KTM 690 Smc 2008

Skrivet av mig men saxat ifrån en annan tråd:

Kan säga såhär, änsålänge har jag bara kört den 10 mil. Det är mycket bättre botten vrid i den gamla 660:n som jag hade (iaf som jag kommer ihåg det). På 690 så kommer effekten senare när man kommit upp mot lite högre varv. Är dock inga problem att ta upp den på slangen (testade på 3:an).

Men, eftersom den fortfarande inte riktigt är inkörd så ska man kanske inte säga så mycket om effekten. Det känns helt klart att det finns massa lek och bus i hojen .

Andra saker som är till 690s fördel om man jämför med 660 är bromsarna och fjädringen! Fyfan vad mycket bättre bromsarna är!!! Fjädringen är hårdare fram och inte riktigt lika svampig som på 660. En annan mindre viktig sak är att den inte vibrerar någonting... (nästan). Det är nästan så man inte tror att man har köpt en motard utan en touringmaskin (den har faktiskt indikator för tank, helljus, temp, batteri(!) mm )


Var ute idag med en kompis som kör en 660 -06, såklart så bytte vi hojar för att testa skilladen mellan hojarna. 660:n är som många (inkl mig sjäv) skrivit är mer bottenstark än 690. Dock är 690 mera jämn i motorgången och går inte ryckigt ifall man kör på låga varv med hög växel. Kör man på för hög växel med lågt varv på en 660 så är den i princip okörbar då den bara hoppar och hostar.

Sittställningen upptäckte vi är annorlunda. Man sitter mera upprätt på 690 än vad man gör på 660.

Att slanga med 690 är absolut inga problem. Den som inte klarar det behöver gå grundkurs 1A i bakhjulskörning. Visst man får ta upp den på högre varv men det är ju bara att använda växlarna :).

Vill verkligen understryka det som redan står i mitt andra inlägg. Bromsarna är sjukt mycket bättre på 690.

Hoppas att det hjälper dig lite på vägen i valet av ny hoj

EDIT: lg76. Fyfan vad tråkligt att hojen har pajat! De får verkstaden bara ta och fixa! Hade hoppats att det skulle vara ett par 690 på Åland så man inte var den enda idoten som plockar ut en ny hoj på bana :näsblod


Har du gått och köpt dig en 690 Jonas? Nu blir jag avundsjuk kan jag lova..... Har Ragnar nått demoex som man kan testa?
 
Har bytt fråm 660 till 690 och hunnit köra ca 10 mil och kan bara säga att jag är grymt nöjd. Mycket mer följdsam i kurvorna och aldrig mer kicka!!
Angående provkörningen på lelles så provade jag den med akrat och när killen skulle visa vilket läge den stog på så visste han inte hur man fick bort sadeln så jag är tveksam till att den skulle stå i "värsta" läget eller vara mappad, fast snart åker helsystemet på och då ska jag och Olof rejsa :tummenupp

Det kom fram någon annnan lirare som verkade kunna mycket om hojarna och sa att den var på "värsta" läget. Snubbarna i orangeatröjor visste ju knappt hur ett kösystem fungerade.
Det är manligt att kicka:cool:
 
Är det någon som med säkerhet vet om det sitter strypningar eller ej på 1:an och 2:ans växel? Lyckades inte hitta något slutgiltigt svar...och eftersom jag har tummen mitt i handen så tänker jag inte kolla på hojen :)
 
Har du gått och köpt dig en 690 Jonas? Nu blir jag avundsjuk kan jag lova..... Har Ragnar nått demoex som man kan testa?

Jo :) var ju tvungen att ha en hoj eftersom jag ska på motardläger på Åland idag :crash. Kom ner till Uppsala och kör med oss så ska du få prova den.

Sist jag kollade med Ragnar så hade han inga demoex. Men det lät på honom som att det skulle komma in ett gäng hojar snart då proppen på KTM-fabriken hade lossnat.
 
Är det någon som med säkerhet vet om det sitter strypningar eller ej på 1:an och 2:ans växel? Lyckades inte hitta något slutgiltigt svar...och eftersom jag har tummen mitt i handen så tänker jag inte kolla på hojen :)

Även jag är intresserad av detta. Hojen är ju fan stendöd under 4000 varv.
 
Även jag är intresserad av detta. Hojen är ju fan stendöd under 4000 varv.

Reagerade på det när jag provkörde hojen. Händer ju ingenting innan man passerar 5000 varv. Då knuffar det på bra men det roliga tar ju slut redan vid 8000 varv då nålen går in på det röda. :confused:

\Masonit
 
Reagerade på det när jag provkörde hojen. Händer ju ingenting innan man passerar 5000 varv. Då knuffar det på bra men det roliga tar ju slut redan vid 8000 varv då nålen går in på det röda. :confused:

\Masonit

Finns det inga andra knep att få den att knuffa till tidigare? Helsystem,mappning?

Än tycks det inte finnas trimkit till 690 ?

Hur skrämmer de upp 690 SM motorerna för motardtävlingar osv?

http://www.ktm-faber.de/KTMWeb/News.aspx


http://www.ktm-faber.de/KTMWeb/catalog.aspx?cat=6eb9dbea-0840-46b4-b98a-3890de08e4b9
 
tyckte dem sa till mig när jag hämtade den att strypningen sitter i 2an o 3sn växel på låga varv , men vågar inte svära på det ..

kört 30 mil sen i onsdags och piskade den i häckeberga igår .. jag är helt förälskad !! :) den hojen är kanon .. sitter faktiskt mycket bra på den !!

enda som är lite drygt är när man ska kolla i backspeglarna då dom vibrerar rätt bra :) ... men annars en riktigt jävla kul hoj :)
 
tyckte dem sa till mig när jag hämtade den att strypningen sitter i 2an o 3sn växel på låga varv , men vågar inte svära på det ..

kört 30 mil sen i onsdags och piskade den i häckeberga igår .. jag är helt förälskad !! :) den hojen är kanon .. sitter faktiskt mycket bra på den !!

enda som är lite drygt är när man ska kolla i backspeglarna då dom vibrerar rätt bra :) ... men annars en riktigt jävla kul hoj :)


Och jag som tycker det är så himla skönt att speglarna knappt vibrerar, jämfört med 660 alltså :)
 
Tänkte dela med mig en bild, det är ju lite dåligt med det.
 

Bifogat

  • DSC00236cd.jpg
    DSC00236cd.jpg
    187.8 KB · Visningar: 376
Tack för responsen! Lägger ut ett par till då. Har inte fått dekalerna till kylarvingarna än, verkar som det mesta av allt lull-lull till 690 är försenat av KTM. Kommer inte att få mitt främre rör förrens i Juni. Surt.
 

Bifogat

  • DSC00235.JPG
    DSC00235.JPG
    189 KB · Visningar: 252
  • DSC00237.JPG
    DSC00237.JPG
    174.5 KB · Visningar: 277
  • DSC00238.JPG
    DSC00238.JPG
    168.8 KB · Visningar: 233
Satan va läcker!!

Det är bara förnamnet! :) Fan vad läcker den är! Jag gjorde den till min skrivbordsbakgrund, man kan titta länge på den skönheten.

Det gör dessutom mitt hojval ännu svårare.., jag står nämligen och velar mellan 690 SMC och 990 SM. Jag skulle ju vilja kunna göra lite längre turer på helger och så men 100 mil på en helg med SMC'n är lite overkill kanske. Men den är så satans fin och rolig att köra!! I-landsproblem kallas det..:)

Ja ja iallafall, ni som har SMC'n jag avundas er! :gnissla
 
Back
Top