KTM 690 Smc 2008

Trist om garantin är förbrukad fast den håller nog ett år till då garantin går ut, är den det tycker jag du ska serva själv. Köp olja och filter men du bör kolla upp det där läckaget.
Förresten, många smc:er drar mycket olja i början så glöm inte att hålla koll i glasrutan.
 
Kan också intyga att olja förbrukas. Vet dock inte hur mycket bara att nivån sjönk. Sen kom vintern och jag bytte olja som vanligt och fyllde upp till rätt nivå. Men jag har aldrig sett några droppar olja under motorn. Den helt tät, än så länge.

På tal om garanti måste jag också upplysa om att den förlängda garanti (1 el 2 år) som finns att köpa till måste anmälas minst 1 månad före ordinarie garantis utgång för att hinnas med i papperskvarnen. Så sades det i alla fall när jag ville förlänga min garanti
 
Lyckades få en akuttid hos en auktoriserad KTM firma i gbg (Johans MC) som fixade den så kallade "1:a servicen" så garantin fortlöper (2år på dessa 690's). Oljedroppet berodde på att tidigare ägare hade låtit någon flummig mekare montera ett drev fram som ej var anpassat för KTM :huvet. Nu är ett ktm 15 kuggs original drev monterat och problemet med oljedropparna fixat! Tack för snabba svar Bennyfax och Loadmaster. :tummenupp
 
Hej, någon som vet om man kan köpa kåpan (den främre med smc märket på) i vitt. Har letat som en galning, men den finns bara i orange o svart. Såg denna bild på nätet o tyckte det var riktigt snyggt. Tips?2csgkti.jpg
 
Hej, någon som vet om man kan köpa kåpan (den främre med smc märket på) i vitt. Har letat som en galning, men den finns bara i orange o svart. Såg denna bild på nätet o tyckte det var riktigt snyggt. Tips?View attachment 363202

Det fanns en tidigare ägare av SMC på den här tråden som satte vit plastfilm över de kåporna. Det skulle tydligen vara någon slags gjuten plastfilm som var lättare att sträcka över kåpan. Man kan också använda en hårtork att värma plastfilmen allt eftersom man monterar den. Då går det lättare att sträcka filmen.
 
Cool, köpte några vita ark på en hojfirma (typ sådana som endurohojar skriver nr på).
Helt omöjligt att få det bra och göra snygga snitt :( Funderar på att köpa 2 svarta nya kåpor o lämna in för lackning. Tips på var man gör det i gbg.

Annan fråga, någon som vet var man hittar ett lock till luftburken liknande denna?
76506102000.jpg
 
Cool, köpte några vita ark på en hojfirma (typ sådana som endurohojar skriver nr på).
Helt omöjligt att få det bra och göra snygga snitt :( Funderar på att köpa 2 svarta nya kåpor o lämna in för lackning. Tips på var man gör det i gbg.

Annan fråga, någon som vet var man hittar ett lock till luftburken liknande denna?
View attachment 363250


Jag hade ett extra filterlock som låg, så jag kapade upp det ena så KN filtret fick andas fullt. Nu har jag inte några bilder men du förstår nog hur jag menade!
 
Yep har också ett "kapat filterlock" så bara ramen är kvar och håller kn filtret på plats.
Dock kommer det in vatten vid tvätt och skulle vara smidigt med någon schysst lösning. Bilden verkar vara från ett evo 1 kit. Skulle vilja få tag i det locket bara!

Provade idag att montera db killen på Acra dämparen...den blev märkbart tystare. Kan man köra vidare på standard acra map eller hur gör ni. Tyckte den tvekade lite på gasen ibland...
 
Yep har också ett "kapat filterlock" så bara ramen är kvar och håller kn filtret på plats.
Dock kommer det in vatten vid tvätt och skulle vara smidigt med någon schysst lösning. Bilden verkar vara från ett evo 1 kit. Skulle vilja få tag i det locket bara!

Provade idag att montera db killen på Acra dämparen...den blev märkbart tystare. Kan man köra vidare på standard acra map eller hur gör ni. Tyckte den tvekade lite på gasen ibland...

Visst kanske lite tvekan men skönt att köra med db killer, blir bara jobbigt i längden + så mkt skillnad blir det inte tycker jag. Lägg över nåt som skyddar just vid tvätt tar ju inte många sek att ta bort sadeln! :)
 
Kopplings problem KTM 690 -09

Slavcylinder koppling KTM 690 -09

Någon mer än ja som har haft problem med att kopplingen försvinner och att hydraloljan försvinner i behållaren på styret :va
Har läst en del på nätet och det verkar som att slavcylindrarna till kopplingen är kass på dessa motorer.

Hydralojan som är kvar i systemet är också kraftigt nedsmutsad och svart ej röd längre. Och vart tar den oljan vägen som ej är kvar i systemet :confused:
Kan man bara skruva bort slavcylindern å kolla utan att ställa till något? Vill kolla om det är tätningarna i slavcylindern som läcker och om oljan hamnat mellan blocket och slavcylindern, eller kan den komma in i motorn :confused:

Om det bara är och byta slavcylinder skall man köpa orginal eller eftermarknads verkar finnas en hel del att välja mellan, eller skall man bara byta/fylla på hydraloljan och köra vidare

Hur har ni gjort? Tacksam för all hjälp ja kan få

Fredrik
 
Slavcylinder koppling KTM 690 -09

Hur har ni gjort? Tacksam för all hjälp ja kan få

Fredrik

Nej ingen olja kommer in i motorn utan kopplingscylindern nere vid motorn trycker bara på en kula som i cylindern & som i sin tur trycker på pinnen som går in i motorn så läckage har antingen varit nere vid cylinder tunna o-ring eller mellan behållaren & cylindern ingen annanstans försvinner oljan.
 
Är det nödvändigt att spänna kedjan om man byter framdrevet från original 16 tänder till 15?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top