KTM 690 Smc 2008

Ja har ändrat uppfattning nu, Öppna luftburken, den bler betydligt starkare i botten... ja prova sätta på polarens orginal å de va stor skillnad..
han tyckte me de gav stor skillnad.. fast han har ju enduron.. fråga herr moodmixer själv så får ni höra va han tyckte.. han sprang iväg å smygrunka upp ett hål i sin burk direkt.. :arsele



tredje växeln e' ju bara å gunga å gasa lite grann.. 4 får man gunga lite mer men de går å gasa upp den då me..

:yoparty

Du fuskar ju för fan! Sitter där med öppen luftburk och tror att du är cool haha! :tungan

Idag så märkte jag att precis när jag startar motorn så lyser FI lampan i en sekund och så slocknar den. Har läst i manualen men finns inget som stämmer in min på min beskrivning. :va
 
Last edited:
Du fuskar ju för fan! Sitter där med öppen luftburk och tror att du är cool haha! :tungan

Idag så märkte jag att precis när jag startar motorn så lyser FI lampan i en sekund och så slocknar den. Vad betyder det?


låter du varvräknaren gå upp och tillbaka innan du startar ?
 
Ja har ändrat uppfattning nu, Öppna luftburken, den bler betydligt starkare i botten... ja prova sätta på polarens orginal å de va stor skillnad..
han tyckte me de gav stor skillnad.. fast han har ju enduron.. fråga herr moodmixer själv så får ni höra va han tyckte.. han sprang iväg å smygrunka upp ett hål i sin burk direkt.. :arsele



tredje växeln e' ju bara å gunga å gasa lite grann.. 4 får man gunga lite mer men de går å gasa upp den då me..

:yoparty

Hur ser din burk ut nu?
 
Bara att åka till närmsta KTM service och lämna in den. Det är ett fel i programet som orsakar att den tänds. Det fixar dom lätt med att uppdatera programet. Polarn hade så på sin med.
 
Ja, du får montera turbo och ha kvar orginaldrevningen då.

Snarare en kompressor om man vill ha mer botten...
Frågade en kille ang detta, han trodde att 690 har en vassare kam än tex 660 som flyttar upp effekten i registret. Han rekommenderade att höja komp:et och porta toppen.

Men som Gelio sa, får väl dunka på avgassystemet och öppna luftburken o ta bort fullgas-strypningen innan man börja riva runt för mkt. Vill oxå gärna se en bild på en öppnad luftburk!!!
 
Snarare en kompressor om man vill ha mer botten...
Frågade en kille ang detta, han trodde att 690 har en vassare kam än tex 660 som flyttar upp effekten i registret. Han rekommenderade att höja komp:et och porta toppen.

Men som Gelio sa, får väl dunka på avgassystemet och öppna luftburken o ta bort fullgas-strypningen innan man börja riva runt för mkt. Vill oxå gärna se en bild på en öppnad luftburk!!!

Det vore intressant med en annan kam. Jag måste säga att jag är besviken på bottendraget i SMC'n. Testade en Enduro innan jag köpte min och jag upplevde att den var bättre. Det är väl tre kugg mer bak på den, fram vet jag inte.
 
Jobbigt att konstruktionen ser annorlunda ut på Duken. Tar jag bort insuget där bak tillsammans med "lådan" bakom filtret då?
 
Ser det ut sådär så verkar det ju vara ganska öppet redan, eller har du monterat bort nåt på bilden?

Jag har plockat bort "locket" som sitter ovanför filtret, bara för att titta hur mitt filter såg ut! Men det ska man väll knappast röra eftersom ofiltrerad luft kommer in i motorn. Det är väll innan filtret man ska rensa, dvs insuget och resten av boxen bakom filtret.
 
Snarare en kompressor om man vill ha mer botten...
Frågade en kille ang detta, han trodde att 690 har en vassare kam än tex 660 som flyttar upp effekten i registret. Han rekommenderade att höja komp:et och porta toppen.

Men som Gelio sa, får väl dunka på avgassystemet och öppna luftburken o ta bort fullgas-strypningen innan man börja riva runt för mkt. Vill oxå gärna se en bild på en öppnad luftburk!!!

Finns det vassare kam till våra 690 ?

Selin: Har du fått på helsystem än ? och hur upplevde du hojen efter det?

Även ni andra som monterat helsystem,värt pengarna eller det mesta sitter i sliponet ?
 
Last edited:
Selin: har för mig att enduron även har en kugg mindre fram, men vågar inte ta gift på det. Problemet för mig med att dreva om är att jag inte vill ha en mer hysterisk 1:a o 2:a. Tycker att utväxlingen är ok orginal.

Mkt bra bild du hittade, det kallar jag öppen luftburk :tummenupp
Förstår dock att den går snålt om man öppnar så där jäkla mkt. Lite jobbigt för jag surrade med en KTM-mek, dem har bara en "Akra-map" that´s it.
Ska man göra en custom map, så vet inte jag vem man ska vända sig till eller hur mkt det kostar.

Tror inte det finns ngr andra kammar till 690, har inte hittat ngn.

Pratade med en kille här på forumet igår som har helsystem, han tyckte att det blev bra skillnad i effekt, men i den här tråden verkar ju folk inte tycka det. Skriv gärna ni som har hängt på Akra:t!!!
Den lät som satan iaf, jag kommer nog köra med db-killern istoppad. Har alltid kört öppet på mina andra hojar, men det blir lite tröttsamt i längden. Dessutom suger det ju om man ligger i 100 o vrider på så det låter som åskan men man har inte effekten som backar upp ljudet :huvet
 

Om man läser vad han skriver så verkar han ju ha skapat en sorts power commander-box till SMC:n så att man kan köra med öppen burk och få ut 10 Nm mer vrid på låga varv. Inte illa!

Finns ju bilder på den inkopplade bxen också (man måste registrera sig för att se graferna). Oerhört intressant!

Men det måste ju bara vara en tidsfråga innan det kommer en sån box till SMC:n från någon professionell tuning-firma. Får man hoppas.
 
Om man läser vad han skriver så verkar han ju ha skapat en sorts power commander-box till SMC:n så att man kan köra med öppen burk och få ut 10 Nm mer vrid på låga varv. Inte illa!

Finns ju bilder på den inkopplade bxen också (man måste registrera sig för att se graferna). Oerhört intressant!

Men det måste ju bara vara en tidsfråga innan det kommer en sån box till SMC:n från någon professionell tuning-firma. Får man hoppas.

Om ja inte e helt fel på de, så tror ja de var några kurvor från dynojet som jonte visade mej häromdagen som såg rätt så trevliga ut.
 
Om ja inte e helt fel på de, så tror ja de var några kurvor från dynojet som jonte visade mej häromdagen som såg rätt så trevliga ut.

Jag var inne på DynoJets hemsida och de verkar snart ha en PCIII men bara till 690 SM. Kan Jonte ha en redan?
 
Selin: har för mig att enduron även har en kugg mindre fram, men vågar inte ta gift på det. Problemet för mig med att dreva om är att jag inte vill ha en mer hysterisk 1:a o 2:a. Tycker att utväxlingen är ok orginal.

Mkt bra bild du hittade, det kallar jag öppen luftburk :tummenupp
Förstår dock att den går snålt om man öppnar så där jäkla mkt. Lite jobbigt för jag surrade med en KTM-mek, dem har bara en "Akra-map" that´s it.
Ska man göra en custom map, så vet inte jag vem man ska vända sig till eller hur mkt det kostar.

Tror inte det finns ngr andra kammar till 690, har inte hittat ngn.

Pratade med en kille här på forumet igår som har helsystem, han tyckte att det blev bra skillnad i effekt, men i den här tråden verkar ju folk inte tycka det. Skriv gärna ni som har hängt på Akra:t!!!
Den lät som satan iaf, jag kommer nog köra med db-killern istoppad. Har alltid kört öppet på mina andra hojar, men det blir lite tröttsamt i längden. Dessutom suger det ju om man ligger i 100 o vrider på så det låter som åskan men man har inte effekten som backar upp ljudet :huvet

Fick lite instruktioner idag hur mycket man skulle såga upp burken.
På Jonte i Lödde,butiksbiträde som själv är ägare till 690 enduro hade sågat upp sin burk något.Tillsammans med akra slipon gav det ännu mera bottenvrid.

Japp det råder delade meningar och upplevelser ang slipon , helsystem , slipon med eller utan db-killern.
Nånstans i tråden hade nån delat sin upplevelse av test med 2 olika hojar.
1.a med helsystem , 2.a med bara slipon.Testat mot varandra och det var ingen större skillnad eller skillnad alls. Sen har några upplevt olika med slipon med eller ut db-killern bättre/sämre.

Verkstan jag fråga ang helsystem eller bara slipon så mena han på att det mesta sitter i sliponet och att byta till helsystem var inte direkt eller minimalt märkbart i förhållande vad rörstumpen oxå kostar.
Ändå intalar man sig själv att ett helsystem borde ge lite extra knuff.

På andra märken typ Husaberg osv brukar det vara märkbar skillnad med eftermarknads slipon eller rör.

Så upp med Era upplevelser,tester med helsystem , slipon. :yoparty

Själv kan jag inte bidra med något då jag än kör med orginal burken .
 
Last edited:
Jag var inne på DynoJets hemsida och de verkar snart ha en PCIII men bara till 690 SM. Kan Jonte ha en redan?

Han hade bara fått kurvorna via mail, men sa att det var på g. Så det kan ju vara mkt möjligt att de var en pc3 han snacka om. Ja hade ju tankarna mest på o skriva pappret på hojen hehe
 
Han hade bara fått kurvorna via mail, men sa att det var på g. Så det kan ju vara mkt möjligt att de var en pc3 han snacka om. Ja hade ju tankarna mest på o skriva pappret på hojen hehe

Kan du kolla med honom nästa gång så vore det ju toppen. Eftersom det rör sig om samma motor så kanske PCIII:an till SM:en funkar till SMC:n också.

Utan PC skulle jag inte öppna burken, enligt vad jag läst så är det värre än att köra med öppet system om man inte mappar om.

Ett annat alternativ vore ju om KTM släppte andra mappningar för justerad burk och filter. Man slutar ju aldrig att hoppas...
 
Jag kan kolla med honom när ja hämtar hojen på tors nästa v "hoppas" jag.
Om inte någon annan hinner kolla innan dess vill säga.
 
Back
Top