KTM 690 Duke kylarfläkt problem?

shcrille

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Gsxr, r6, r1
Tjena, har som sagt en ktm 690 duke 2013 och har fått nått problem med fläkten som sitter på kylaren, den ska gå igång när man kör sakta så inte motorn blir för varm men den går aldrig igång och motorn går upp i temp, men går ner såfort jag kör lite snabbare igen. (blir varm när jag ligger i 6-7km/h ett tag)

dsc_9702.jpg

fläkten som sitter på den där.

Är de någon som har något förslag på vad de kan vara? kan de vara att de är vattenbubblor i kylaren eller nått, är inte den bästa på sånt här.

På de flesta maskiner, quads mc så visst hoppar fläkten igång om man krypkör och den blir riktigt varm men då ihop med hög lufttemperatur så det är nog knappt att den gör det när det inte alls är någon högsommar. vid högsommar i kombination med krypkörning då ska den allt dra igång ganska omgående.
(min erfarenhet)

Ställ cykeln på tomgång någon minut så skall fläkten starta. Gör den inte det utan det börjar koka så är något fel.

men tempmätaren var i princip på max och de var idag jag märkte de när de var kana 5-7 grader ute medans jag krypkörde

Jag skulle kolla först genom att lägga ihop de två kablarna till givaren - då ska ju fläkten gå.
Gör den det kan man ju värma en losstagen men ansluten givare i vatten. termometer i vattnet som värms ger ju svaret på när fläkten startar om den gör det.
Kan vara lite meckigt att få till en kokplatta i garaget förstås, men men..

har läst runt lite grann och folk verkar tipsa om att köpa en ny termostat som gör att fläkten går igång på 88c istället för 105c som är orginalet

har läst runt lite grann och folk verkar tipsa om att köpa en ny termostat som gör att fläkten går igång på 88c istället för 105c som är orginalet

Läs inte så mycket bland legitimerade internetexperter........

Är det ett problem att din cykel kokar vid kökörning? Om NEJ varför byta tempgivare?

Byta till en tempgivare med lägre starttemp gör man ofta på endurohojarna där problemet är att de hinner koka för mycket innan fläkten hinner få ner temperaturen. De problemen har man inte på gathojar.
En tempsensor med 88 graders öppningstemp är på tok för lågt då kommer fläkten att gå så fort du kör cykeln lite hårt.

Läste i instruktionsboken att arbetstemperaturen är från 5-11 streck och att de är ingen fara förren den går upp till 12 streck. Min var nog på 10-11 så de är nog ingen fara. ( man skulle kanske läst där lite tidigare :tungan )

Tack för alla svar!

Om du har någon snäll vän med en TuneECU kabel så kan du koppla upp hojen mot en laptop och kontrollera fläkten samt ställa vid vilken temp den ska starta. Eller helt enkelt köpa en egen kabel på Ebay för några hundra, har man lite intresse och tycker det är kul att själv kunna byta mapp mm så är det välinvesterade pengar och tid.

Hitta du felet? Har nämligen samma fel på min 690 att den blir så varm att den kokar och kylfläkten vägrar starta

Hitta du felet? Har nämligen samma fel på min 690 att den blir så varm att den kokar och kylfläkten vägrar starta

Om jag ska vara ärlig tror jag att jag bara var nojjig då, har inte kvar hojjen
Men för mig kokade den aldrig, tror bara jag inte kom upp i nog hög temp för fläkten då jag skrev tråden (trodde jag var högt upp antar jag)

Ett tips är att göra 15min. inställningen nu på våren.
Du ska starta hojen endast med att trycka på startknappen INGET ANNAT rör ej gas lr. nått, låt den stå på tomgång i 15 min. då bör fläkten hoppa igång efter en 14-15 minuter, STÄNG av med Nyckeln.
OBS!! Motorn skall vara KALL, stått över natten kall.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien