Ktm 690 dog. Soft 31 och dat 11.

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Fick ett konstigt problem med min ktm nu ikväll.
Jag har precis haft den hos en polare som bytt topplockspackning åt mig, det här var premiärturen efter det.

Den startade precis som vanligt och gick sen precis som vanligt, körde kanske 2 mil innan jag stannade hojen och snackade med en kille en stund. När jag sedan skulle starta den var den helt död. Den reagerade inte på startknappen.

Sen funkade den ur totalt. Hastighetsmätaren fick spader, hela instrumentpanelen slocknade och startade igen om vartannat. Ibland var den helt död när jag vred på nyckeln och ibland slog panelen igång som vanligt men den gick ändå inte att starta.

Provade att springa igång den men det var lönlöst.

Har kollat efter dåliga kontakter eller kablar men inte hittat nånting.

Två felkoder kom upp. Soft 31 och dat 11.

Har inte mätt batteriet än tyvärr.

Vad tror ni?
 
Mätte upp batteriet nu och det stod på 12.05V. Så jag laddar det inatt och hoppas på att det inte tar laddning för gör den det så betyder det väl att det är fel på antingen generatorn eller laddregen?
 
Hittade detta på superduke.net:

"I had a similar experience, with a soft 31 and Dat 101. I ended up replacing
the battery. It seemed to have solved the issue. Some people on the forum
suggested these are codes for the battery.
Good luck :)"

Då verkade det vara batteriet.
 
Batteriet har tagit laddning. Ska montera dit det nu och prova starta, startar det så mätar jag och kollar om generatorn ger nånting.
 
Satte dit batteriet och hojen startade och betedde sig precis som normalt. Mätte spänningen och fick 13,8V med motorn på tomgång. Så den laddar ju.

Mysterium varför den fick strömtorsk igår..

Aja, happy days. Nu går den!
 
Satte dit batteriet och hojen startade och betedde sig precis som normalt. Mätte spänningen och fick 13,8V med motorn på tomgång. Så den laddar ju.

Mysterium varför den fick strömtorsk igår..

Aja, happy days. Nu går den!

Parkeringsljus eller nåt sånt kanske?
 
Satte dit batteriet och hojen startade och betedde sig precis som normalt. Mätte spänningen och fick 13,8V med motorn på tomgång. Så den laddar ju.

Mysterium varför den fick strömtorsk igår..

Aja, happy days. Nu går den!

kan vara så att batteriet tar laddning men har svårt att hålla kvar spänningen.
fick ett liknande problem på min yamaha mt-07a. den dog dock inte på¨samma sätt som din utan efter att ha stått en vecka, sprang igång den efter mycket slit och fick kräm i batteriet igen efter 20-30 minuters körning. sen tog det 3 dagar innan samma sak hände igen. och sedan 1 dag och samma problem åter igen och då lämnade jag in den för att få nytt batteri på garantin. så bara för att den tar laddning betyder inte att det kommer funka framöver, så planera dina stopp så att du inte blir ståendes utan att kunna få hem hojen. och kanske fundera på att byta batteri så slipper du oroa dig. mitt batteri var bara 6-8 månader gammalt när det inträffade och det var ju ett "kvalitetsbatteri"
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top