Ktm 660

Det är väl egentligen kröken och inte ljuddämparen som misstämmer. Plus att 05 och nyare har ju eg två ljuddämpare.

Jo, men för att få rätt vinkel måste man skaffa ny krök och då bör den ju leda till två dämpare? Då skiter det väl sig ändå. Har ju iofs ett sebringsystem liggandes men fan vet om det inte är sämre t.o.m
 
Gå in på 625 tråden och sidan 5 tror jag det var. Där monterade jag ett 2005 dubbelsystem inkl krökar på min ktm625smc -04. Visst lite tight men inga problem. :)
 
Har nyss köpt en 660smc 05a och när jag fick hem regbeviset såg jag att det står 625cc slagvolym? kan dom ha skrivit fel? den heter ktm 660 smc i papprerna. Hade en likadan hoj för några år sedan och den hade 654cc i papprerna.

Någon som vet varför det står 625cc? =)
 
tror inte motorn är utbytt, inte vad jag vet iaf. Reggar man om hojen om man byter motor ens? =)
 
Tjena. Ja har nyligen införskaffat en 660 -04. Första jag gjorde var att beställa ett leo vince x3 slipon och slängde på. Märker då att skarven mellan slipon och avgassystemet är skadat så de blir inte helt tät. Plus att tidigare ägare har gjort en egen modifiering vid kröken som inte ser jätte roligt ut. Jag tänkte höra om de finns nån som har ett orginal system liggandes som den vill sälja för en vettig peng? Mvh uploadfromtaptalk1447997959278.jpguploadfromtaptalk1447997983108.jpg
 
Hallå. Köpte mig en 660 -05 i höstas som jag har problem med att starta. Har än så länge aldrig misslyckats med att få igång den, men det tar oftast mellan 10-30 minuter att kicka igång den.

Det jag funderar på är: samtliga gånger jag lyckats få igång den så har det varit utan choke. Jag har haft choke tidigare under kickarna, till och från, men det är alltid utan choke som den till slut startar. Ger detta på något sätt en fingervisning om vart man ska börja felsöka?

Stort tack,
Billy
 
Hallå. Köpte mig en 660 -05 i höstas som jag har problem med att starta. Har än så länge aldrig misslyckats med att få igång den, men det tar oftast mellan 10-30 minuter att kicka igång den.

Det jag funderar på är: samtliga gånger jag lyckats få igång den så har det varit utan choke. Jag har haft choke tidigare under kickarna, till och från, men det är alltid utan choke som den till slut startar. Ger detta på något sätt en fingervisning om vart man ska börja felsöka?

Stort tack,
Billy

En ktm 660 är svårstartad om man gör fel.
När jag lånade kompisaren 04 660 som då va ny blev jag förvånad hur känslig den va om man gjorde lilla minsta fel vid kickning. Jag kom från xr650r som va lätt att starta i jämförelse den påminde om min Husa 650 med sin dumma vänsterkick och höga placering på kick (vansinne)

De gäller ställa kolven strax efter tdc och kicka därifrån för då krävs ingen våldsam kick. Går den inte igång på 2 kick luftar jag ur motorn kickar med manuella decomp och full gas några ggr. Då brukar den starta på 3 kicken.
Om den är helt kall full choke eller gasa till några ggr så den får soppa från accpumpen.

De gäller att inte röra gasen och tomg får inte vara för högt ställd för hög tomg försvårar start. Går den inte igång på 2-3 kick så blir de ånglås i insuget så den måste luftas ur efter max 2-3 kick annars får man kicka i 30 min.
Denna start prossi kör jag på alla stånkor de funkar alltid såvida de har manuell decomp på styret.
 
Tack för svar! Ska prova som du säger, med bara 2-3 försök åt gången och sedan lufta ur innan jag försöker igen. Men menar du att jag ska hålla inne full gas när jag luftar ur?
 
Tack för svar! Ska prova som du säger, med bara 2-3 försök åt gången och sedan lufta ur innan jag försöker igen. Men menar du att jag ska hålla inne full gas när jag luftar ur?

Ja man håller full gas då luftas den ur bättre kicka 3-5 snabba och börja sedan om startprosduren. Om du vill starta den kall utan choke dvs med endast accpump så rek jag 1-4 fullgas dragningar innan du kickar ber på hur kallt de är 4 gadspåslag om de är minusgrader. När den startar kan du måste hålla den igång med små gaspåslag = accpumpssprut tills den blir varm.
Du får prova både accpumpsstart och vanlig choke start du märker snart viken som blir favvo.

En annan sak du bör kolla upp på maskinen och de är om någon satt dit ett iridium tändstift eller annat udda stift. Om så är fallet prova köpa ett billigt "vanligt NGK stift som passar modellen. De har visat sig att iriduim och andra specialstift typ silver stift kan göra motorn extremt svårstartad de kan funka ett tag men nlägger sedan av de händer mest på stora enstånkor. Jag vet dock inte om just ktm 660 är känslig på iridium eller annat dyrt stift men prova järna byta stift til billigast möjliga för de funkar alltid.
 
Tack igen! Dock så startar den som sagt alltid, förr eller senare, utan choken. Och när den väl startar så går den fint på tomgången, inget behov av att röra gasen utan den puttrar på :) det är därför jag funderar på om något är felinställt:

Startar aldrig MED choke
När den väl startar så går den fint utan behov av att röra gasen
 
Tjabba har en 660 -04. jag är trött på bakdelen och går i tankarna att bygga om den till 05-06.

Har läst lite men undrar iaf. någon här vet hur man skall gå tillväga och vad som behövs.

Bakram, bakskärm och numerplåtar måste man ju ha, men behöver man även limpan och de svarta kåporna som sitter vid luftburken, eller man kanske även måste byta luftburk?

för övrigt så skall ju bakramen vara "bolt-on" vad jag har läst.

tänkte behålla så jag endast har en ljuddämpare bak då jag tycker det är snyggare.

Det kostar väll nån tusing att få tag i delarna som behövs, men det är d värt:p

vad tror ni?

tips välkommnas


//julle
 
Ge fan i det skulle mitt tips vara. Du behöver en komplett bakram inkl luftburk och plast
 
Okej. antar att jag även behöver limpan då?

Kan få loss en komplett bakdel för ca 3 lax. inkl allt. får sova på saken=)


När jag ändå har dig på tråden Boris, du verkar ju kunna varenda ktm ut och in.

Min bromslampa lyser konstant och spårade felet till frambromsgivaren, det fatta någon form av stift som skall sitta mellan knappen på givaren och frambromshandtaget. När den är obromsad fram skall stiftet trycka på knappen så att bromslampan inte lyser, men när man bromsar ska stiftet släppa knappen så det börjar lysa.

Frågan är: Vad skall sitta där imellan (hittar inte delen någonstans)
Kan jag trycka in nått annat som lämpar sig där?
Och vad får jag tag på detta?


Mvh!
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top