Ktm 690 smc exploderande motor efter tvätt.

rakamora

Ny medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
2011 Ktm 690 smc
Tjena, jag köpte en begagnad ktm 690 smc 2011 igår, och idag tänkte jag att jag skulle tvätta av den ordentligt för vinterförvaringen men det skulle visa sig bli ett djävulskt uppdrag. Jag tvättade hojjen ordentligt inte med högtryckstvätt utan med trädgårdsslang. När jag var klar så startade jag hojjen och den gick som en påse skit orkade knappt tomgång och dog titt som tätt när den stog på tomgång. Aja tänkte jag det har väl kommit in vatten i nån givare/kontakt eller nått sånt. Så jag startade den och försökte hålla den vid liv med hjälp av gasen så han kom upp i ordentlig temperatur. Efter en stund verkade allt frid och fröjd och den höll tomgång hyffsat och den hade kommit upp i ordentlig arbetstemperatur, men sen började den dö igen. Och då gick den typ 5 sekunder efter att man startat den och sen dog den hux flux. Så jag provade starta den så ett par gånger, alltså gå 5 sekunder lägga av sen starta gå 5 sekunder sen lägga av. Efter att jag gjort så ungefär 3-4 gånger så sista gången small det till utav bara helvete och jag trodde kolven skulle komma upp ur sadeln. I samband med smällen kännde jag en jävla tryckvåg på vaderna(jag satt på hojjen) och kunde på så sätt konstatera att något general fel har inträffat i motor regionen. Efter att ha samlat mig en sekund och svalt gråten i halsgropen och trängt bort tankarna om 50 tusen rakt ner i toaletten, påbörjade jag min felsökning. Och kunde ganska snart konstatera att gummi membranet mellan "spjällhus" och inloppet på cylindern har hoppat av, och gjort det med sådan kraft att slangklämman som håller i membranet emot cylindern skruvat sig av våldet.

Kanske ska tillägga att jag skruvat tillbaka membranet igen och nu går den klockrent.

Tack på förhand!
 
Vatten i tändhatten som ger överslag och risig gång. Explosionen är att motorn skjuter baklänges pga misständningarna. Fyll inte din KTM med vatten nästa gång....
 
Vatten i tändhatten som ger överslag och risig gång. Explosionen är att motorn skjuter baklänges pga misständningarna. Fyll inte din KTM med vatten nästa gång....

Hmm tyckte inte jag spolade så överdrivet mycket. Trodde grejjerna skulle klara en ordentligt dusch. Bör man undvika att köra i regn med den här då eller ?

- - - Updated - - -


Varför ? Känner mig inte så tursam.
 
se till att avriningshålet till tändstiftshålet är ren kanske isåfall? (vet inte exakt var det går ut, men nånstans på sidan av cylindern bruakr det vara...)
 
Vatten i tändhatten som ger överslag och risig gång. Explosionen är att motorn skjuter baklänges pga misständningarna. Fyll inte din KTM med vatten nästa gång....

Finns det nån risk att motorn tagit nån permanent skada av att den baktände?
 
se till att avriningshålet till tändstiftshålet är ren kanske isåfall? (vet inte exakt var det går ut, men nånstans på sidan av cylindern bruakr det vara...)

Är jag blind eller är de ovanligt att sånt finns? på kxfen va tändstiftsbrunnen så full med lera att jag inte fick på tändstiftsnyckeln :crash
 
Är jag blind eller är de ovanligt att sånt finns? på kxfen va tändstiftsbrunnen så full med lera att jag inte fick på tändstiftsnyckeln :crash

Vad jag vet brukar det finnas på alla offroadare iaf, men ja, det blir lätt igensatt...
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top