Ktm 690 smc r 2012

Eclipse

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2012
Hoj
CBR900RR
Vad tror ni? Kan jag sätta i ett K&N filter utan att behöva mappa om den? Får jag någon ökning i prestandan? Acra-mapp i just nu.

Last edited:

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Vad tror ni? Kan jag sätta i ett K&N filter utan att behöva mappa om den? Får jag någon ökning i prestandan? Acra-mapp i just nu.

Du ska ha evo 1 mappen om du ska köra öppet filter , utsn luftburks locket.
Alternativt en modifierad evo 1 map som jag kör med med bränsle och höjd tändning :).
Husse vad händer nu med orginal fälgarna? Slanglösa ?

Busvirre

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2011
Hoj
Husky supermoto
Behöver inte ha evo 1 mappen för att köra med öppnat lock och skumfilter iallafall. Däremot vet jag inte hur det är ifall man byter ut hela locket. För jag mappade min hoj på bike i trollhättan och då mappade jag den med öppnat lock, skumfilter och slipon. Behövdes endast akramap enligt deras meckar.

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Nu är de ju så att Ktms Evo 1 kit innehåller Avgas , Evo 1 luftfilter lock och standard filter och rekommenderar då Evo1 mappen som Ktm faktiskt gjort specifikt för detta kit.
Tar du då bort locket helt släpper du in ännu mer luft än Evo 1 locket vilket gör att hojen behöver mer bränsle för att inte gå snålt.

Bild på Evo 1 locket. 76506102000.jpg

Akra mapp = slipon, orginal luftburk omodifierad
Evo 1 map = slipon , ktm Evo 1 lock.
Hojen behöver mer bränsle när du tillsätter mer luft.

Det absolut bästa är ju helt klart om man mappar ordentligt via bänk och mäter bränslevärden och liknande.

Finns en hel del att läsa på Supermotojunkie.com om just olika mappningar :)

Last edited:

Busvirre

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2011
Hoj
Husky supermoto
Ja precis :) Menade bara att med min original burk som är kapat lock och slipon på så är det den vanliga akra mappen :)

MC Doktorn

Guest
Problemet med EVO 1 filtret är att det inte går att få tätt mellan skumfiltret och luftburk är min erfarenhet.

Rallyraids konstruktion är bättre och precis som med endurohojarna är skumfiltret fastskruvat tätt mot locket som man fixerar med skruvarna mot locket och fyller ut spalten med silikon.

RR
filter.jpg

EVO 1
16ap1d1.jpg

Last edited:

021

Guest
Hallå! är ny här på forumet och ska skaffa mig en sån här pärla, valet och kvalet mellan beg/ny.. köpa en beg så går priset ner 10 000, inte så stor skillnad mot en ny, fördelen är väll att avgas och sådant sitter, samtidigt kan man få en helt sönderkörd, börnat på varvstoppet 7 dagar i veckan osv. då sparar man in dom extra pengarna på en ny rätt snabbt, behöver lite råd om beg köp, vad ska man titta efter, jag låser mig lätt på miltalet, en som har gått 400 mil kan ju vara i bättre skick än den som har gått 200 beroende på ägaren, kan ju se skitfin ut men vara slut i motorn. jag tycker att de är svinsvårt det här:va.. om man jämför tex en bil som gått 30 000 mil köper inte ja iaf, vad är långt gånget för en sån här hoj. 400 mil knappt inkörd eller? försökt läsa mycket om dom, hittar inte så mycket negativt. verkar hålla bra osv.

Busvirre

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2011
Hoj
Husky supermoto
Hej! Dessa hojar är ju byggda för hård körning så grejerna håller och 400 mil är ingenting enligt mig. Alla som köper sånna hojar kör ju på bakhjul eller på bana liksom, dom är byggda för att leka med. Har inte heller hört några nackdelar med dom så bara att köpa! ;) Vore jag du så skulle jag köpa en begagnad med ca 200-500 mil på mätaren. Då slipper du 100 mil service och förmodligen första år servicen. Kolla så att servicarna är gjorda med mindre än 1 års tid emellan så garantin fortfarande gäller. Hoppas det hjälpte!

Busvirre

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2011
Hoj
Husky supermoto
Är så sjukt hojsugen.. sen kommer vinterns värsta snöoväder. Helvete! Kikade på vädret och här där jag bor så ska det vara 10- 30 minus i 2 veckor framöver. Jag som hoppades på att kunna ta ut monstret i februari! Någon som har moddat hojen under vintern? :)

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Hoj
Kå Te eM 690r
jag har gjort 100mila servicen på min, ska man göra nån
annan service innom ett år????
för att garantin ska gälla?

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...