Ktm 690 sm, Ystad-Treriksröset. Funkar det?

Ktm:en

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2009
Hoj
09 Ktm exc
Hej!

Jag har sökt men utan vidare resultat och går nu ut med en ny tråd. Sparka på mig om det är fel. Men jag hittar inget.

Det är så att jag planerar en lång resa genom Sverige på två hjul. Från Ystad till Treriksröset och sen kanske åka hem via Norge. Vilket förs nu man börjar se hur långt det verkligen är när man får upp det på en karta. Riktigt spännande! Kommer inte att ske till sommaren utan om ett-två år. Detta är en resa som jag vill och ska genomföra minst en gång i livet. Så just nu ligger allt på bordet och man planerar som en tok. Och det är många tankar och funderingar som snurrar och hoppas med Er hjälp kunna veckla ut vissa frågetecken så min resa blir så rolig och upplevelserik som möjligt.

Hojen jag eventuellt tänkt göra resan med är då en Ktm 690 sm. Jag vet att det inte är den mest optimala hojen för att åka långt med tanke på att det är en supermotard. Men lite det som är grejen också att utföra resan på en sån. Med en viss påbyggnad.

Hur som haver. Ni som har en Ktm 690 sm. Hur är den hojen att åka längre sträckor med? Som jag räknat lite så hade jag tänkt åka ca tio mil per dag, +- fem mil. Vilket i säg inte är långt på små fina landsvägar. Tanken är att man inte bara ska tokgasa utan att se sig om,stanna och fika osv.

Men jag vet inte. Jag kanske tänker fel. Därför jag vänder mig till Er. Som kanske själva har gjort en sån resa.

Hur tror ni att hojen skulle klara en sån resa? Självklart kommer en ordentlig service att utföras innan avfärd och även under resans gång med oljebyte m.m.

Kom gärna med tips och ideér om stopp man kan göra utmed vägen och andra bra och "tänk-på" tips.

Jag är helt en rookie men jag ska utföra resan.

Jag har inte kört så långt med 690:n men 10 mil per dag borde inte vara några problem, det körde man lätt med 625:an. Jag personligen hade nog blivit rätt trött på det, 10 mil kör man ju på en timme så närmare 50 mil om dan skulle jag vilja köra men då blir det ansträngande också.

10-15 mil / dag är inga problem, dock bör du ju kolla upp hur långt det blir totalt och se om du klarar hela vägen utan att serva hojjen osv :)

10 mil är inge problem.. Det blir inte mycket körning per dag om du bara ska köra så lite.

Jag kör utan problem 30-40 mil per dag med min Xr. Kör man då fina vägar så blir det runt 5-6 timmars körning. Rätt lagom, tycker jag.

För moppen är det inga problem. Vill du vara snäll mot motorn kan du göra ett oljebyte på vägen men det är inget absolutum...

Jag svarar Er så här istället för att svara på varje inlägg.

Kan börja med att säga att jag är himla tacksam för era svar, har Ni mer att komma med så är det varmt välkommet. Som det låter på er alla så verkar det inte va några problem alls, mer att bakdelen som kommer att få sig en omgång.:) Anledningen till att jag tänkt ca 10 mil per dag är pga semestern man har, 4 veckor, 31 dagar, milen jämt fördelat över hela semestern. Men vill man lägga lite mil bakom sig så verkar 50 mil rätt rimligt per dag. Och det verkar ju inte vara några problem alls.

Vad är det för serviceintervall på en 690 sm?

Jag svarar Er så här istället för att svara på varje inlägg.

Kan börja med att säga att jag är himla tacksam för era svar, har Ni mer att komma med så är det varmt välkommet. Som det låter på er alla så verkar det inte va några problem alls, mer att bakdelen som kommer att få sig en omgång.:) Anledningen till att jag tänkt ca 10 mil per dag är pga semestern man har, 4 veckor, 31 dagar, milen jämt fördelat över hela semestern. Men vill man lägga lite mil bakom sig så verkar 50 mil rätt rimligt per dag. Och det verkar ju inte vara några problem alls.

Vad är det för serviceintervall på en 690 sm?

500mils oljebyte osäker på om ventiler kollas vid varje 500mil eller de e 1000 mil på dom

Etapper på 50-70 mil per dag är inga problem. Välj om möjligt små krokiga vägar så att du sliter kanterna på däcken :tummenupp

Serva hojen före avfärden och servra den när du kommer hem, det räcker. Det blir ganska snälla mil på en touringsemester. :va
Det enda du behöver är göra är att kolla oljan, smörja och spänna kedjan.( + hålla lite koll på resten)

Jag har kört 45 mil på en dag som längst med min SM. Tycker det gick hur bra som helst. Visst det är ju inte jättebekvämt men jag tycker det funkar helt ok! :)

Har själv funderat på ungefär den resan men har inte kommit iväg än...

Vet att detta har väldigt lite med det du frågar om att göra men; 10- 15 mil/dag? Är inte det fruktansvärt lite per dag om man skall genomföra en resa på över 300mil?

Ang att åka lite länre; Har bara kört en 690 SMC, men den kan man lättaledes SITTA på 4 timmar i sträck, man bör dock ha tränat röven för ändamålet så att säga.

Hatten av för idén och lycka till! Blir lätt avundsjuk på dig!

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP