KTM 690 Smc 2008

En fråga till er alla som har köpt nya 690 Smc 09.or.
Jag har köpt mig en men blev lite paff få man inte fick med ngt verktygskit eller skjutspinnar. Är det så på denna modellen eller tror ni försäljaren har missat att skicka med detta?
Sur jag blev när jag skulle byta plast och hade inte rätt bits hemma...:huvet

:va Måste heltklart vara så att han har glömt ge dig dem. Ska både följa med skjutspinnar, skjutshantag, verktygsväska och en plastbit med en röd reflex om du inte har den på monterad redan(inget att ha ,men endå) Ta och ring handlaren i morrn så löser det sig nog
 
:va Måste heltklart vara så att han har glömt ge dig dem. Ska både följa med skjutspinnar, skjutshantag, verktygsväska och en plastbit med en röd reflex om du inte har den på monterad redan(inget att ha ,men endå) Ta och ring handlaren i morrn så löser det sig nog

Okej, tack så mycket.. Ringer han imorgon och kollar om det går att få. Tack för hjälpen och snabba svar..
 
Vad kör ni på för däck på era smc? Någon som har tips på däck med bra grepp men som ändå kanske räcker lite mer än orginalet gjorde.
Har inte kört speciellt många mil med min och nu börjar däcket bli ganska slitet.
Funderar på bridgestone bt016, något att ha?
 
Vad kör ni på för däck på era smc? Någon som har tips på däck med bra grepp men som ändå kanske räcker lite mer än orginalet gjorde.
Har inte kört speciellt många mil med min och nu börjar däcket bli ganska slitet.
Funderar på bridgestone bt016, något att ha?

Tycker orginaldäcket har skött sig med bravur Dragon supercorsa pro.
Men håller tyvärr inte så länge.
Blir nytt däck i veckan o då ska jag testa Mitchelin pilot power 2 CT.
Verkar vara ett schysst kompromis däck för gata och banåka på amatör nivå.
Mjukt på sidorna och hårdare på mitten.
 
Vad kör ni på för däck på era smc? Någon som har tips på däck med bra grepp men som ändå kanske räcker lite mer än orginalet gjorde.
Har inte kört speciellt många mil med min och nu börjar däcket bli ganska slitet.
Funderar på bridgestone bt016, något att ha?

I en mc-tidning så testade dom däck.
Vinnaren blev DUNLOP ROADSMART.
Sen kom det två som fick samma betyg: AVON VIPER SPORT å BRIDGESTONE BT-021.
 
Spärrkablarna på 1 & 2:an bortklippta.
Lite svår bild dock
 

Bifogat

  • 96.JPG
    96.JPG
    14.7 KB · Visningar: 180
Märkte du nån skillnad??

de e' inte så stor skillnad, prova själv, ganska enkelt, bara att dela på den kontakten du har på vänster sida, kör lite med den delad, den tar bort strypningen och neutral lampan, men den klarar du dig utan om du bara ska testa skillnaden.. sen bara att koppla ihop kontakten sen igen så har du inte gjort onödiga ingrepp i elsystemet, och du kan ändå få din egen uppfattning om hur stor skillnaden är...

Ut å prova vet jag....:rolleyes:
 
Märkte du nån skillnad??

Jag märkte skillnad iallafall.
Skillnaden jag märkte var ju gasresponsen främst 2:ans vx.
Förstår faktiskt inte varför denna spärr finns överhuvudtaget:confused:
Bara att fimpa, varför vilja ha den??
(Denna försvinner inte vid mappning)
 
Jag märkte skillnad iallafall.
Skillnaden jag märkte var ju gasresponsen främst 2:ans vx.
Förstår faktiskt inte varför denna spärr finns överhuvudtaget:confused:
Bara att fimpa, varför vilja ha den??
(Denna försvinner inte vid mappning)

Jag frågade en på KTM när jag var på mässan i Lillestrøm.
Han sa att den höga drevningen fram var pga bullernivån, och att troligen spärren var den samma. Men han visste inte att det var spärr på just den modellen. Jag vet inte hur spärren funkar än. Är det att man inte kan dra ut den på växlarna så lätt? (mindre effekt)

Bort ska den iaf fort som F, när jag får min :yoparty
 
Last edited:
Ikväll lämnar jag in hojen för om-mappning med TuneBoy. Nu får vi äntligen se vad det ger att mappa om en enstånka, sugmotor. Förväntar mig inga mirakel, men spännande likförbannat.

Steg 1 är att göra en map för helsystem + öppen luftburk.
Steg 2 är att riva av hela luftburken för att se om det gör stor skillnad, om så börjar vi titta på en lösning att köra utan luftburken = räkna på insugsrör, fixa lämpligt filter, montering av luftmätaren samt styra om vevhusvent.
Steg 3 är högkompskolv och/eller annan kam.

Nu blir det alltså bara steg 1 och ev steg 2 om vi hinner med.
Om jag tänker ha kvar hojen även nästa säsong kanske jag slår till på steg 3, annars blir det ngt nytt skoj att sätta tänderna i.
 
Ikväll lämnar jag in hojen för om-mappning med TuneBoy. Nu får vi äntligen se vad det ger att mappa om en enstånka, sugmotor. Förväntar mig inga mirakel, men spännande likförbannat.

Steg 1 är att göra en map för helsystem + öppen luftburk.
Steg 2 är att riva av hela luftburken för att se om det gör stor skillnad, om så börjar vi titta på en lösning att köra utan luftburken = räkna på insugsrör, fixa lämpligt filter, montering av luftmätaren samt styra om vevhusvent.
Steg 3 är högkompskolv och/eller annan kam.

Nu blir det alltså bara steg 1 och ev steg 2 om vi hinner med.
Om jag tänker ha kvar hojen även nästa säsong kanske jag slår till på steg 3, annars blir det ngt nytt skoj att sätta tänderna i.

Ser fram emot och höra resultat!
Detta blir :yoparty
 
Ikväll lämnar jag in hojen för om-mappning med TuneBoy. Nu får vi äntligen se vad det ger att mappa om en enstånka, sugmotor. Förväntar mig inga mirakel, men spännande likförbannat.

Steg 1 är att göra en map för helsystem + öppen luftburk.
Steg 2 är att riva av hela luftburken för att se om det gör stor skillnad, om så börjar vi titta på en lösning att köra utan luftburken = räkna på insugsrör, fixa lämpligt filter, montering av luftmätaren samt styra om vevhusvent.
Steg 3 är högkompskolv och/eller annan kam.

Nu blir det alltså bara steg 1 och ev steg 2 om vi hinner med.
Om jag tänker ha kvar hojen även nästa säsong kanske jag slår till på steg 3, annars blir det ngt nytt skoj att sätta tänderna i.

Om luftburken ser lika jävla illa ut som på min SM finns det en del att hämta i att göra ett avstämt rör. Öppen burk tror jag är bättre än ingen burk alls, då har du iaf ett litet "rör" före spjällhuset. Räkna lite och gör ett rör med K&N på blir mitt tips.
 
Tack för tipset Supermoto! Det är vad trimfirman tror på oxå. Enda straffet blir att få till luftmätaren som sitter i orginal-luftburken. Vet inte hur känsligt det där är, vill ju inte att insprutet ska få fel signaler...

Vi har "prel-bänkat" hojen med:
Delvis öppnat lock, med org-filter
Inget lock, med org-filter
Inget lock, inget filter

Snyggast effektkurva utan lock och filter, men ngr Nm mer med filtret isatt.
Delvis öppnat lock var "katastrof" :)

Dessutom som du säger så ser det ju för taskigt ut inne i burken. Sänkte ner en kamera o tog ngr bilder för att se hur det var ställt. Det är ett väldigt litet, avlångt hål närmast insugsmuffen. Sen ska ju luften ner från burken, 180 till insuget. Spontant känns det inte optimalt på ngt sätt. Men vi får väl se vad bänken visar med olika mods.
 
Tack för tipset Supermoto! Det är vad trimfirman tror på oxå. Enda straffet blir att få till luftmätaren som sitter i orginal-luftburken. Vet inte hur känsligt det där är, vill ju inte att insprutet ska få fel signaler...

Vi har "prel-bänkat" hojen med:
Delvis öppnat lock, med org-filter
Inget lock, med org-filter
Inget lock, inget filter

Snyggast effektkurva utan lock och filter, men ngr Nm mer med filtret isatt.
Delvis öppnat lock var "katastrof" :)

Dessutom som du säger så ser det ju för taskigt ut inne i burken. Sänkte ner en kamera o tog ngr bilder för att se hur det var ställt. Det är ett väldigt litet, avlångt hål närmast insugsmuffen. Sen ska ju luften ner från burken, 180 till insuget. Spontant känns det inte optimalt på ngt sätt. Men vi får väl se vad bänken visar med olika mods.
Med "luftmätaren" menar du tempsensorn va?! Någon luftmassemätare som i bilar finns väl inte!? Jag kan ha missat nåt.
Jag tänkte sätta sensorn med buntband eller liknande på röret och hoppas att den detekterar lite svalare luft för att få lite mer soppa.
Lite beroende på vilka formler du använder och var du vill ha kicken kommer röret bli cirkus 40cm. I min SM finns det gott om plats, vet inte hur det ser ut på era.
 

Bifogat

  • DSC00630_.JPG
    DSC00630_.JPG
    124.5 KB · Visningar: 186
Exakt, tempsensor ska det vara!

Har både mer effekt och vrid än vid förra bänkningsomgången, troligtvis eftersom hojen har gått lite längre nu. Kommer inte ihåg siffrorna nu men så här gick det på bänkningarna idag (kommer posta alla grafer när vi är klara):

Lock av, org-filter i = X Hk
Lock av, inget filter = X+1 Hk
Ingen luftburk alls = X+3 Hk (!!!)

Vi har alltså inte ens börjat med Tuneboy än, virdet gick upp ca 7 Nm när luftburken var borttagen!

Supermoto, vi kom fram till exakt samma sak som du, luftburken ska skickas!
Tack för bilden, klockren insperation!!!

Kul att se var vi landar, fortsättning följer...
 
Last edited:
3hk utan luftburk va ju grymt stor skillnad, på bakhjulet antar jag? Ska bli intressant att se vad den bromsar när du är färdig med den :)

Nån som vet om det finns en dyna som är snäppet mjukare att få tag i? Har provsuttit hojen på lelles men den kändes onödigt hård, 660:n kändes ju som en soffa i jämförelse.... :rolleyes:
 
Jag frågade en på KTM när jag var på mässan i Lillestrøm.
Han sa att den höga drevningen fram var pga bullernivån, och att troligen spärren var den samma. Men han visste inte att det var spärr på just den modellen. Jag vet inte hur spärren funkar än. Är det att man inte kan dra ut den på växlarna så lätt? (mindre effekt)

Bort ska den iaf fort som F, när jag får min :yoparty

Strypningen är till för att klara EUs bullerkrav, den klarar tydligen inte ljudkravet utan spärr.
Den har mao inget med motorn att göra, tvärt om det är en ren strypning.
 
Kan det bli tjall hos bilprovningen med bullret
annnars blir ju tråden oerhört intressant --- cubic

lite kul med allt moddande
var har du hållit till nånstans med bromsbänkadet
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top