KTM 690 Smc 2008

Finns 690'ns framskärm att köpa i helt svart utförande? Jag har för mig att jag sett bilder på google där skärmen är helsvart, men de flesta verkar vara oranga i mitten under framlyktan.

Jag skulle vilja ha tag på en helsvart, så tips emottages tacksamt!

Jag köpte ny plast till min SMC -10 på Lelles, och nog tusan va framskärmen helsvart ... Något orange är jag säker på att det inte är i alla fall.
 
Jag köpte ny plast till min SMC -10 på Lelles, och nog tusan va framskärmen helsvart ... Något orange är jag säker på att det inte är i alla fall.

Låter ypperligt!
Det kanske är något som kommit nu, minns att jag kollade på Karlströms i somras, då var de orangea i mitten. Eller så hade dom helt enkelt inte den varianten där!

Ska slänga på framlykta från en 530 exc och tillhörande motardskärm på min Husqvarna SMR 510, och vill ha en helsvart då.

Ska kolla med Lelles, tackar!
 
Ingen som testat och sätta dit något annat öppet luftfilter än evo 2 kittet.
Har Akrapovic helsystem och 15/45 drevning. dock inte test kört sen headersen kommit.

Var ute och testa 690 smc igår. Den känns fortsarande lite tam.
Har ej varit och lagt in ny map, men när jag köpte hojen var den org förutom akra slipon och bytat map enligt förra ägaren. Behövde koppla upp den på bakhjulet. (har aldrig kopplat upp den hoj någonsin och har haft både sporthoj och motarder tidigare.) Dock var bara test rundan typ 2-3 km lång.

Jag har derevat om och monterat akra headers.
innna våren kommer jag göra något med luft burken ( dock inte säker på vilken mod som ska göras ännu) och lägga in ny map.

Vad har ni gjort med era för att få bra tryck i dem.

Tidigare motarder jag ägt.
Ktm 660 smc -04 med hel akra och dna filter och diverse mods.
Aprilia sxv med silmoto system och kn filter( behövdes ej mer då den gick sjukt bra)

Är fullt medveten om att 690 smc inte går att jämföra rakt av med sxv då de inte lirar i samma liga.
Men vill ju ha så bra tryck i 690 så möjligt utan att behöva lägga ner en förmögenhet på den.
 
Var ute och testa 690 smc igår. Den känns fortsarande lite tam.
Har ej varit och lagt in ny map, men när jag köpte hojen var den org förutom akra slipon och bytat map enligt förra ägaren.

Vad har ni gjort med era för att få bra tryck i dem.

Tidigare motarder jag ägt.
Ktm 660 smc -04 med hel akra och dna filter och diverse mods.
Aprilia sxv med silmoto system och kn filter( behövdes ej mer då den gick sjukt bra)

Är fullt medveten om att 690 smc inte går att jämföra rakt av med sxv då de inte lirar i samma liga.
Men vill ju ha så bra tryck i 690 så möjligt utan att behöva lägga ner en förmögenhet på den.

nu kör jag inte smc men r enduron har ju samma motor ,
slipon med mappning och ktms/rallyraids skumfilter utan luftburkslock kör jag med , nöjd så.

kapade upp burken först och redan där var det skillnad .
 
Var ute och testa 690 smc igår. Den känns fortsarande lite tam.
Har ej varit och lagt in ny map, men när jag köpte hojen var den org förutom akra slipon och bytat map enligt förra ägaren. Behövde koppla upp den på bakhjulet. (har aldrig kopplat upp den hoj någonsin och har haft både sporthoj och motarder tidigare.) Dock var bara test rundan typ 2-3 km lång.

Jag har derevat om och monterat akra headers.
innna våren kommer jag göra något med luft burken ( dock inte säker på vilken mod som ska göras ännu) och lägga in ny map.

Vad har ni gjort med era för att få bra tryck i dem.

Tidigare motarder jag ägt.
Ktm 660 smc -04 med hel akra och dna filter och diverse mods.
Aprilia sxv med silmoto system och kn filter( behövdes ej mer då den gick sjukt bra)

Är fullt medveten om att 690 smc inte går att jämföra rakt av med sxv då de inte lirar i samma liga.
Men vill ju ha så bra tryck i 690 så möjligt utan att behöva lägga ner en förmögenhet på den.
vilken växel behövde du koppla på?
 
vilken växel behövde du koppla på?

2 an 3 an.
Den var inte helt död på gas bara men ville inte riktigt upp.
Har haft diverse hojar tidigare gsxr 750-02, gsxr 1000-03, ktm 660-04 aprilia sxv 550-07
ktm superduke -07. Och jag har aldrig behövt koppla förr.
Ja ska ta strypningarana på växlarna också.
 
2 an 3 an.
Den var inte helt död på gas bara men ville inte riktigt upp.
Har haft diverse hojar tidigare gsxr 750-02, gsxr 1000-03, ktm 660-04 aprilia sxv 550-07
ktm superduke -07. Och jag har aldrig behövt koppla förr.
Ja ska ta strypningarana på växlarna också.

kapa snorkeln och skär upp slitsarna i luftburkslocket , gör större skillnad på låg/mellanvarv än den så kallade växelstrypningen på 2:an 3:an
 
:tummenupp

Tack för tipset....:tummenupp

Är ganska sugen på att plocka bort luftburken helt, typ evo 2 kittet, men utan kam bytet.
Då vad jag kan förstå tappar en del på låg och mellan registret men vinner på toppen efter 6000varv. Kam bytet är mest för ren banpiskning.

Frågan är om man kan lägga in evo 2 mappen även om man inte bytar kammen?
 
Jag hade oxå funderingar på att löda ihop en egen kabel först men fatta inte riktigt vart jag skulle få tag på kontakten som ska in i hojjen. Så jag beställde en komplett ist. 500:- är en ganska bra deal tyckte jag iaf, min ÅF vill ha 1500:- för en mappning :brinnerup så det lönar sig bara på det :) Jag pröva lägga in acramappen igår. Det funkade fint :tummenupp Ska snoka runt lite mer för at se vad man mer kan ha för nytta:)

Hur har de gått? Prövat att byta något mer mellan mapparna???
Känns som de lätt e värt pengarna.
Finns de något negativt med den eller e det exakt samma mappar som åf lägger in??
 
Hur har de gått? Prövat att byta något mer mellan mapparna???
Känns som de lätt e värt pengarna.
Finns de något negativt med den eller e det exakt samma mappar som åf lägger in??

Nej jag har inte bytt mapp ngt mer på min hoj. Men lagt in på en kompis båge. Japp det är samma mappar som åf har. Finns egna mappar oxå men ingen uppe till 690 så vitt jag vet. Det är lätt fixat att lägga in en färdig mapp. Tänk bara på att lägga in båda och följ noga instruktionerna på hemsidan. Klart på en pissekvart :)

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk
 
Jag kör med http://www.rally-raidproducts.co.uk/products/Foam_Air_Filter_Conversion_Kit
Är nog lite som du skrev där... tappar låg och mellan men kliver upp runt 6k rpm.
Osäker om jag låter det sitta kvar.

Blir sugen att ta bort hela burken och sätta dit en fin filterstrumpa istället :)

? tappar du bottendrag alltså , upplever tvärt om stor förbättring på låg mellanregister med samma filter som du har mot orginal även med öppnat lock .vad sitter på annars ?
 
? tappar du bottendrag alltså , upplever tvärt om stor förbättring på låg mellanregister med samma filter som du har mot orginal även med öppnat lock .vad sitter på annars ?

Akra och mappning är allt. Ska se över det där ordentligt i vår!
Är man känslig för ljud kan det vara lite störande med ekot i luftburken ;)
 
Var på mässan idag och kikade lite närmare på SMC R:en. Förutom alla orangea detaljer och de nya sidokåporna slog det mig att sadel var bredare. Eller rättare sagt den är plattare. Sadeln hade också två gummistöd på undersidan mot ramen. Kan nog behövas, jag har hört talas om spräckta sadlar, framför allt 690 Enduro.
Jag trodde också SMC:n skulle få den nya Duke-motorn med dubbla tändstift men så är det inte. Man kan lätt misstänka att en ny SMC inte dröjer allt för länge med denna nya motor, troligen med ett nytt chassie precis som Duke fick till i år.
 
Nya Duke 690 2012 är fruktansvärt ful jämfört med tidigare årsmodellerna.
Det förvånar min inte om dom med tiden förvanskligar även KTM 690 SMC / Enduro.
 
är helt grön när det gäller så här moderna hojar.
har en fråga angående dom tre körlägena som är
på kTm smc 690r.
hur fungerar det och hur byter man lägen?
 
dags för en storservice och tänkte byta kedja samtidigt, några tips om vad man ska ha?

funkar KTMs egna z-rings kedja eller är den för vek/passar inte?
 
Last edited:
är helt grön när det gäller så här moderna hojar.
har en fråga angående dom tre körlägena som är
på kTm smc 690r.
hur fungerar det och hur byter man lägen?

Under sadeln finns ett elektriskt vred med 10 olika lägen (0-9). Genom att ställa in vredet i olika positioner påverkas gasresponsen, dvs hur snabbt insprutningen ska reagera vid gaspådrag. Läge 1 är Soft där gasresponsen är mjuk, läge 2 är Advanced med fullt pådrag hela vägen och läge 3-9 är Standard något slags ej nödvändigt mellanläge. Lägen 0 kan användas vid tankning av bensin med dålig kvalitet.

Om du går in på KTM:s hemsida tror jag du kan ladda ner användarmanualen och läsa mer. Sidan 116 var det i min bok.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top