KTM 690 SMC 2008 vs 2010

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Sitter och grunnar om jag ska sätta siktet på en KTM 690 SMC av 2008 eller 2010 årsmodell. Har däremot svårt att bestämma mig.

Uppgradering mellan dessa ska tydligen vara vattentät hastighetsmätare (vilket hojarna från 2008 också kunde få på garanti), slanglösa däck och fulare kåpor ;)

Frågan är då om alla 2008or har fått vattentäta hastighetsmätare och om slanglösa däck gör det värt att lägga mer pengar på samma motor.

Är det något mer som skiljer hojarna åt som jag har missat, fungerar slanglöst samt ekrar nuförtiden och vilken årsmodell tycker ni jag ska välja.

Förövrigt så har man kollat runt lite på blocket och prisskillnaden är lite udda emellan modellerna, finns en hel del 2008 med samma pris som en 2010 t.ex. Vad bör en 2008 med få mil ligga på egentligen?
 
Du har äntligen insett att motard är skiten alltså? :)
Vattentät hastighetsmätare, 750 mila serviceintervaller, slanglösa fälgar (!!) + andra små modifikationer. Värt varenda peng att lägga på en 10/11a enligt mig.
 
Du har äntligen insett att motard är skiten alltså? :)
Vattentät hastighetsmätare, 750 mila serviceintervaller, slanglösa fälgar (!!) + andra små modifikationer. Värt varenda peng att lägga på en 10/11a enligt mig.

Jorå nu ska det bli motard, tänkte köra sommaren ut och införskaffa en KTM 690 närmare vintern(om jag kan hålla mig). Blir nog en 2010a. Kanske hinner med att köra storbana eller TT innan dess.

Förresten, hur blev det med utrustning och försäkring när du övergick till motard?
 
Du har äntligen insett att motard är skiten alltså? :)
Vattentät hastighetsmätare, 750 mila serviceintervaller, slanglösa fälgar (!!) + andra små modifikationer. Värt varenda peng att lägga på en 10/11a enligt mig.

Ang hastighetsmätaren, det blir fukt i dom oxå! Fick 2010:ans på min, men samma skiten det oxå.
 
Juste, sparar nog in en hel del där också. Har du nån åsikt om modellerna emellan, värt att lägga pengarna på en 2010?

Njaaee.. För att garantin ska gälla måste du serva varje år. Kör du då 500 mil på ett år med en 2010:a åker du på två servicear varje år. Dvs. två olje & filterbyten och en ventiljustering.

KTM ju inte gjort någon direkt uppdatering av motorn/oljevolymerna som gör att man skulle byta oljan mer sällan på den andra.
 
Njaaee.. För att garantin ska gälla måste du serva varje år. Kör du då 500 mil på ett år med en 2010:a åker du på två servicear varje år. Dvs. två olje & filterbyten och en ventiljustering.

KTM ju inte gjort någon direkt uppdatering av motorn/oljevolymerna som gör att man skulle byta oljan mer sällan på den andra.

Om garantin kräver en service varje år så bör jag väl fortfarande klara mig med endast en. Räknas inte 500/750mila servicen?

Förresten, krävs det verkstad på service för att garanti ska gälla?

EDIT: Är det inte bara olja + filter var 750 mil. Tillkommer inte ventil justering varannan service?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top