KTM 690 Duke 2012

Är extremt sugen på nya Duken till nästa säsong. Har endast kört motarder innan (690 SMC, 660 o.s.v.) men är sugen på nåt som man kan köra lite längre på och dessutom kunna cruisa motorväg utan att varva sönder hojen! Enda jag tvekar på är just hojens förmåga att köra motorväg samt om jag blir besviken på prestandan efter att man kommer från tidigare nämnda hojar?

Skulle gärna vilja höra lite från er som har hojen innan man drar ut på en provkörning! :)
 
IMHO: Det är ingen hoj att åka långt/länge på. Allt över 80km/h handlar mer om att hålla i sig än att njuta av åkningen. Mao, det suger getballe att åka motorgata. :gnissla
 
Ligga och pressa motorväg är väl inte Dukens starka sida, men 15 mil var inga problem för mig. Kurviga småvägar och liknande är däremot riktigt skoj!
 
Hallå! Nån som vet om ergo Seat är högre än standard dynan? Tycker den är i lägsta laget för mig.
 
Har läst en del om nya duken nu, och är riktigt sugen, men min åtf har ingen hemma :/
Men hur är den i storlek? visst är det då som en fullstor mc? tycker den ser så liten ut på bild, men måtten jag läst så har den ju både högre dynhöjd samt längre hjulbas än många andra nakna modeller. mina 181cm ska väl få plats? Den går ju att göra så sjukt läcker! :D
ktm-690-duke-track-8.jpg
 
Jag är 183 och sitter hyffsat. Men det är liiite så att det känns som man åker runt på en moppe... :rolleyes:
 
Jag är 1,86 och tycker det funkar bra, fast ska beställa de bakåtflyttade fotpinnarna. Då borde det bli kanon!

Btw, har en katersättare om någon är intresserad. Leovince's variant. PM isf!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk
 
Ni som ägt era duke 2012 ett tag nu. Vad tycker ni om dom? Inga problem med abs eller elen i övrigt?
På tidigare 690 var det problem med fukt och plastpartiklar i mätarhuset. Måste prova en när säsongen drar igång. Tidigare ägt 690 sm och 690 smc.
Nu får man ju en beggad 2012 för under 60k :)
 
Last edited:
- ABS:en kan få för sig att något är fel och kopplar ur sig. Det löser man oftast genom att bara "starta om" hojen.

- Ibland tvärdör den på låg växel med lågt varv. Bara starta igen.

- Ibland startar instrumentering om sas. Men motorn dör inte och allt fungerar till synes normalt.

Du kan få pröva min i vår.
 
Ägt min sen i somras och är riktigt nöjd.

Den blev mycket bättre när Akra och katalysatorn försvann, så nu sitter det ett rakt rör bara:)
Sen kan jag rekommendera att sätta dit en styrbox för att ändra O2 sensorn, gör hojen mycket mer lättkörd på alla varvtal(ryckigheten försvinner nästan)

Planen till våren är att lacka om och sätta dit lite kolfiberdaler samt att sätta in Powerparts cam.



Ni som ägt era duke 2012 ett tag nu. Vad tycker ni om dom? Inga problem med abs eller elen i övrigt?
På tidigare 690 var det problem med fukt och plastpartiklar i mätarhuset. Måste prova en när säsongen drar igång. Tidigare ägt 690 sm och 690 smc.
Nu får man ju en beggad 2012 för under 60k :)
 
Hej,

Nu har jag blivit med en 690 duke -12.
Någon som sitter på reparationsmanualen för lc4a motorn med nya toppen? (690 smc-r å duke från och med -12)

Undrar egentligen bara om det är samma moment för att dra fast vipparmarna som på de tidigare 690 motorerna.

Håller på med 2k mila servicen och shimsar ventilerna.

EDIT: 12NM äre!

Läste i manualen att absen stänger av sig om man typ wheelar? när framhjulet börjar snurra saktare än bakhjulet så tappar absen synk och man måste slå av å på tändningen.

Är det så i verkligheten? har ju inte kört någon duke ännu.
 
Last edited:
Ägt min sen i somras och är riktigt nöjd.

Den blev mycket bättre när Akra och katalysatorn försvann, så nu sitter det ett rakt rör bara:)
Sen kan jag rekommendera att sätta dit en styrbox för att ändra O2 sensorn, gör hojen mycket mer lättkörd på alla varvtal(ryckigheten försvinner nästan)

Planen till våren är att lacka om och sätta dit lite kolfiberdaler samt att sätta in Powerparts cam.

Vilken styrbox? *nyfiken*

Läste i manualen att absen stänger av sig om man typ wheelar? när framhjulet börjar snurra saktare än bakhjulet så tappar absen synk och man måste slå av å på tändningen.

Är det så i verkligheten? har ju inte kört någon duke ännu.

Japp, händer ibland, bara å stänga av och slå på igen. :tummenupp
 
Ägt min sen i somras och är riktigt nöjd.

Den blev mycket bättre när Akra och katalysatorn försvann, så nu sitter det ett rakt rör bara:)
Sen kan jag rekommendera att sätta dit en styrbox för att ändra O2 sensorn, gör hojen mycket mer lättkörd på alla varvtal(ryckigheten försvinner nästan)

Planen till våren är att lacka om och sätta dit lite kolfiberdaler samt att sätta in Powerparts cam.

Tog loss katten när jag bytte olja, satan vad den vägde mkt, kändes nästan som 10 kg.
Vart köpte du röret?
 
Vilket försäkringsbolag har ni? Och vilken typ av försäkring? Hel/halv ? Avställningsbar?
Å vad får ni pynta?
 
Idag Svedea, ej avställningsbar, ca 8000:- (hel)

I maj när jag kan byta Bilsport & MC, ej avställningsbar, ca 6000:- (hel)

30+ Stockholm, Låst garage på natten.
 
Idag Svedea, ej avställningsbar, ca 8000:- (hel)

I maj när jag kan byta Bilsport & MC, ej avställningsbar, ca 6000:- (hel)

30+ Stockholm, Låst garage på natten.

Glöm inte kolla trygg hansa. Typ 6.3k för mig. Hel och Avställningsbar.

Väntar bara på ny kedja nu sedan kan jag ta en provtur om vädret tillåter.

Ställt ventilerna. Nya olja + filter. Nya tändstift + luftfilter. Nytt bak å Framdrev.

Fixat gängpaj vid ena oljefiltret med helicoil gänginsats.
Samt bytt slangklämmor på kylsystemet, läkte lite på ett ställe.

Skall byta bromsvätska och borde byta olja i framgaffeln.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top