KTM 690 Smc 2008

Har du fått nåt datum när du kanske kan få den? "Mc:en då" ;)
Jag väntar nog tills lite in i Mars innan jag beställer.

09:orna kommer till Sverige i början/mitten av Mars.
Finns några handlare, där de annonserar 09:or med 1 veckas leveranstid:confused: De har haft dessa annonser sen i början av året???
Lite fult, de måste nog sälja deras 08:or som 09:or då, eller??

Jag har precis varit ute och fräst 3,5 mil med min SMC. :yoparty
Endurokittet som sitter på funkar finfint! En blandad mix utav skruv och skruvdubb ger helt ok grepp samtidigt som det fungerar för transportsträckorna.

Och ja, jag har vinter på riktigt utanför dörren men samtidigt har jag minst två månader innan jag kan byta hjul på hojen :(

09:orna kommer till Sverige i början/mitten av Mars.
Finns några handlare, där de annonserar 09:or med 1 veckas leveranstid:confused: De har haft dessa annonser sen i början av året???
Lite fult, de måste nog sälja deras 08:or som 09:or då, eller??

Jag vet inte riktigt hur dom menar med med en veckas leveranstid, men det är väl kanske när dom först kan komma till Sverige som det tar en vecka :gnissla

Såg att någon här väntade på en 09a. Grattis till det!

Men är det några skillnader mellan 08an och 09an?

//Magnus

Men sälj husbilen du har på bilden då. Det finns alltid nån tysk som vill ha micro & frys på sin hoj :)

Vad har ovanstående inlägg med denna tråden att göra?

Bästa är att nonchalera sådana inlägg som tex från vOLt.Då dör de ut av sej själv. Och killen gör sig icke hörd.
Troligen för lite uppmärksamhet från mor & far sen barna-åldern,ledsen för din skull :(

Last edited:
Jag har precis varit ute och fräst 3,5 mil med min SMC. :yoparty
Endurokittet som sitter på funkar finfint! En blandad mix utav skruv och skruvdubb ger helt ok grepp samtidigt som det fungerar för transportsträckorna.

Och ja, jag har vinter på riktigt utanför dörren men samtidigt har jag minst två månader innan jag kan byta hjul på hojen :(

Låter härligt........NÄ inte ett dugg avundsjuk :gnissla
Hur går det med dubbarna på asfalt transportsträckorna?
Jag skulle allt vara lite orolig ändå för halk vurpa.
Vad har du för kläder på dig och handskar ? Inte kallt?

Alla har vi våra egna smaker och meningar på ting å tang, så det är väl dumt att små "hacka" på varandra tycker jag då.

Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge (Hoppas ja) :D
Våren kommer snart jänter å pôjker, jippi :banana

Såg att någon här väntade på en 09a. Grattis till det!

Men är det några skillnader mellan 08an och 09an?

//Magnus

Tack för det.
Inga skillnader & prata om egentligen, lite barnsjukdomar som e fixade på 09:an.

Vad kör ni i för kläder när ni kör Era 690 motarder eller enduro?
Någon som lyckas bränna hål i byxorna på avgasröret? För mej att jag läst det här eller på soe.se.
Själv kör jag i skinnställ och inte haft några problem med det.
Men om man skulle köra med typ crossbyxor eller annat som det lätt bränns hål på.Finns ju carbonskydd för rören,vet ej om det bara passar Akrapovics helsystem.Jag tänker på det främre carbon avgasskyddet.
Hur skulle det vara att klä lite av röret med avgasbandage?
Varför görs det på endel hojar och vad har det för fördelar respektive nackdelar?

Vad kör ni i för kläder när ni kör Era 690 motarder eller enduro?
Någon som lyckas bränna hål i byxorna på avgasröret?

Jepp, jag har lyckats med det. Men dte berodde nog på när jag var ute i skogen med hojen och skulle få åbäket över en stock så råkade jag luta hojen lite olyckligt mot mina stackars byxor:D :crash

I övrigt så har jag inte varit i närheten av att bränna byxorna, men det har ju vartit på tal om titigare att avgasröret på 690:in käkar byxor:va

Lyckades bränna hål i brallorna redan 1:a dagen & ett antal ggr efter det.:huvet
Det kan ju iofs bero på att jag kör i ett par rätt så baggy enduro brallor men jag köper ju inga nya innan jag gjort ngt åt problemet...
Funkar avgasbandage bra?

Avgasbandage

BILTEMA
Avgasbandage
Tillverkat av starkt och flexibelt glasfibergarn.
För montering på grenrör, avgasrör och rör vid turboaggregat.
Ger minskad värmestrålning.
Rätt avgastemperatur förbättrar gasväxlingen och kan därmed gynna motorstyrkan.
Avgasbandaget lindas runt röret.
Ändarna låses fast med slangklämmor eller ståltråd.
Längd: 15 m.
Bredd: 52 mm.
Tjocklek: 1,6 mm.
Värmetålighet: 1100 °C, tillfälligt ända upp till 1700 °C.

OBS: Vissa sportflygplan får värme till kabinen från avgassystemet.
Genom att värmeisolera grenrören ökas temperaturen i ljuddämparna, vilket ger bättre kabinvärme.
BILTEMA 249 eller 299 kr.

Vet ej hur det ser ut den dagen man tar bort det,om det typ bränner i röret eller vad?
Vad tror ni annars om det? Verkar ju vara till fördel.

Bifogat

• 79-450_l.jpg
    79-450_l.jpg
    48.8 KB · Visningar: 97
Last edited:
köp o testa vet jag,får man bättre respons bloody marvolus köp jag vet att jag ska,trött på att köpa nya brallor hela tiden

Skruvdubbarna jag drog i bakdäcket nu sist verkar klara asfalten utan några problem. Fram verkar det räcka bra med härdad skruv då dom inte får i närheten så mycket stryk som de på bakdäcket.

Halk vurpa? Haha, blir ju bara lite mer spännande att fläska på!:yoparty

Kläder? Grunden är underställ utav god kvalitet, obs viktigt! Ordentliga FOX stövlar. Skoterbrallor från Reima i cordura. Allvädersjacka från IXS utav bättre modell. Helt basic vinterhandskar, barkbusters tar en hel del av vinden. Handtagsvärmare är beställda men funderar även på "handtagstermosar". Arai integral med pinlock och foggy. Antal lager mellan underställ och ytterplagg beror på antal minusgrader men fleece bygger bra med luft...

Låter härligt........NÄ inte ett dugg avundsjuk :gnissla
Hur går det med dubbarna på asfalt transportsträckorna?
Jag skulle allt vara lite orolig ändå för halk vurpa.
Vad har du för kläder på dig och handskar ? Inte kallt?

Det som är viktigt att det lyser rätt färg på skylten, asså vit.

Nyheter
GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

Back