KTM 690 SMC eller Superduke R?

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Hej!
Är intresserad av dessa två hojar; 690 SMC 2010/2011 och Superduke R 2010. Tänkte provköra dom under de närmsta dagarna men tänkte höra vad "panelen" ser ni för +/- på dessa hojar.

Kommer mest att använda för skoj på gatan, lite pendelturer.

Finns det risk att man "tröttnar" på en 690 om man gått fr 1000cc sportisar? Lite mer ryt i Superduken...
 

Snusken

Sporthojsnörd
Gick med
21 Dec 2008
Ort
Östersund
Hoj
2x Gsx-r 750
Köp dig en superduke.. jag hade en i två säsonger och ångrar att jag sålde den!
Helt sjukt vad rolig den cykeln är. Du lär dig åka på bakhjulet på en kväll..
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Krånglar till det ännu mer för dig genom att tipsa om den perfekta kompromissen:

http://www.blocket.se/orebro/KTM_990_Supermoto_R_34404016.htm?ca=8&w=1

....................................................................

Det var inte snällt... :D
Det värsta är att man addera än fler hojar på listan... :)
Men, just nu är nog siktet inställt på SMC'en eller Superduke R'en.

Har "hört" att SMC'en fr 2011 monteras i Indien! Är det så mån tro..
Indien..hm..
 
Last edited:

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Jag prövade bägge modellerna under MC Live 2010 och tyckte 690:n var lite i klenaste laget för mig. Men jag älskade SuperDuken så jag köpte mig en sån veckan efter.

Nu är jag iof en person som byter MC nästan varje år så i år såldes den till förmån för två andra som passade in i garaget men jag saknar den mer än någon annan hoj jag haft.

Ryktet får någon annan bekräfta :)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Om du inte medvetet vill ha en motard skulle jag inte välja 690:in. Jag har haft en och det är en jävligt fin hoj men fortfarande bara en motard med allt det innebär. Vill du ha en riktig hoj är det bara superduken att välja på.
 

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Jag säger superduke r alla dar i veckan! den är tomefan de roligaste jag kört! den gör sig bra överallt! på bana! på gatan! och vid korvkiosken! 130 twin hästar tillsammans med kort hjulbas säger en hel del :) Jag har kört 1000cc och 600cc och 690smc och visst smc är en bra motard men superduke är mer "hoj" än vad motard är! och 990 smr känns som touring!
 
Last edited:

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Om du mest ska ha skoj på gatan så tycker jag absolut att du ska ge 990sm en chans, har själv kört Superduke och SM är bättre på gatan helt klart. Särskilt om du kör mycket småvägar som ofta har lite sämre beläggning. SM är både lättare och bekvämare att åka bakhjul med dessutom :tummenupp

Är du mer inne på att köra en del bana och ofta kör snabba släta vägar så är Superduke lite bättre.

och 990 smr känns som touring!

Say what!? Du blandar inte ihop SMR och SMT nu?
 
Last edited:

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Har kört 990 smr och tyckte inte alls om den! de kändes som en stor klumpig motard! men smaken är som baken! du får helt enkelt ta pröva :tummenupp

Något ja kan tillägga är att superduke r har akrapovics titan helsystem utom sista burkarna, så kränger du på ett par akra slutburkar och mappar om den så ska den pumpa ut 140 twinhästar med några få mod :) gemför du då med supermoto sm som har 113 hästar så blir de stor skillnad!

Superduke r kan man inte gemföra med vanliga superduke heller

Annan färgsättning, bättre fjädring, annan styrvinkel för bättre kurvtagning, mer hästar och vrid, bättre fälgar, krashpuckar och bobiner på skruvat original, annat styre, kolfiberdetaljer, och akrapovic rör, annan bakram också
 

Bifogat

  • 280406_10150325066661142_740946141_9985601_1318512_o.jpg
    280406_10150325066661142_740946141_9985601_1318512_o.jpg
    254.2 KB · Visningar: 531
Last edited:

PXX

#131 Rookie 1000
Gick med
8 Nov 2010
Ort
Huddinge
Hoj
GSXR1000, Street Triple R
Skulle också välja superduken alla dagar i veckan. Körde upp på en Superduke R och trevligare hoj får man leta efter. Grymt lättkört och smidig, visst motorn är ryckig i statstrafik men så fort man får gasa lite glömmer man det snabbt.

Enda anledningen till att jag inte äger en själv är ekonomisk.
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Tanken med Smc'en (personligen) var att kanske hitta en rolig men mer förnuftig cykel (lägre fart, billigare) än en 1000cc sportis.
Med Superduken R'en är fin... jävligt fin... Toppfarten går ju att hålla ner... Det kommer att skita sig efter provkörningen.... :)
 

appel_mx

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 1190 Adventure - R 2014
Jag säger oxå superduken, köpte mig en ny 11 precis, lätt den roligaste hojjen jag kört, Har kört både banan och 40mil på en dag med den inga problem. 690 är ju en ren motarrd inget annat, går inte och jämföra dessa hojjar. Jag i för sig den vanliga superduke men med andra blås, ombyggd fjädring som till R och lite annat godis. Köp en superduke, thats the shiit :)
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Tanken med Smc'en (personligen) var att kanske hitta en rolig men mer förnuftig cykel (lägre fart, billigare) än en 1000cc sportis.
Med Superduken R'en är fin... jävligt fin... Toppfarten går ju att hålla ner... Det kommer att skita sig efter provkörningen.... :)

På vilket vis är en Superduke R 2010 billigare än en 07 Suzuki?

Behåll den du har, man kan inte åka nåt som har styre från en kärringsnurra.
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
På vilket vis är en Superduke R 2010 billigare än en 07 Suzuki?


Försäkring T.ex?
Min SuperDukes helförsäkring var billigare än den billigaste halvförsäkringen jag kan hitta till min -96:a gammelblade. :rolleyes:
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Tanken med Smc'en (personligen) var att kanske hitta en rolig men mer förnuftig cykel (lägre fart, billigare) än en 1000cc sportis.
Med Superduken R'en är fin... jävligt fin... Toppfarten går ju att hålla ner... Det kommer att skita sig efter provkörningen.... :)

Farten på en nakenhoj hålls ner pga fartvinden. Skillnaden mot en motard är att den inte är helt oanvändbar utanför småvägarna. Skulle tagit SDn om du ville ha en användbar hoj och 690 om du bara ska ut och leka eller köra småvägar.

Jag har haft ett antal motarder och sporthojjar genom åren. Motard är alltid skit kul, men man lessnar snabbt på att den är så oanvändbar för transport..
 

yester

the man, the myth, the legend!
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Åbo Finland
Hoj
kawasaki z1000 2008 (såld) Nyyyy KTM Super Duke
Är sedan i vår själv nybliven ägare till en Super Duke med akrapovic burkar, heeelt underbar hoj, rekommenderar verkligen. Lite för rolig om man frågar lagens långa arm, kling o klang lade beslag på mitt körkort i 5 veckor:huvet går bara inte att köra "normalt" på denna hoj:)
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top