KTM 690 Smc 2008

Apröv aka. monkeybutt.

Igår hade jag 325 mil på mätaren. Idag har jag 405 mil på mätaren.

Att långåka på små vägar i timtal kan vara hur kul som helst. Men skall man göra detta med en 690 SMC bör man komma ihåg att "smärta är vekhet som lämnar kroppen"...
 
Apröv aka. monkeybutt.

Igår hade jag 325 mil på mätaren. Idag har jag 405 mil på mätaren.

Att långåka på små vägar i timtal kan vara hur kul som helst. Men skall man göra detta med en 690 SMC bör man komma ihåg att "smärta är vekhet som lämnar kroppen"...

Ja du kommer ångra dig att sälja järnhingsten med hård sadel :D
Visst fasen är det kul men kan kräva lite massage efteråt :)
 
nu har jag monterat helt öppet luftfilter på min 690. jag har leovince slip on och den e mappad efter de. behöver man göra en annan mappning när man har helt öppet filter?

Så nästa fråga. har drevat ner men till 15 drev fram, men vill ha den lite busigare. någon här som har drevat om den ännu mer?
 
Last edited:
Beror på vad du menar med helt öppet filter... Om du bara har ett KN-filter alltså inget av org-luftboxen, då borde du mappa om så att hojen inte går för snålt.

Skulle inte sätta på ett mindre drev fram pga ökat slitage på kedjan, öka bak i så fall.
Körde med 15-drev innan jag fixade KN-filter o Tuneboy-map, nu kör jag med 16-drev.

100-mila service idag, ska bli intressant att se om det är mer metallspån än normalt i oljan eftersom den var "optimerad" från början. Har inte haft ngt strul alls med hojen än så länge. Vill fortfarande ha mer vrid från låga varv, ska bli kul att se om det kommer ngn R-modell samt om det släpps lite trim-delar så man vet vad som går att göra.
 
Beror på vad du menar med helt öppet filter... Om du bara har ett KN-filter alltså inget av org-luftboxen, då borde du mappa om så att hojen inte går för snålt.

Skulle inte sätta på ett mindre drev fram pga ökat slitage på kedjan, öka bak i så fall.
Körde med 15-drev innan jag fixade KN-filter o Tuneboy-map, nu kör jag med 16-drev.

100-mila service idag, ska bli intressant att se om det är mer metallspån än normalt i oljan eftersom den var "optimerad" från början. Har inte haft ngt strul alls med hojen än så länge. Vill fortfarande ha mer vrid från låga varv, ska bli kul att se om det kommer ngn R-modell samt om det släpps lite trim-delar så man vet vad som går att göra.

Jag har kvar själva boxen men har tatt bort den snablen och stoppat i sportfilter där. Där är ju 42 drev bak nu gör de någon märkbar skillnad om man bytar till 45? eller man ska ha ännu större?
 
Man brukar säga att 2 - 2,5 kugg bak motsvarar 1 kugg fram, så det är väl bara att klura hur mkt du vill ändra, du vet ju hur mkt 1 kugg fram gjorde.
 
Okey va bra då har man lärt sig nått idag åsså!!

Om original är 16/42 har du ett förhållande på 0,381.
Ett kugg ner fram (15/42) ger 0,357.
Vill du uppnå samma förhållande genom att ändra bak istället kollar man lite snabbt...
Två upp bak -> 16/44 = 0,364
Tre upp bak -> 16/45 = 0,356
Fyra upp bak -> 16/46 = 0,348

16/45 är alltså ~exakt samma som 15/42 :tummenupp

Vill man vara petig kommer cykelns uppträdande påverkas olika av ändrade storlekar på fram och bakdrev pga hur kedjekrafterna jobbar på fjädringen. I vissa fall är det bra med större och ibland med mindre bakdrev men det börjar nog bara bli intressant när man rejsar. Glöm inte att större drev även väger lite (väldigt lite) mer.
 
Dom som är tröttat på smällandet från avgassystemet.

Fixas det med avgaspasta i skarvarna på avgasrören.

Finns att få tag på vilken mack helst. Gjorde susen på min i alla fall.
Kan köra i villa kvater nu mera också, utan att skrämma ihjäl tanter.
 
Jag läste på SOE.se att det var många där som hade råkat ut för att kedjan gick av. Är detta något som känns igen eller?

Min har ju gått över 1000 mil, är det dags att byta då kanske?:confused:
 
_nylander_

Här är några bilder som jag lovade dig _nylander_

Skall ta några till,såg jag inte fick med brickorna och distanserna :näsblod
 

Bifogat

  • KTM 690 smc-enduro 001.jpg
    KTM 690 smc-enduro 001.jpg
    248.6 KB · Visningar: 146
  • KTM 690 smc-enduro 005.jpg
    KTM 690 smc-enduro 005.jpg
    248.3 KB · Visningar: 138
  • KTM 690 smc-enduro 008.jpg
    KTM 690 smc-enduro 008.jpg
    224.9 KB · Visningar: 120
  • KTM 690 smc-enduro 011.jpg
    KTM 690 smc-enduro 011.jpg
    225.4 KB · Visningar: 123
  • KTM 690 smc-enduro 012.jpg
    KTM 690 smc-enduro 012.jpg
    174 KB · Visningar: 113
Last edited:
Så, nu var det gjort, hojen såld. Och ja det gör lite ont...

Kan ses i 08-land hädanefter.

Nu ska jag leta reda på en 990 smr!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top