KTM 690 Smc 2008

Fortfarande samma problem. Har stängt av hojen två gånger och låtit den vila lite. Samma skit! Detta gäller typ alla växlar.

Fan va tråkigt.... Trist me ny hoj som börjar strula. Man undrar ju va de kan vara som e knasigt?? Visar den inget felmedelande då?
 
Här är lite tysk text ang strypningen.
Blir inte riktigt klok på tyskan och googles översättning är väl inte riktigt till fullo bra.
Nån här som kanske är bättre på tyska och kan förklara :va

Im normalen Fahrbetrieb ist die Drosselung des 2. und 3. Gangs außer Funktion.
Wenn allerdings bei einer Geschwindigkeit zwischen 45 und 60Km/h der Gasgriff voll aufgedreht wird, aktiviert sich die elektronische Drossel im 2. und 3. Gang und die Einspritzzeit der Düsen wird verkürzt, damit die Betriebsgeräusche EU- konform gesenkt werden.

Das bedeutet natürlich auch, dass nicht die mögliche volle Leistung zu Verfügung steht. Mit dem Gangsensor Sport steht Ihnen für Sport/ Wettbewerbszwecke nun die volle Leistung auch im 2. und 3. Gang zur Verfügung. Mit diesem Gangsensor ist auch ein ungeübter Schrauber in 15 Minuten Montagezeit in der Lage, die volle mögliche Beschleunigung zu erreichen. Mit Anbaueinleitung.

http://www.ktm-sommer.de/Seiten_08/f_tuning_start_08.html
 
Här är lite tysk text ang strypningen.
Blir inte riktigt klok på tyskan och googles översättning är väl inte riktigt till fullo bra.
Nån här som kanske är bättre på tyska och kan förklara :va

Im normalen Fahrbetrieb ist die Drosselung des 2. und 3. Gangs außer Funktion.
Wenn allerdings bei einer Geschwindigkeit zwischen 45 und 60Km/h der Gasgriff voll aufgedreht wird, aktiviert sich die elektronische Drossel im 2. und 3. Gang und die Einspritzzeit der Düsen wird verkürzt, damit die Betriebsgeräusche EU- konform gesenkt werden.

Das bedeutet natürlich auch, dass nicht die mögliche volle Leistung zu Verfügung steht. Mit dem Gangsensor Sport steht Ihnen für Sport/ Wettbewerbszwecke nun die volle Leistung auch im 2. und 3. Gang zur Verfügung. Mit diesem Gangsensor ist auch ein ungeübter Schrauber in 15 Minuten Montagezeit in der Lage, die volle mögliche Beschleunigung zu erreichen. Mit Anbaueinleitung.

http://www.ktm-sommer.de/Seiten_08/f_tuning_start_08.html

Babelfish säger:

In normal driving the throttling of the 2nd and 3rd course is except function. If however at a speed between 45 and 60Km/h the gas grasp is fully untwisted, activate yourself the electronic throttle in 2. and 3rd course and the duration of injection of the nozzles is shortened, so that the operating noises EUROPEAN UNION are conformal lowered. That means naturally also that the possible full achievement is not available. With the course sensor sport is to you for sport of competition purposes now the full achievement also in the 2nd and 3rd course at the disposal. With this course sensor also a ungeübter nut runner can in 15 minutes assembling time in the position be attained full possible acceleration. With cultivation introduction.

Ganska svårt att tyda, men jag fattar det som att dom monterar nåt?
 
Last edited:
Babelfish säger:

In normal driving the throttling of the 2nd and 3rd course is except function. If however at a speed between 45 and 60Km/h the gas grasp is fully untwisted, activate yourself the electronic throttle in 2. and 3rd course and the duration of injection of the nozzles is shortened, so that the operating noises EUROPEAN UNION are conformal lowered. That means naturally also that the possible full achievement is not available. With the course sensor sport is to you for sport of competition purposes now the full achievement also in the 2nd and 3rd course at the disposal. With this course sensor also a ungeübter nut runner can in 15 minutes assembling time in the position be attained full possible acceleration. With cultivation introduction.

Ganska svårt att tyda, men jag fattar det som att dom monterar nåt?
jepp det är en annan kännare de monterar men den gör samma sak som om du tar bort två sladdar, ej så insatt i sommers lilla kit, har läst på ktmforum.co.uk. Som det står i beskrivningen så får man ej full gas direkt om man ger full gas i hastigheter mellan 45-60 tog bort denna strypningen på min och jag märkte ju att den gav mer gas än tidigare såa tt när jag ville ha full gas så fick jag full gas....
 
jepp det är en annan kännare de monterar men den gör samma sak som om du tar bort två sladdar, ej så insatt i sommers lilla kit, har läst på ktmforum.co.uk. Som det står i beskrivningen så får man ej full gas direkt om man ger full gas i hastigheter mellan 45-60 tog bort denna strypningen på min och jag märkte ju att den gav mer gas än tidigare såa tt när jag ville ha full gas så fick jag full gas....

Vilka kablar var det du tog bort?
 
:)
Fortfarande samma problem. Har stängt av hojen två gånger och låtit den vila lite. Samma skit! Detta gäller typ alla växlar.

va fan kan det va samma som häde mej ja fick en ny hoj för dom hitta inget fel e det bara så när den e varm låt den stå över natten så går den bra på morgonen lr varva så mö det går på 1 ,2 ,3 ,4 sen släppte det på min gammla men så fort jag stängde av den lr stana vid ett röd ljus så blev den så här..

kan liknas med att få en handuk i insuget känns riktigt strypt ja hörde även skillnad på ljudet från dämp blev dovare.....

hör av dej så man får veta vad dom säger dej kan ju va nån jätte tabbe dom gjort så att dom inte hunnit testa motorn ordentligt på min hände det direkt efter 100mil serv
hoppas det löser sej :)
 
:)

va fan kan det va samma som häde mej ja fick en ny hoj för dom hitta inget fel e det bara så när den e varm låt den stå över natten så går den bra på morgonen lr varva så mö det går på 1 ,2 ,3 ,4 sen släppte det på min gammla men så fort jag stängde av den lr stana vid ett röd ljus så blev den så här..

kan liknas med att få en handuk i insuget känns riktigt strypt ja hörde även skillnad på ljudet från dämp blev dovare.....

hör av dej så man får veta vad dom säger dej kan ju va nån jätte tabbe dom gjort så att dom inte hunnit testa motorn ordentligt på min hände det direkt efter 100mil serv
hoppas det löser sej :)

EDIT: Problemet löst!
 
Last edited:
Fan vad sjukt!
Jo jag hörde skillnaden från dämparen jag med. Jag testade en gång att ge full gas, och då kändes det som att köra en moppe, så började den bluddra och samtidigt så blev ljudet mycket dovare och hojen "hostade sig fram".
Detta hände vid 110 rullade mil.

Inga felkoder?
 
Här är lite tysk text ang strypningen.
Blir inte riktigt klok på tyskan och googles översättning är väl inte riktigt till fullo bra.
Nån här som kanske är bättre på tyska och kan förklara :va

Im normalen Fahrbetrieb ist die Drosselung des 2. und 3. Gangs außer Funktion.
Wenn allerdings bei einer Geschwindigkeit zwischen 45 und 60Km/h der Gasgriff voll aufgedreht wird, aktiviert sich die elektronische Drossel im 2. und 3. Gang und die Einspritzzeit der Düsen wird verkürzt, damit die Betriebsgeräusche EU- konform gesenkt werden.

Das bedeutet natürlich auch, dass nicht die mögliche volle Leistung zu Verfügung steht. Mit dem Gangsensor Sport steht Ihnen für Sport/ Wettbewerbszwecke nun die volle Leistung auch im 2. und 3. Gang zur Verfügung. Mit diesem Gangsensor ist auch ein ungeübter Schrauber in 15 Minuten Montagezeit in der Lage, die volle mögliche Beschleunigung zu erreichen. Mit Anbaueinleitung.

http://www.ktm-sommer.de/Seiten_08/f_tuning_start_08.html

Jag bad min bror översätta.

Vid normal körning är andra och tredje växels strypning urkopplad. Däremot när hastigheten är mellan 45 och 60 och full gas ges aktiveras strypningen och insprutningstiden i insprutningmunstyckena förkortas så att oljud förhindras enligt EU-reglerna.

Detta betyder naturligtvis också att full effekt inte finns tillgänglig medan strypningen är aktiv. Med Gangsensor Sport kan ni dock för sport- och tävlingsändamål få tillgång till full effekt också vid körning på andra och tredje växeln. Monteras på 15 minuter till och med av en ovan mekaniker. Monteringsanvisning medföljer.
 
Fan vad sjukt!
Jo jag hörde skillnaden från dämparen jag med. Jag testade en gång att ge full gas, och då kändes det som att köra en moppe, så började den bluddra och samtidigt så blev ljudet mycket dovare och hojen "hostade sig fram".
Detta hände vid 110 rullade mil.

exakt samma som hände mej inga fel koder be dom ring johans mc götborg bara å hämta en ny men kolla när den e riktigt kall
 
Nu har ja nya planer på g för min härlighet, får tillbaka hojjen nästa vecka från verkstad efter en liten olycka ...
därför de inte kommit in fler fräcka bilder ni kan klaga på..
Har trixat lite till på baken på den nu,. får höra va ni hjärtevänner säger sen..
sist klaga ni ju bara ju..

Ingen som har lite schyssta bilder å dela med sig då?? ja delar nästa vecka när den kommer tillbaka till mig ...

Puss i Ljumsken
 
Jag bad min bror översätta.

Vid normal körning är andra och tredje växels strypning urkopplad. Däremot när hastigheten är mellan 45 och 60 och full gas ges aktiveras strypningen och insprutningstiden i insprutningmunstyckena förkortas så att oljud förhindras enligt EU-reglerna.

Detta betyder naturligtvis också att full effekt inte finns tillgänglig medan strypningen är aktiv. Med Gangsensor Sport kan ni dock för sport- och tävlingsändamål få tillgång till full effekt också vid körning på andra och tredje växeln. Monteras på 15 minuter till och med av en ovan mekaniker. Monteringsanvisning medföljer.

Måste säga att man knappt märker någon skillnad efter ha tagit bort strypningen, gjorde det idag. Drevade även ner en tagg fram från 16 till 15, ingen jätte skillnad där heller, går lite lättare upp på 3:an. Den går ju väldigt bra redan som orginal, nu skall bara systemet bytas och mappas om i nästa vecka, det kommer nog göra en större skillnad.

Grattis Ig76.....
Du kommer gilla den.... Nu efter drygt 90mil gillar jag den bara mer å mer, snart dax för service å helsystem:)
Har även fått till bakdelen till en något mer tillfredställande syn:tummenupp

Nu ser våra "bakar" likadana ut:yoparty Funkade grymt bra:tummenupp
 
Last edited:
Måste säga att man knappt märker någon skillnad efter ha tagit bort strypningen, gjorde det idag. Drevade även ner en tagg fram från 16 till 15, ingen jätte skillnad där heller, går lite lättare upp på 3:an. Den går ju väldigt bra redan som orginal, nu skall bara systemet bytas och mappas om i nästa vecka, det kommer nog göra en större skillnad.

Gött! håll oss uppdaterade på om helsystem gav en märkbar skillnad.

Ni andra som monterat slipon eller helsystem och mappat hojarna,hur upplevde ni hojen,märkbart?

Även bytat luftfilter?
Finns där nån modifieringar att göra på luftburken?

Allt är så nytt,tror med tiden att där kommer kanske mera info,modifieringar.
Måste ju finnas till 690 SM,samma motor. Inte hittat nåt med kammar,kolvar osv även om det är ett kostsammare steg.
 
Vilka kablar var det du tog bort?

tog bort Gul/grön och blå/Röd låter ljusgrön sitta kvar den é till neutralläget..
den sitter på vänster sida följ en av sladdarna från den svarta kåpan vid drevet, den med svart koppling är det...
 

Bifogat

  • strypningbild.JPG
    strypningbild.JPG
    24.4 KB · Visningar: 185
Måste säga att man knappt märker någon skillnad efter ha tagit bort strypningen, gjorde det idag. Drevade även ner en tagg fram från 16 till 15, ingen jätte skillnad där heller, går lite lättare upp på 3:an. Den går ju väldigt bra redan som orginal, nu skall bara systemet bytas och mappas om i nästa vecka, det kommer nog göra en större skillnad.

Åfan, på 660:n tyckte jag ett kugg ner i fram gav en klart piggare hoj. Hur mycket påverkades varvtalet vid landsvägskörning efter omdrevningen? Gör omdrevningen att hastighetsmätaren och trippmätaren visar fel på 690? Kommer faktiskt inte ihåg hur det var på 660:n men har för mig att den visade fel efter att man drevat om den.


Ska bli mycket intressant att höra om skillnaden med helsystem och mappning vs original :tummenupp
 
Kommer faktiskt inte ihåg hur det var på 660:n men har för mig att den visade fel efter att man drevat om den.
Rätta mig om jag har fel men sitter inte givaren på framhjulet på 660n så drevningen spelar inte s stor roll, tycker mig se en kabel till fram hjulet på 690n oxå.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top