KTM 690 Smc 2008

Kul att ni gillar det!
Kanske ska förtydliga att jag har Akra helsystem och Akra-map laddad i hojen.

Bara att ta bort locket på luftburken ökar insugsljudet markant. Utan filter slog vi av gasen innan varvstoppet för att det tjöt så vi trodde ngt var fel :D
Utan luftburk var det givetvis inte mkt bättre heller, hehe...

Tanken är att vi bygger som på Supermotos bild, fast röret kommer att gå framåt isf bakåt som på hans bild. Filtret kommer hamna ung. där filtret sitter orginal. Vid filtret kommer vi försöka montera dämpmaterial för att så bort dem skärande frekvenserna i insugsljudet. Om det räcker för att göra besiktningen glad vet jag inte, men dem mäter ju bara avgasljud vid konstant varv. Har fått igenom hojar som låtit satan på fullgas, men som har varit långt ifrån gränsen vid 4000 rpm vilket är ca där dem mäter, beroende på cylindervolym...

O sen så klart lite finlir med Tuneboy. Prel-datum då vi ska vara klara är 18/4, får se om det håller med påskledigt osv.

Har anlitat en firma som håller till i närheten av Uppsala.
 
Är det någon har koll på det här med inkörning ????
Det är ett gammalt mantra om att det SKALL vara viktigt
är det någon som har riktig koll på hur viktigt det är
Jag hade ju som målsättning att köra in den lugnt och fint
men efter 20 mil så sket ju det sig --- upptäckte att det var så kul att gasa
så nu är det som det är :-)

cubic ---- keep up the good work
man lär väl bli omkörd snart av NGN :mad: :mad:
 
Last edited:
Kul att ni gillar det!
Kanske ska förtydliga att jag har Akra helsystem och Akra-map laddad i hojen.

Bara att ta bort locket på luftburken ökar insugsljudet markant. Utan filter slog vi av gasen innan varvstoppet för att det tjöt så vi trodde ngt var fel :D
Utan luftburk var det givetvis inte mkt bättre heller, hehe...

Tanken är att vi bygger som på Supermotos bild, fast röret kommer att gå framåt isf bakåt som på hans bild. Filtret kommer hamna ung. där filtret sitter orginal. Vid filtret kommer vi försöka montera dämpmaterial för att så bort dem skärande frekvenserna i insugsljudet. Om det räcker för att göra besiktningen glad vet jag inte, men dem mäter ju bara avgasljud vid konstant varv. Har fått igenom hojar som låtit satan på fullgas, men som har varit långt ifrån gränsen vid 4000 rpm vilket är ca där dem mäter, beroende på cylindervolym...

O sen så klart lite finlir med Tuneboy. Prel-datum då vi ska vara klara är 18/4, får se om det håller med påskledigt osv.

Har anlitat en firma som håller till i närheten av Uppsala.


Tja!

Följer ditt moddande med stor intresse. Har själv en 690E som jag just nu håller på att bygga om luftintaget så som du skriver du ska göra/gjort.
Har legat lite på is ett tag men nu idag när jag läste resultaten från din bänkning så blev det fart igen :)
Vilken firma är det du anlitat för mappning?
Jag ska ju också mappa och har dom redan fixat en 690 så har dom ju redan lite erfarenhetr av den.


Någon här som har problem med att eran 690 dör ibland när man smygkör på låga varav?


//Johan
 
:tummenupp

Du får PM ang firman, det är tydligen känsligt att namnge bolag på det här forumet :rolleyes

Ska du mappa med DynoJets prylar?

Har inga problem med tjuvstopp normalt sett, men den kan vara kinkig när man drar iväg direkt efter start när det e kall. Inga problem om man låter den stå ngn minut så varvet går ner till normal tomgång efter kallstart...
 
Last edited:
Kan besvara min fråga själv... Corbin har en dyna till 690 SMC, vet dock ej pris på den.

http://corbin.com/ktm/ktm690smcen8.shtml

Ska tydligen gå att plocka ut runt 80 bakhjulshästar i SMC:n, då lär den gå bra...
 
Kan besvara min fråga själv... Corbin har en dyna till 690 SMC, vet dock ej pris på den.

http://corbin.com/ktm/ktm690smcen8.shtml

Ska tydligen gå att plocka ut runt 80 bakhjulshästar i SMC:n, då lär den gå bra...

80 bakhjulshästar :va
Vart har du läst om det? Tycker det låter lite väl mycket men visst kanske inte omöjligt om man gör mer vid motorn typ trimkamm,portning osv.
Nån hade bänkat sin hoj orginal eller med Akra burk och hade ca 58 hk på bakhjulet om jag inte minns fel.
 
Jag tog bort strypningen på 690 sm´en jag hade innan. Men märkte då ingen markant skillnad, rättare sagt ingen skillnad alls. Får ta och testa på enduron också. Jag lade bara på flera lager nagelack på stiften och satte ihop det igen. Kanske var det som gjorde det:D

Kul att ni gillar det!
Kanske ska förtydliga att jag har Akra helsystem och Akra-map laddad i hojen.

Bara att ta bort locket på luftburken ökar insugsljudet markant. Utan filter slog vi av gasen innan varvstoppet för att det tjöt så vi trodde ngt var fel :D
Utan luftburk var det givetvis inte mkt bättre heller, hehe...

Tanken är att vi bygger som på Supermotos bild, fast röret kommer att gå framåt isf bakåt som på hans bild. Filtret kommer hamna ung. där filtret sitter orginal. Vid filtret kommer vi försöka montera dämpmaterial för att så bort dem skärande frekvenserna i insugsljudet. Om det räcker för att göra besiktningen glad vet jag inte, men dem mäter ju bara avgasljud vid konstant varv. Har fått igenom hojar som låtit satan på fullgas, men som har varit långt ifrån gränsen vid 4000 rpm vilket är ca där dem mäter, beroende på cylindervolym...

O sen så klart lite finlir med Tuneboy. Prel-datum då vi ska vara klara är 18/4, får se om det håller med påskledigt osv.

Har anlitat en firma som håller till i närheten av Uppsala.

Verkligen rolig läsning att du optimerar hojen. Väntar med stor spänning på bilder ang luftfiltret och ser verkligen framimot vad tuneboy kan göra med hojen :tummenupp
 
Last edited:
Jag gjorde en ny platta som klämmer fast luftfiltret (se bild).
Jag har akra slip-on och mappning på nu och den var helt okörbar på inga/låga varv förut med original locket på.

Funderar på att göra en liknande variant som på bild 2 framöver....
 

Bifogat

  • bilder liten.jpg
    bilder liten.jpg
    108.5 KB · Visningar: 146
  • 459520723_6Qpbj-M.jpg
    459520723_6Qpbj-M.jpg
    79.8 KB · Visningar: 153
Jag gjorde en ny platta som klämmer fast luftfiltret (se bild).
Jag har akra slip-on och mappning på nu och den var helt okörbar på inga/låga varv förut med original locket på.

Funderar på att göra en liknande variant som på bild 2 framöver....

verkar vara en fräck lösning, undrar bara var han gjort av all elektronik och batteri. Är väldigt tajt på hojen oginal, kan fan inte äns lägga låset där. undrar om det blir mer effekt med optiflow än med öppnat luftfilter.
 
:tummenupp

Du får PM ang firman, det är tydligen känsligt att namnge bolag på det här forumet :rolleyes

Ska du mappa med DynoJets prylar?

Har inga problem med tjuvstopp normalt sett, men den kan vara kinkig när man drar iväg direkt efter start när det e kall. Inga problem om man låter den stå ngn minut så varvet går ner till normal tomgång efter kallstart...

Okej inga tjystopp där, skönt för dig. Min kan helt plötsligt dö i en korsning, inte så kul när man kör i trafiken. Ska lämna in den så får dom kolla upp vad det kan vara. Nått med tändningen känns det som.


Jag har kollat lite på Tuneboy, vad jag har förstått så kan man göra mera fin inställningar än med tex Pc.


Nu när jag håller på att ta bort luftburken så fick jag lite att tänka på och det är ju vevhusventilationen.
Någon här som har koll hur den är dragen? Det går ju en slang till högersida och en på vänster sida.

Om man kollar här på sid 11 : http://www.karlstrommotor.se/undersidor/PDF/KTMLC4/MOTOR690E2008.pdf
Så är det nått som heter sas ventil, samma sak här. Någon som har koll på vad den gör? Så på vänster sida sitter en slang som går till sas ventilen, slangen som går in på höger sidan bör ju då vara vevhusventen?


Ojoj många ? men kanske någon har lite koll :)
 
Här kommer lite porr :)


i3tnut.jpg


k9v13d.jpg


90yhk4.jpg


2d1sfvt.jpg
 
80 bakhjulshästar :va
Vart har du läst om det? Tycker det låter lite väl mycket men visst kanske inte omöjligt om man gör mer vid motorn typ trimkamm,portning osv.
Nån hade bänkat sin hoj orginal eller med Akra burk och hade ca 58 hk på bakhjulet om jag inte minns fel.

Det finns en galen fransman som byggt om sin 690 rätt rejält med annat sprut som har dubbla injektorer osv. Han tror jag snackade om bortåt 90 i motorn.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top