KTM 690 SMC problem!

Archieturbo

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
KTM 690 SMC
Hej!

Har en KTM 690 SMC 2010 som jag håller på att bli tokig på.
Det började med att hojen gick väldigt hackigt på högre varvtal så då sattes googlandet igång, resulterade i att jag bytte bränslepump, tändstift, tändhatt, bränslefilter, spridare utan framgång. Vid den här tidpunkten hade jag skruvat litegrann på 2 takts crossar innan och tänkte att det kanske är något förgasar relaterat så jag började skruva ner för att se om det var något skit någonstans, blåste rent och satte tillbaka allting utan framgång.
Såg vid ett senare tillfälle att neutral lampan flipprade medans jag var uppe på höga varv så jag bytte batteri, detta resulterade i att den gick mycket bättre dock tror jag att det blev helt kaos när jag skruvade tillbaka förgasaren då det sitter tps sensorer på (som tydligen är jäkligt känsliga) för nu går hojen aldrig helt rent genom hela registret och den baksmäller väldigt mycket hela tiden.
Tilläggas är väl att jag har akra slip on, provade att mappa om den via tuneecu och lägga in akra mappen men tycker inte det har blivit någon skillnad alls.
Hörde av mig till Karlströms motor i sala om dom skulle kunna kolla på tps sensorerna men fick i svar att dom inte sysslar med sånt för det är tydligen för svårt att få det bra igen? Vad gör jag nu? jag kan ju inte vara den enda människan i världen som skruvat bort tps sensorerna hehe, hjälp :(
 
Det står nog i handboken hur du gör. På vissa Yamaha är det varvräknare som visar när tps är rätt justerad
 
Märkligt ändå att firman du vänt dig till inte vill ta jobbet, speciellt mtp att de är auktoriserade.
Ser att du pillat med Tuneecu. Nu var det ett tag sen jag var inne själv och pillade med det men där finns väl tps reset eller kalibrering eller liknande vad det nu kan tänkas heta om inte minnet sviker mig.

Edit.
 
Märkligt ändå att firman du vänt dig till inte vill ta jobbet, speciellt mtp att de är auktoriserade.
Ser att du pillat med Tuneecu. Nu var det ett tag sen jag var inne själv och pillade med det men där finns väl tps reset eller kalibrering eller liknande vad det nu kan tänkas heta om inte minnet sviker mig.
Jaa jag vet, alla har alltid pratat gott om Karlströms också men fick detta i svar:
”Hej,

Tyvärr kan vi inte ta emot hojen.
Det är väldigt svårt, finns lite dokumentation och är svårt att få det bra.
Tack ändå!”
Vad dom nu tackar för…
Jag är helt ny inom tuneecu, läste bara på hur man laddade in en ny mapp i hojen, kunde inte hitta någonting om tps reset, kanske får luska vidare lite. Tänkte slå en pling till hojbutiken i Katrineholm imorgon och se om dom kanske kan hjälpa mig, hoppet är trots allt det sista som sviker en! :)
 
Började den gå dåligt eftet att du la in akramappen?

Följde du stegen ordentligt för hur man gör? På dom där modellerna ska man väl avsluta med att öppna/stänga trotteln med tändningen på eller köra 15 min tomgång. Det står på tuneecus hemsida, annars finns det på google hur man gör.

Klart det går att lösa det där. Lelles mc har du inte så långt från sala om du nu befinner dig i de krokarna.
 
Last edited:
Började den gå dåligt eftet add du la in akramappen?
Följde du stegen ordentligt för hur man gör? På dom där modellerna ska man väl avsluta med att öppna/stänga trotteln med tändningen på eller köra 15 min tomgång. Det står på tuneecus hemsida, annars finns det på google hur man gör.
Nej den gick dåligt långt innan dess, blev bara ingen skillnad när jag la in akra mappen, ja jo jag har gjort alla dom trottle testen också utan framgång tyvärr
 

Det finns överprisade dosor att köpa, men egentligen behöver du bara en volt-meter.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 

Det finns överprisade dosor att köpa, men egentligen behöver du bara en volt-meter.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
Jaa jag har sett dom också, får kanske bli något sånt, har inte tummen helt mitt i handen heller så känns dumt att behöva lämna in på verkstad..
 
Liten uppdatering:
Jag har en exakt likadan hoj som står i garaget fullt fungerande så jag har alltid kunnat prova mig fram genom att byta diverse saker från den till den ”trasiga” men hur som helst, idag provade jag att starta och den går igång men dör efter några sekunder på tomgång, dock om jag drar ur map sensorn då håller den sig ganska jämnt och fint på tomgång. Tänkte yes nu har jag hittat det, självklart är det en trasig map sensor! Skruvar loss från den fungerande hojen och sätter dit den på den trasiga, ingen skillnad? men känns som att jag är något på spåret men frågan är bara vad?
 
Liten uppdatering:
Jag har en exakt likadan hoj som står i garaget fullt fungerande så jag har alltid kunnat prova mig fram genom att byta diverse saker från den till den ”trasiga” men hur som helst, idag provade jag att starta och den går igång men dör efter några sekunder på tomgång, dock om jag drar ur map sensorn då håller den sig ganska jämnt och fint på tomgång. Tänkte yes nu har jag hittat det, självklart är det en trasig map sensor! Skruvar loss från den fungerande hojen och sätter dit den på den trasiga, ingen skillnad men känns som att jag är något på spåret men frågan är bara vad?
Har du skruvat på TPS och inte satt tillbaka den rätt så är det första saken du ska åtgärda. Felsök inte i blindo utan att ha rättat till det.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top