KTM 690 Smc 2008

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Ingen mappning än verkar det som.

Snygga lock KarlzZ! Om jag inte skulle trimma hade jag köpt direkt!
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Går lite grann i tankarna om att byta från min smc till en 625 sxc/smc -04, har på något sätt fastnat för den. Skulle nog ha lite bättre samvete om man tar ut den i skogen och skitar ner den och vurpar o har sig:D;)

Samtidigt så finns det ju lite grejor som jag skulle vilja göra på min 690 (inga jätteprojekt precis, men ändå) samtidigt som jag har blivigt väldigt fäst vid den.

Ni som har tagit bort bakskärmen, hur har ni löst det med skyltbelysningen, eller kör ni utan skyltbelysning?
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Det har faktiskt inte hänt ngt på trimfronten iom att man inte kan mappa om den än... Fattar inte vad problemet är, jag ju kontaktat både Tuneboy och DynoJet som har en version på G, men dem verkar inte komma i mål, suck!

Krillan, jag tog bort min skyltbelysning helt...
 

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Ort
Höör
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
ja sket me i skyltbelysning.... kör ju inte lagligt för 5 öre ändå när man busar å har sig på gatorna så skyltbelysningen e' de minsta problemet...
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
ja sket me i skyltbelysning.... kör ju inte lagligt för 5 öre ändå när man busar å har sig på gatorna så skyltbelysningen e' de minsta problemet...

Med tanke på att jag fick 1500 riksdaler i böter för denna skyltplaceringen:crash :3freak : http://www.sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=73364 så är jag lite kluven hur jag skall göra. Verkar rätt bökigt att placera skyltbelysningen på ett bra sätt på 690:in. Men som sagt, känns ju mer eller mindre som det minsta problemet.

Men var det du, Cubic, som pratade om att skära ut en del av det röda glaset och placera en liten bit av plexiglas där ist som skulle kunna fungera som skyltbelysning? Kanske kan vara ett alternativ annars;)
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Det har faktiskt inte hänt ngt på trimfronten iom att man inte kan mappa om den än... Fattar inte vad problemet är, jag ju kontaktat både Tuneboy och DynoJet som har en version på G, men dem verkar inte komma i mål, suck!

Krillan, jag tog bort min skyltbelysning helt...

Kanske en lösning?


http://cgi.ebay.de/POWER-JET-CHIP-E...39:1|66:2|65:12|240:1318&_trksid=p3286.c0.m14


http://cgi.ebay.com/ebaymotors/KTM-...m14QQhashZitem320302323307QQitemZ320302323307
 

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Ort
Höör
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
Ja gillar den vit.. It's nice...


Ingen annan som målat å lekt me sin.. de va nån här som skulle göra de ju.. upp me bilder på era hojjar nu pojkar...
 

Bifogat

  • Lördagsbus (60 of 253)-2 [Skrivbordsupplösning].jpg
    Lördagsbus (60 of 253)-2 [Skrivbordsupplösning].jpg
    218.5 KB · Visningar: 262
  • Lördagsbus (58 of 253) [Skrivbordsupplösning].jpg
    Lördagsbus (58 of 253) [Skrivbordsupplösning].jpg
    98.1 KB · Visningar: 256

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
drufus: Din är väldigt vacker i vit asså.. Jag var inne på köra jas färgen men vi lyckades hitta en färg som är nästan som nya lambon reventon. Jag ska få mina saker i dagarna och när ja dragit ihop skiten slänger ja upp bilderna :)
 

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Nytt försök
Hoj
två hjul
Jag var hos www.sodermontage.se och monterade larm +gps och xenon
det blev riktigt bra dom fixade så att det gick att låsa sadeln
och sen märkte jag hojen på +40 ställen med reg-nummer med märkpistol
så man får behålla den
nån som vet vad extra fälgar kostar ? för vinterdäck kanske
och är det nån som vet nån snäll handlare med akra till salu ?
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Krillan: Ja jag klurade på att modda baklampeglaset som du skrev, då borde det inte bli gnäll när flänsman vill kika lite. Kanske lite reflextejp längst ner på skylten för att vara helt laglig...
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Jag var hos www.sodermontage.se och monterade larm +gps och xenon
det blev riktigt bra dom fixade så att det gick att låsa sadeln
och sen märkte jag hojen på +40 ställen med reg-nummer med märkpistol
så man får behålla den
nån som vet vad extra fälgar kostar ? för vinterdäck kanske
och är det nån som vet nån snäll handlare med akra till salu ?

Xenon på ktm'n?

Blev det snyggt och bra? Lätt att skifta tillbaka till orginal vid tex framtida besiktning eller andra överaskningar :va

Fälgar: Japp man kan köpa ett set nya EXC fälgar för strax över 5000 kr,dock krävs det lite meck om du vill få på offroadfälgar på 690 smc.
 
Last edited:

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Nytt försök
Hoj
två hjul
Jag skall ta och lägga upp en bild på lyset före-efter om det går
Men det ar en grym skillnad det är en ljusbild som man ser
lite orolig för vibrationerna
bara att byta lampa och stoppa i original sladden så sänker sig mörkret
lagom till besiktningen mer lyse, mindre ström, mindre värme,
lite mer pengar typ +1500 eller nåt
 

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Lite sugen blir man allt!

Alltid varit kluven mellan enduro/smc men gillat utseendet bättre på smc trots att det bara är hjulen som gör det.
Men sen känns det som man skulle ha mer allsidig användning av enduor modellen.
690 R är då inte alls helt fel.

http://www.fastbikes.se/index.php?o...690-enduro-r-09&catid=40:provkoert&Itemid=132

Är lite inne på det tänkandet oxå...Skulle va najs att ha en hoj som man kan piska grusvägar med och lite annat roligt...Ska ju inte köra Vm kom ja på så de ska nog kunna gå med en 690 :p Man får ju lite tid nu över vintern att fundera på om man ska byta till en enduro variant. Jag drar mig för att ha 2 hojar för de tar för mycke tid med allt mekande och tvättande.. Sen ska man ha en ktm unge inom 14 dagar =))
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Är lite inne på det tänkandet oxå...Skulle va najs att ha en hoj som man kan piska grusvägar med och lite annat roligt...Ska ju inte köra Vm kom ja på så de ska nog kunna gå med en 690 :p Man får ju lite tid nu över vintern att fundera på om man ska byta till en enduro variant. Jag drar mig för att ha 2 hojar för de tar för mycke tid med allt mekande och tvättande.. Sen ska man ha en ktm unge inom 14 dagar =))

Japp och det verkar lättare att bygga om en enduro till motard än tvärt om.
Forskat lite i bygga om smc o få på excel fälgar men det för med dej lite pyssel.
Ingen ryckutjämning,flytta in kylaren/fäste,enduro skärm,distanser osv.
 

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Ort
Höör
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
Japp och det verkar lättare att bygga om en enduro till motard än tvärt om.
Forskat lite i bygga om smc o få på excel fälgar men det för med dej lite pyssel.
Ingen ryckutjämning,flytta in kylaren/fäste,enduro skärm,distanser osv.

varför flytta in kylaren??
e' de inte samma hoj elle???
ja tror inte de e' så jävla mycke meck å bygga om.. de e' väl svarva distanser som e' de meckigaste...

mitt problem e' att ja inte har stålar å köpa fälgar
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
varför flytta in kylaren??
e' de inte samma hoj elle???
ja tror inte de e' så jävla mycke meck å bygga om.. de e' väl svarva distanser som e' de meckigaste...

mitt problem e' att ja inte har stålar å köpa fälgar

Jo tyvärr verkade så,hört med en mc firma som kitat en smc med excel fälgar.
Pratat med dem per tel.Dock hade dom bara kitat en hoj och inte tagit fram nån fler kit.
Skiljer ju lite på gafflarna fram vart hjulen fästes,verka som smc skärmen skulle ta emot det större hjulet och bekövs därför enduroskärm samt lite justering av kylaren.
De fick även göra nån distanser till drevet och tyckte han nämde även bromsskivorna. Och nåt om 320 mm bromsskiva.

Nästa problem om man väljer excel fälgar så är där tydligen ingen ryckutjämnare på dessa,det sliter mer då på motor,kedja tydligen.

När jag prata med en av killarna hos Jontes så var det tydligen omöjligt :D
Tror jag ska ta och höra igen med nån annan av dem.
Lämpligast tror jag vore 690 E fälgarna,där är ju ryckutjämnare.
Dock hur det blir med skärm,kylare osv kan jag inte svara på men det lär bli samma dilema.
Sen ska man få nån till att svarva distanser och säkert endel att räkna på det för att få det att stämma till.

Vet du vad fälgarna kostar? går väl på en 10 loppor. Ja tyvärr är det "lite" pengar men samtidigt får man 2 hojar av 1 :)

Firman som kitat med excel fälgar.

Ride i Umeå AB

www.ride.se
 

mj00dmixer

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
2008 KTM 690 Enduro
där é längre gaffel på SMC än Enduro pga annars hade SMC´n vart hög som en fiddy... så att flytta kylaren tror jag inte på.. en skärm behöver man kanske men det är ju ingen större kostnad. och fäljarna som passar är de till Enduro,men fram passar ej rakt av vad jag har förstått
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
där é längre gaffel på SMC än Enduro pga annars hade SMC´n vart hög som en fiddy... så att flytta kylaren tror jag inte på.. en skärm behöver man kanske men det är ju ingen större kostnad. och fäljarna som passar är de till Enduro,men fram passar ej rakt av vad jag har förstått

Ah där ser man,tackar för infon. Ja lättast vore att ha 2 hojar brevid varandra och mäta,kolla,jämföra hur man ska göra osv.
Lite lurt bara för killen på Ride AB som jag prata med nämde att kylarfästena får fixas till och flyttas in något,så förstod jag det.
Aja får se hur det blir,om jag orkar ta tag i det hela.

Tror det vore lättare att kita en enduro med motarddäck (sett 2 st 690 E beg på blocket som var omkitade,tyvärr efter att jag köpt min)
Något sugen på nya 690 R men då skulle jag defenetivt vilja även ha möjligheten till motardfälgar på den.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top