Ktm 690 som går dåligt.

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Var ute och körde, allt var som vanligt. Utan förvarning börjar hojen gå riktigt dåligt. Drar inte alls, varvar inte över 5k. Inte ens med växeln ur. Bluddrar och baktänder. Trodde att det var brist på soppa varpå jag tömde tanken och bytte bränslefilter. Kollade även luftfiltret och provade tomgasa utan filter. Problemet kvarstår. Någon som har en susning om vad det kan vara?

Tacksam för svar.
 
Inte än. Ska göra det. Kan ju tillägga att den gått 550 mil, är en 2011 och har aldrig blivit ventiljusterad. Kan det vara dags? Om ventilspelet är off, hur märks det?:va
 
Inte än. Ska göra det. Kan ju tillägga att den gått 550 mil, är en 2011 och har aldrig blivit ventiljusterad. Kan det vara dags? Om ventilspelet är off, hur märks det?:va


Inget är omöjligt men med symptomen du beskriver så är det troligen inte ventilspelet :)

Börja felsöka allt "basic" :) som sagt tändstiftet
 
Ok, tack för tipsen:tummenupp. Ska kolla in 690-forumet och kolla stiftet imorgon. Det är bara det att det låter illa också, typ skrammel från motorn. Metall-mot-metall-ljud.
 
Om det låter illa skulle jag inte köra den en meter till innan jag kollat upp ventiler, stift, kamkedja osv. 690tråden skulle ja med satsa på :tummenupp
 
Kolla felkoder?
En kompis råkade ut för någonting liknande och han fick felkod om att det inte fanns ström till insprutet. VIsade sig vara säkring som hade gett sig.
 
Kolla felkoder?
En kompis råkade ut för någonting liknande och han fick felkod om att det inte fanns ström till insprutet. VIsade sig vara säkring som hade gett sig.

Ska kolla säkringarna när jag kommer hem ikväll. Med lite tur så är det bara en säkring som gått. Får inte upp nån felkod på displayen tyvärr.
 
Hojen inlämnad på Lindroths i Luleå nu. Hoppas att KTM står för kalaset då gubben i verkstaden hade snackat med nån KTM-tekniker som sa att det kan röra sig om en factory recall. Hoppas hoppas.
 
Update: Vipparmslager med schims och rubbet har lossnat och dansar disco i toppen. KTM säger fuck you och underskriven får hala fram lädret. Hojen klar till mitten på vecka 20 med lite tur, typ 14:e maj. Stabila grejjer som håller i 500 mil...
 
Update: Vipparmslager med schims och rubbet har lossnat och dansar disco i toppen. KTM säger fuck you och underskriven får hala fram lädret. Hojen klar till mitten på vecka 20 med lite tur, typ 14:e maj. Stabila grejjer som håller i 500 mil...

Låter konstigt KTM borde stå för det om hojen har varit servad varje år. Föregående ägare har väl inte blåst dej? I så fall kräv den personen på lite $ ..
 
Låter konstigt KTM borde stå för det om hojen har varit servad varje år. Föregående ägare har väl inte blåst dej? I så fall kräv den personen på lite $ ..

Mmmm, ska göra lite efterforskningar. Serviceboken är full, men servicarna är inte loggade i KTMs databas vilket gör att dom vägrar factory recall.
 
Mmmm, ska göra lite efterforskningar. Serviceboken är full, men servicarna är inte loggade i KTMs databas vilket gör att dom vägrar factory recall.

AJ det lät inte bra.. Har det fuskats med boken stämmer troligen inte milen heller. Hoppas att du kan verifiera stämplarna i boken då borde allt lösa sig.
 
Ursäkta mig...
Har alla missat att Svedea och Bilsport & Mc har maskin och elektronikgaranti på alla motorcyklar med full servicebok som är max 6 år / max 6000 mil? Självrisken är endast 1000kr.
Du har en 2011 med full servicebok, antar att du har Bilsport eller Svedea? Även Trygg Hansa har den försäkringen.
Problemet löst!
 
De här med viparmslager osv... gäller det nyare modeller så som från2012 med? Finner inget om nån recall alls på deras sida

Gäller även nyare LC4:or, men det är en "halvofficiell" recall. Med det menas tydligen att det inte är något som KTM går ut med, men när det pajjar och man lämnar in den så står KTM för kostnaderna.
 
Vad är det för ställe som har servat din 690 och lagt stämpel i boken men inte fört in det till ktms databas? Vill veta vad man ska hålla sig ifrån...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top