma som en SMR förutom framljus, frmaskärm och auspuff.
Duke R är den man ska ha om inte pengarna spelar roll för den är ensam om att faktiskt ha 690cc (övriga har 654).
SMC funkar lika bra som vanliga (anknäbben) 690 men kanske har ett något vekare chassi. På plussidan är den lite lättare.
Men om man vill ha en enduro då?
Är det för mjuk dämpning dom så det inte funkar eller?
Blir det någon tävling för dig i år?
Får ju inte lägga hjälmen helt på hyllan. Tycker du ska testa kör med Husabergaren då!
Husan vore skoj som fasen att testa, tror det skulle brinna lite i skallen vilken stil man ska åka med bara![]()
Funkar gör det. Funkar bra får du nog tyvärr testa själv och avgöra. Hjälten Kalevi kör 690 Enduro R. I år rätt moddad men förra året var den nog rätt standard vad jag förstår. Han har inte gjort bort sig.
Kul att tråden får liv, jag har inte varit aktiv med den i år..
Ska försöka svara med det jag kan.
1- Vad skiljer eg. framfjädringen på en vanlig SM & en R? Mängden olja i gaffeln, eller är det andra fjädrar också? Samma för bak, är det bara en annan fjäder på R'en?
Om du menar skillnad på SM och SMR så är den följande på fjädring. gaffel justerbar komp på Sm både komp och retur på SMR, samma fjädrar. Bak lika.
2- Hur uppgraderar man till "SMR-standard" på billigast vis? Beställa WP via lokala KTM-återförsäljaren? (billigare och köpa en R på en gång?)
Köp en SMR med en gång
Ingen idé att köpa en SM för att sen uppgradera, skillnaderna är för små. Vill man ha en SMR, köp en SMR.
3- Är inställningsmöjligheterna lika på SM & SMR? Hur pass väl passar/funkar originalfjädringen 90kg raceåkare?
Jag väger 95 kg, åker std fjädring (SMR) har inte gjort något med fjädring funkar bra ändå. Jag har dragit nästan alla justerskruvar åt det hårdare hållet. Det finns några SMR med duke gaffel, då har den kortare frjäder och annan schimsning, men den modellen verkar ovanlig..
Jag har hårdare fjädrar fram och bak, väger (tyvärr) ytterliggare lite mer än Stefan men det var nog inte jätteviktigt. Han är ju alltid 2-3s snabbare än mig ändå. Vad gäller justeringar, se ovan
4- Vad är det skiljer broms & kopplingsmässigt mellan SM & SMR? Pump & skiva eller bara behållarna på styret?
Radialpumpar på SMR, plus att oket skiljer.
5- "Motorcykeln får modifieras med allt som finns i KTMs Power Parts-katalog." Passar QS'en och raceväxlingen från SD/RC8 på en SM eller måste man åka gatväxlat med koppling?
Passar inte, men vill du åka raceväxlat så bygg om.
6- Ekerfälgar på SM, det betyder innerslang va? Kränger man däck på samma sätt när man har slang eller blir det mycket krångligare?
Köp SMR så slipper du
Finns folk som bygger om slanghjul till slanglöst. Något jag skulle rekomendera till alla som har slang i däcken. Jag kan förmedla kontakt om det behövs. Har man dubbla uppsättnignar hjul kränger man inte mer än ett par gånger per år ändå så det är inte hela världen.
7- Man klarar sig på en seniorlicens va? Eller behöver man gå en till kurs?
Räcker med SR licens
8- "Motorcykeln skall uppfylla reglementet för Nordic Supermono."
Enligt reglementet för NSA 2.8.6.10 så måste man ha båt med borrade och pluggade hål, men inga 690's på bilderna har detta? Gäller regeln eller inte?
Gäller, alla som tävlar har. Startförbud utan.
Var har du hittat bilder på cyklar utan?? Hasse G som kör cupen gör båtar anpassade till 690SM
9- Hittar inget om lysen i NSA reglementet men på KTM.se står det efter lite annat "Inga andra modifieringar är tillåtna". Betyder det att lamporna ska sitta kvar eller står det i nån annan del av reglementet (bara läst 2.8 TECHNICAL SPECIFICATIONS - SUPERMONO)
Du får inte ändra profil på hojen. Så gör hur du vill, men ändra inte den
Nämnda Hasse G gör även en ersättare till lampan så man slipper lite vikt och även att krascha sönder dyra originallampan. Plasten runt är alltså original.
10- Dunlop NTEC görs väl inte i 160bredd, så vilka däck är "dom bästa"?
Smaksak
Det går utmärkt att testa med 180 oxå. Det körde jag med större delen av förra säsongen.
Blir av med min hoj nästa helg & då är det en 690 som står på tapeten. Men, innan man går & köper sig en cykel vore det skönt att veta att det blir en cup även 2011? Hitta kassor@supermono.se på KTM.se men adressen känns lite sådärÄr det nån här som vet (garanterat!) att det blir en cup även 2011?
Min adress, den funkar utmärkt
Det blir fortsättning på cupen nästa år! Dock är inte allt spikat än.
Mer info kommer senare.
MVH
Stefan
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Richa blickar framåt mot 70 år i branschen
Bike var på plats på Richa ... |