Ktm 690 låter och går som en traktor

Olle_89

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2017
Ort
Bandhagen
Hoj
KTM 690 SMC R 2014
Model: KTM 690 SMC-R 2014 EVO 2 (öppet filter och mappning)

Hojjen låter bröligt, traktorlikt, har väldigt lite ork/kraft, kan "dö" i en en sekund för att sedan fortsätta.Känns som den får för mycket luft eller liknande.

Uppkom under körning imorse efter 10/15 minuters körning. Tog ett par försök innan den ville starta på eftermiddagen.

Innan problemet uppkom har jag bytt batteriet och passade då på att tvätta och olja in KN-filtret, såg att en del av gummi på vevhusfiltret var skadad så tejpade ihop det provisoriskt till jag får ett nytt.

Ser inga skador på luftfiltret, den sitter lufttätt mot insuget.

Vad sjutton kan ha hänt? Kan jag ha oljat in filtret för mycket och fått dåligt luftflöde? Kan ECU tappa sin mappningen pga batteribyte? Varför låter den så bröligt?

Låter såhär:
https://streamable.com/336ca
 
Vad tvättade du filtret med?
Var det helt torrt när du monterade tillbaka det?
Lyft av luftfiltret och starta utan.
 
Köpte ett KN-rengöringskit med både rengöringsmedel och olja. Den borde varit torr, lät den stå ute kanske 40 min efter tvätt, sedan började det dugga så jag använde hårfön inomhus.

Testa att starta utan filtret nyss, den låter lite mindre traktor och låter lite gladare men dog mycket lättare. Vet inte vad jag ska dra för slutsats, kan det vara luftfiltret som är för igentäppt?

https://streamable.com/wytr6
 
Last edited:
Tog bort spridaren och rengjorde den med tryckluft, startade den och tyckte den sprayed ganska fint, såg iaf ingen uppenbart blockering. Satte batteriet på laddning igen då den inte orkade starta.

Har beställt nytt vevhusfilter iaf.

Kan det vara dåliga tändstift? Den har inte gått så länge, ca 2000km.
 
Last edited:
TPS:en som spökar? Annars är de billigaste o byta stift när den går så. Dock brukar den gå bra fram tills du pressar motorn om stiftet är dåligt.
 
Finns det något sätt att undersöka problem med tps utan ecu-läsare?

När den gick in på 1000-mils service hade den tydligen en felkod på tps men har inte haft något problem annars.

På 2014 årsmodell behöver man byta ut hela insuget eller vad det kallas vilket är väldigt dyrt
 
Prova byta stift för de lär sitta iridium stift på den och de kan få knasiga fel liknade din motor. Om du inte har ett stift i närheten så kan du göra en sniklösning som brukar få iridiumstift att funka igen = slå ihop biygelavståndet till ca 0,4mm. Om den funkar då så köp nytt stift men du kan köra hojen utan problem fram till du fått nytt stift.
 
Och hade det varit TPS:en som varit knas så hade det väl blinkat en felkod, så är det iaf på min -08:a.
 
Jag ska kolla vidare med tändstiften, kan de förklara varför den är trög att starta med?

Startade nyss med fulladdat batteri och den är väldigt trög och segstartad, får några smällar och tuffar motvilligt igång tillslut som ett trött ånglok. Känns som att det är något mer som spökar
 
kolla vipparmslagren ,är en känd svaghet som ktm inte orkar göra bättre , lyft av ventilkåpan.
Brukar inte starta alls nästan då och låts mer metalliskt men kolla kostar inget
 
Last edited:
Kolla på Youtube, sök på KTM 690 rocker arm eller liknande. Som tidigare sagt, ingen ovanlig felkälla så det finns beskrivningar på tuben eller nätet.
 
Uppdatering:

Tog bort ventilkåpan och tog mig en titt och det var inte särskilt vackert:
https://imgur.com/a/Vq4Yd24

Mängder med metallflisor, ena vipparmslagret är helt utnött och sitter löst, den andra ser bättre ut iaf.

Jag använde magnetpenna och tog bort så mycket flisor som möjligt, men jag behöver montera bort vipparmarna för att komma åt bättre.

Frågan är om/hur mycket skada all dessa metalfisor har gjort på motorn.

Kan jag byta ut vipparmslagrerna eller behöver jag köpa en helt ny vipparm?

Vad mer behöver jag tänka på? Behöver jag byta ut oljan?
 
Last edited:
Det är väll en för sil på alla ktm innan oljepump det står säkert i din manual. Silen Brukar sitta framför framdrevet om minnet inte sviker mej helt.
 
Byt olja och filter det första du gör det är en strunt summa mot vad en motorenovering kostar. Skulle det vara min cykel så hade jag lämnat den till någon som kan och gått igenom den.
 
Byt vipporna , ktm har en uppdaterad variant som är ungefär lika dålig , den borde redan sitta i din -14
Misstänkte dom kära vipporna på symptomen :gnissla runt 1500:- styck har jag för mig dom ligger på
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top