Ktm 690 -12 tjutande spjällhus

Jocke126

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2016
Ort
Åhus
Hoj
Hayabusa -99
Hej.
Behöver lite hjälp o tips m vad som kan vara fel.
Ktm 690 Duke -12 som vägrar starta.
När man slår på tändningen så klickar det till från spjällhus men sen bara "tjuter" det och hojen vägrar starta.
Får inga felkoder från FI lampan OCH allt annat funkar som det ska!
Startmotor snurrar soppapumpen pumpar upp tryck och allt......
Är här någon mekaniker eller ktm kunnig som varit med om något liknande tidigare?
Pratade med Cleassons i Bromölla men de hade inga bra idéer om vad det kunde vara och de hade bara bytat spjällhusmotorn en enda gång och då var det på en enduro maskin.
Har sökt som en galning på nätet men kan inte hitta någon som haft liknande problem.
Alla tankar och funderingar är välkomna
 
Japp....
allting är som det ska för övrigt...
Det är bara det tjutande/surrande ljudet från spjällhusmotorn och det faktum att den vägrar starta.
Har någonstans för mig att spjällhuset ska gå till "ändlägena" och sen ställa sig i "startläge".
Börjar fundera på om det är något med tps'en/erna som skickar fel läge så spjället försöker ställa sig "rätt" så att säga iom att den inte slutar surra...
slår jag av tändningen så surrar den i 3-5 sekunder innan den tystnar med ett klick.
 
Ta bort luftburken och kika i vilket läge spjället står. Du kan också slå på och av tändingen och se hur spjället rör sig, antar att det är elektroniskt spjäll eftersom det tjuter (PWM). När du togglar tändingen bör ett stånt spjäll gå till båda ändlägen och sedan till stängt.
 
Japp det är ett elektroniskt spjäll.
När man slår till tändningen så stänger han den millimeter stora springan i botten och därefter står han bara och surrar.
Om man försöker hjälpa spjället till att öppna med ett finger så går inte detta pga av motstånd i spjället så att säga och surrande blir mer ansträngt och därefter tystna och då kan man öppna spjället med fingret.
spjället går alltså inte till sina ändlägena.
Det råkar inte finnas en KTM mekaniker/kunnig här inne som vågar sig på en gissning på vad som är felet.
 
Möjligtvis kass TPS (positionssensor) Brukar vara dubbla tps på elektroniska spjäll dock.
Mät med multimeter
 
Japp.
problemet är bara att jag inte kan hitta dem!!:huvet
Var jag än läser någonstans så står det att det ska sitta en på vardera sida....
på höger sida av spjällhuset finns ingen och på vänster sitter något som ser ut som ett skydd för spjällhusmotorn och locket sitter med 6 säkerhets torx...
om någonstans så sitter nog båda innanför där i så fall men det vete tusan om man vågar skruva av det locket...
risken är ju att det kommer en del saker utfarande!! :död
 
Ditt spjäll bör ha typ 5-6 pinnar i kontaktstycket. Några av dem är till TPS. Äldre TPS är bara en potentiometer, då kan du mäta resistans med en multimeter. Nyare är hall eller annan teknik, då måste du spänningsmata för att kunna mät signalen.
 
Lättast är att be en KTM verkstad plugga in dealer tool, där finns funktion för test av spjällmotorn. Sen plockar man av luftburen och tittar när den gör det.

Annars går det att bygga sig ett TPS setting tool som strömmatar tps för mätning.
 
Problemet löst!! :banana
vill tacka för de förslag som kommit.
Satte mig ner och tog 2 öl och började om från start med felsökning och uteslutning och hittade då felet.
Vatten i bensinen.......O inte lite heller....tömde ut den gamla i en 5l dunk och låt den skikta sig.
Efter mindre än 24 timmar hade jag nästan 4-5 cm vatten i botten!!:3freak
I med ett par liter soppa och tvångskörde pumpen så btr:en oxå öppnade och släppte igenom och därefter ut med den och i med ny och voil'a.....går som en klocka!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top