Ktm 690 som går dåligt.

Räcker det att byta vipparmarna och justera ventilerna eller har något annat gått sönder också? Om det nu endast är vipparmar och shims så är det en relativt enkel operation. .. vipparmaena går nog lös på ca 800 spänn.
 
Toppen måste bort då det måste säkerställas att det inte ramlat ner prylar i vevhuset tyvärr...
 
Ok. Cykeln köpten ny hos Lelles och har gått i Skellefteå sedan ny. Första servicen på 97 mil är gjord av MC-bolaget i Umeå som gått i konkurs. Denna service är inte loggad i KTMs databas och det är det som hindrar KTM att ta på sig ansvaret för mitt motorras, trots att det är ett känt materialfel som förorsakat det. Dom efterföljande oljebyterna är fulgjorda av föregående ägare, men är utförda mellan ordinarie intervall.

Nästa service efter 100-milaservicen ska göras på 500 mil, hojen har gått 518 mil i skrivande stund vilket innebär att endast den första servicen är intressant att få loggad för min del.

Frågan är hur jag går vidare, kan man kontakta KTM centralt på något sätt för att få rätsida på detta?
 
Hmmm, vid vidare efterforskning så ÄR 100-milaservicen loggad. Men inte dom efterföljande "mellan-servicarna", trots att efterföljande service ska göras på 500 mil. Kan det vara för att det inte är servad årligen?
 
Hmmm, vid vidare efterforskning så ÄR 100-milaservicen loggad. Men inte dom efterföljande "mellan-servicarna", trots att efterföljande service ska göras på 500 mil. Kan det vara för att det inte är servad årligen?

Antagligen så är det för att den inte är servad årligen.
Det heter ju oftast 500mil ELLER 1år, beroende på vilket som inträffar först.

Jag var i kontakt med KTM om samma sak när jag hade min 690 och fick samma svar som du fick.
De låtsas som att de aldrig hört talas om problemet..
 
Har blåst iväg ett mail till verkstaden som skruvar i den. KTM ville ha en good-will request från servicepartnern för att ens börja fundera på att kika på ärendet. Har inte så höga förhoppningar dock, men man kan ju alltid hoppas.

Sen kan jag inte begripa hur föregående ägare fulservar hojen under garantitid. Helt galet. :dummer
 
Har blåst iväg ett mail till verkstaden som skruvar i den. KTM ville ha en good-will request från servicepartnern för att ens börja fundera på att kika på ärendet. Har inte så höga förhoppningar dock, men man kan ju alltid hoppas.

Sen kan jag inte begripa hur föregående ägare fulservar hojen under garantitid. Helt galet. :dummer
KTM har väl bara 1års garanti, så har ägaren bara gjort 100-mils servicen så har han ju gjort vad som krävs för att ha giltig garanti.

Det är relativt vanligt att folk glömmer bort just 1års servicen och bara servar på miltalet..
Vilket kan bli omständigt för den som köper en hoj som är 2-3år gammal och tror att försäkringens skydd mot motorskador gäller.
 
Konsumentköplagen ger dig även reklamationsrätt i tre år och skyddar dig mot fel på motorcykeln som är ursprungliga..

Fast skyddet i konsumentköplagen är ganska lätt att vifta bort för tillverkaren om cykeln inte har skötts i enlighet med tillverkarens rekommendationer.

Skall man kunna hävda garanti/lag måste man sköta cykeln enl rekommendationerna, annars får man hoppas på goodwill. Alla inser ju att vipplagringarna inte rasar pga att cykeln inte servas varje år men har man inte skött servicen är det svårt att vara paragrafryttare och få rätt.

Till TS: Om KTM inte vill ta det på goodwill så be att åtminstone få delarna och leta upp någon duktig meck som gör jobbet billigare än KTM ÅF.
 
Fast skyddet i konsumentköplagen är ganska lätt att vifta bort för tillverkaren om cykeln inte har skötts i enlighet med tillverkarens rekommendationer.

Skall man kunna hävda garanti/lag måste man sköta cykeln enl rekommendationerna, annars får man hoppas på goodwill. Alla inser ju att vipplagringarna inte rasar pga att cykeln inte servas varje år men har man inte skött servicen är det svårt att vara paragrafryttare och få rätt.

Garanti är det frivilligt för tillverkaren att lämna, vad den ska omfatta och hur lång den ska vara och vilka krav som ställs för att den ska gälla ex. serviceintervaller.

Men konsumentköplagen säger att du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Så tillverkaren kan få lite problem om du vill hävda din rätt.. Specielt om det är ett känt problem.
 
Att vipparmslager går på 690in är tydligen vanligt. Min polare som är KTM-mek bunkrade upp med en rejäl order nya lager/vipparmarmar inför den här säsongen. Tydligen var dessa delar restade större delen av förra säsongen hos KTM eftersom att de gick åt som smör. Hoppas det löser sig snabbt för dig.
 
När topppackningen gick på min 690(SM) vid 220mil så var inte heller KTM speciellt sugna på att kännas vid problemet. Rev dock ner grejorna själv (med kompishälp) och satte dit en ny packning / planade toppen, eftersom det var på sommaren och ingen KTMverkstad i närheten kunde ta detta förren efter sommaren.
Googlade dock detta på nätet och där verkade inte detta detta vara ett helt ovanligt med rasade topppackningar på 690:n. Topparna var ofta inte helt plana.
Båda mina 1år gamla 1-cylindriga KTM:er (först 640 och sedan 690) var strulhojar, medans min Superduke som jag köpte ny funkade kanon i drygt 1600mil...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top